Gå til innhold

Jursvulst på gammel hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden på 12 år har en jursvulst som hun har hatt i over 3 år. Etter forrige løpetid vokste den. Vanligvis har den gått tilbake etter en stund etter løpetid, men dette har ikke skjedd denne gangen. Vetrinæren har følgt klumpen i tre år og har ikke ønsket å gjøre noe med den. 

hun er ellers frisk uten noen kjente sykdommer. Burde jeg fjerne den, eller bare la den være på grunn av alder? Dette er en rase med gjennomsnittsalder på 12-14 år. Klumpen er for det meste glatt og ganske myk (gummiaktig) og den er nå ca 4 cm. Noen som har vært gjennom noe lignende?

Anonymkode: ace92...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville avlivet det stakkers dyret slik at det slippe å lide seg gjennom smerter og eventuelle behandlinger. Vi har hatt et par katter med kreft, og valgt avliving. Det er trist, men det er det eneste rette, mener vi.

Anonymkode: 09c3a...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv når den begynner å gi ubehag og vondt.. 

Anonymkode: c7b02...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville avlivet det stakkers dyret slik at det slippe å lide seg gjennom smerter og eventuelle behandlinger. Vi har hatt et par katter med kreft, og valgt avliving. Det er trist, men det er det eneste rette, mener vi.

Anonymkode: 09c3a...b01

Avlive en hund med masse livsglede når den ikke har vondt? 

Anonymkode: ace92...641

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge veterinæren følger det opp ville jeg bare latt den være. Jeg fjernet et par mindre på min tispe da hun var 9, ellers frisk og rask, og hun fikk en komplikasjon som nesten kostet henne livet etter operasjon. Så jeg ville latt den være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 10 år gamle hund har også en jursvulst. Den har vært der i rundt tre år å har vokst bare bittelitt. Hun er en glad lykkelig hund som elsker tur å lek å slik skal det få være til hun event får symptomer. Vår dyrelege vil heller ikke gjøre noe med svulsten så lenge hunden er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tantes hund hadde mange. Levde lykkelig til hun var nesten 15. Hadde ikke smerter, og dyrlegen sa at om det så er kreft her så vil den utvikle seg så sent at hun dør av andre årsaker enn den. Å utsette henne for smertefulle undersøkelser og påfølgende operasjoner anbefalte han ikke :)

Anonymkode: 9330c...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil fjernet den OM hunden ellers er helt frisk og veterinær mener hunden tåler dette og det er gode odds.

Anonymkode: 655a0...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...