AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Skrevet 16. juni 2024 Føler at jeg feiler totalt på dette her. Barnet har i alle fall ikke troen på at hun får til stort av noe som helst. Hun er 3 år men det meste er det bare "får ikke til" og "mamma gjøre det". Blir hun pressa så begynner hun å gråte tvert. Dette begynner å bli et problem, for det er jo ganske mye en 3-åring skal lære seg. For eksempel bleieslutt, det tror hun ikke at hun får til så hun vil helst gå med bleie. Kle på seg selv, ta av og på sko, etc. (Bortsett fra når hun virkelig vil noe, da får hun plutselig til å ta på sko selv). Forsøker å gi ros som "bra jobba, du klarte det!" de gangene hun får ting til og "så bra at du prøvde, neste gang får du det sikkert til" hvis hun gav det et realt forsøk. Det hender nok at jeg blir irritert hvis det ting tar veldig lang tid eller jeg må hjelpe henne med helt enkle ting når jeg egentlig ikke har tid eller mulighet til det. Huff. Bare 3 år og allerede mistet troen på seg selv 😬 Snart begynner hun på storbarnsavdeling i barnehagen og der går de vel ut ifra at ungene får til ting selv? Anonymkode: e20be...bf0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #2 Skrevet 16. juni 2024 Nå tror jeg du er krisemaksimerende førstegangsmamma, hehe. Dette var tilfelle med begge mine ved 3 år. Det har blitt gutter med god selvtillit likevel. Og det med klær - de øver på det helt frem til skolestart, til og med skolestartere kan trenge hjelp med visse ting. Slapp av Anonymkode: 3b1ae...7fd 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #3 Skrevet 16. juni 2024 Ikke press og ikke krev. bare gi masse masse trygghet, ro, varme og tid så kommer det av seg selv ❤️ Du gjør en fjær til 10 høns her tror jeg… Anonymkode: ca9fd...c82 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå tror jeg du er krisemaksimerende førstegangsmamma, hehe. Dette var tilfelle med begge mine ved 3 år. Det har blitt gutter med god selvtillit likevel. Og det med klær - de øver på det helt frem til skolestart, til og med skolestartere kan trenge hjelp med visse ting. Slapp av Anonymkode: 3b1ae...7fd Å, takk! Stresser med dette her ja😅 Synes så synd på henne samtidig som det er ganske frustrerende for mor og far. Anonymkode: e20be...bf0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #5 Skrevet 16. juni 2024 Helt ærlig tror jeg barnet ditt er helt normalt, men at dine forventninger til en 3-åring kanskje er litt urealistiske. Og handler ikke om at de ikke kan, handler om at de fortsatt vil være små… ikke miste kjærligheten fra mamma de er så glad i. De skjønner ikke at avvisning ang servicefunksjoner ikke betyr at man elsker de mindre. MEN, de tar det inn om man forteller dem det Husker jeg måtte forklare for mi yngste som da var 2 år og 4 mnd at selv om hun skulle slutte med bleie, trengte hun ikke slutte med smokken til natta eller kosen sin. Da gikk hun fra nekt, til null problem! De tror bare at å mestre nye ting betyr at man blir stor med en gang og at de overlates mer til seg selv… Klart de vil at mamma skal gjøre når de bare er tre år!! ❤️ Mine er 6 og 8 år nå, og når jeg tenker på hvor SMÅ de var da de var 3… shit, de er virkelig ikke store enda da altså! Så ikke så mye en 3-åring på død og liv mååååå lære seg hvis de ikke er klare enda. Mange slutter med bleie når de er 4 år også. Og det med sko, klart de KAN, men også godt med kosen det er å få hjelp. Beste tips der er å være litt opptatt, så det ikke virker som at du bare ikke vil hjelpe. La heller barnet føle at det hjelper til ved å klare selv! Eks «nå har jeg armene fulle med min sekk og din sekk, nå trenger jeg at du tar på skoene selv». Gjør deg selv opptatt så det er vanskelig for deg å hjelpe, av andre grunner enn å avvise barnets ønske om service. Da får de øvd, jo mer de øver, jo fortere merker de at dette går jo fint😊 Anonymkode: aea44...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #6 Skrevet 16. juni 2024 Hun er 3 år ❤️ Pust! Ting tar tid, det vil bli bedre. Faser vil komme og gå - samme med selvtillit og mestring. Fortsett jobben du gjør! Det går helt fint - helt normalt! Anonymkode: 9d50e...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #7 Skrevet 16. juni 2024 Var forberedt på å lese om en 10-åring også presenterer TS et lite barn på bare 3 år 😅 Anonymkode: 1415a...1a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå