Gå til innhold

Hva forventer dere av en fadder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hva kan man forvente av en fadder? Til vår yngste har vi valgt en i nær familierelasjon. Bor i samme by, vi er i samme alder og liknende livssituasjon. Vi skal feire bursdag til vårt barn og hennes fadderbarn til helgen. Fadder kan ikke komme. Dette i seg selv er helt ok, men hun har ikke kommet i noen av mitt barns bursdager (familiebursdager, og hun blir fem år nå), i tillegg til at hun ikke kunne komme i dåpen. For dåpen har hun en god unnskyldning, men bursdagene er kun prioriteringssak. Jeg synes det er vanskelig. Hun er ellers lite involvert i vårt barns liv. Noe skyldes at hun er lite interessert i barn, noe som er helt ok. I tillegg har hun egne barn som selvfølgelig opptar. 

Jeg føler meg så dum som har valgt henne som fadder til mitt barn, og har så utrolig dårlig samvittighet overfor mitt eget barn (som selv selvfølgelig driter i det, hun har heldigvis mange andre rundt seg som hun er trygg på og nær). For oss betød det noe å velge henne som fadder. Vi legger en del i rollen, blant annet for de barna vi er faddere for. Så dette svir skikkelig. 

Hva gjør vi? Hva kan man forvente? Hvordan håndterer man en sånn situasjon? Er det noe som er verdt å adressere?

Anonymkode: 9441a...910

AnonymBruker
Skrevet

Det å være fadder har fryktelig lite å si for barnets liv. Jeg forventer ingenting mer aav faddrene til mine barn enn jeg forventer av øvrig familie, tanter, onkler etc - med andre ord veldig lite. Derfor valgte vi også bare 2 til hvert barn. Vi har valgt av familie. 

At det betydde noe for dere å velge henne som fadder, betyr ikke at det betydde det samme for henne. Har dere noen gang ytret for henne hva det betydde/betyr for dere? 

Ene fadderen til en av mine barn - har ikke sett barnet på 6 år. Fadderen flyttet, og siden har vi ikke sett noe til Fadderen. Sender julegave og bursdagsgave til barnet.  Helt ok for vår del, man har egne liv.. 

Anonymkode: 86969...146

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har tre faddere som alle er i familien. Har ikke forventet noe mer av dem enn noen andre (barnet ble akkurat konfirmert). For oss foreldre var det mer en formalitet enn noe annet. 

Anonymkode: f7fa1...90b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel forvente at fadder lærer barnet Fadervår og ber sammen med barnet når de møtes. Tar med barnet til gudtjeneste innimellom.

Bursdager inngår ikke i en fadders oppgaver, nei. Faddere er ikke reserveforeldre. 

Anonymkode: 0d177...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke noe. Faddere har liten og ingen funksjon, det er kun noe som er på papiret tenker jeg.

Anonymkode: a3eac...3e4

Skrevet

Hvor nær familierelasjon er det egentlig? At vedkommende er fadder er ikke av betydning. Familieforholdet bør være tilstrekkelig for at vedkommende bryr seg.

AnonymBruker
Skrevet

Forventer at faddere er interessert i barnet og har en relasjon til det med å komme på besøk av og til, ta med barnet på f.eks. café eller tur og slike småting. Det er ikke snakk om ofte, men av og til slik at fadderen ikke er en fremmed for barnet..men en barnet er trygg på 

Anonymkode: 3492c...10a

• Liker 1
Skrevet

Det var nok mer spesielt før. Min mor og hennes bestevenninner var faddere for hverandres barn, og min mor er fadder for min tremenning. 

I praksis så var dette folk de stolte veldig på, og som kunne passe på oss barna hvis noe skjedde, og oppdra oss som om vi bar deres barn, som også betydde at vi visste de kunne være strenge med oss (det var aldri noe over streken, altså). I tillegg tar min mor jevnlig kontakt med min tremenning, da hun har mistet moren sin. 

For oss barna så har hver av våre faddere vært en spesiell person for oss: liksom en ekstra mor, og jeg var veldig glad for å ha fadderen min, men som sagt så har ikke folk slik relasjon til disse tingene i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forventer at de stiller på dåpsdagen (hvis det ikke er sykdom o.l), og at de stiller i konfirmasjon.

Synes det er hyggelig om de gir en oppmerksomhet på bursdager, kan like godt være melding som gave. 

Anonymkode: b3c33...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I det gamle bondesamfunnet var en fadder en som tar seg av barnet hvis foreldrene dør.

Anonymkode: 7e9f7...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fadder ga meg kristne barnebøker. Hun brukte også de anledningene hun hadde til å snakke om Gud.

Anonymkode: 2a44b...16b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fadder til tre barn og håper barnets foreldre forventer absolutt ingenting av meg. Å være fadder er ærlig talt mest en byrde. Det er ekstra press på å dukke opp i barnebursdager og andre gørrkjedelige arrangementer. I tillegg en syk forventning om ekstra fin gave fra meg, selv om jeg er singel og har ganske dårlig økonomi.

Anonymkode: 26745...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Ingen forventning egentlig. Snakket faktisk med mannen om det i går og han var helt overasket over at noen kunne forventet at faddere ble invitert i feiringen 

Anonymkode: 9c6cd...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forventer ingenting. Far ville ha det i kirka og faddere var en nødvendig belastning på folk som står oss nær.

Anonymkode: 2d1ef...f27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er fadder til tre barn og håper barnets foreldre forventer absolutt ingenting av meg. Å være fadder er ærlig talt mest en byrde. Det er ekstra press på å dukke opp i barnebursdager og andre gørrkjedelige arrangementer. I tillegg en syk forventning om ekstra fin gave fra meg, selv om jeg er singel og har ganske dårlig økonomi.

Anonymkode: 26745...7a6

Det er lov å si nei til å være fadder🫠

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er lov å si nei til å være fadder🫠

Men folk som vil døpe MÅ ha faddere. Ikke lett å si nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men folk som vil døpe MÅ ha faddere. Ikke lett å si nei.

Det vet jeg, men kan lobe deg at de har flere alternativer i tilfelle noen skal takke nei

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...