Gå til innhold

Legen vil ikke sykmelde i planlagt ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen denne uken, og ble sykmeldt i noen uker. Hun spurte når jeg har planlagt å ta ut ferieuker i sommer, for hun ville bare skrive sykmelding frem til ta, også fikk jeg ta ferieukene mine, og komme tilbake etter ferien og få videre sykmelding. Er dette vanlig praksis? Jeg får ikke benyttet meg av ferien pga sykdom, og får på denne måten heller ikke tatt ut ferien min seinere heller, siden jeg må bruke den i sommer mens jeg er syk.. synte dette var merkelig? 

Anonymkode: 2b560...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at du kommer til å være syk om 4ish uker?

Anonymkode: e392b...407

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at du kommer til å være syk om 4ish uker?

Anonymkode: e392b...407

Det kan jo være mange årsaker? Jeg ble også nettopp sykmeldt for fire uker.

TS: Jeg ble ikke spurt om ferie og den ene uka er i ferien min. 

Anonymkode: ac174...0f0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at du kommer til å være syk om 4ish uker?

Anonymkode: e392b...407

Det er langvarig sykdom, kommer ikke til å bli frisk nok til å jobbe på iallefall 2-3 måneder. 

Anonymkode: 2b560...a11

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var hos legen denne uken, og ble sykmeldt i noen uker. Hun spurte når jeg har planlagt å ta ut ferieuker i sommer, for hun ville bare skrive sykmelding frem til ta, også fikk jeg ta ferieukene mine, og komme tilbake etter ferien og få videre sykmelding. Er dette vanlig praksis? Jeg får ikke benyttet meg av ferien pga sykdom, og får på denne måten heller ikke tatt ut ferien min seinere heller, siden jeg må bruke den i sommer mens jeg er syk.. synte dette var merkelig? 

Anonymkode: 2b560...a11

Det er vanlig. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme spørsmål av min lege. Hun sa at da var det allikevel planlagt fri fra jobb så ikke nødvendig med sykemelding. 

Anonymkode: ae143...6ac

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanlig. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

Nei det er det ikke

Anonymkode: 5d8a7...d5b

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sykemelding i min ferie, men dette fyller jeg inn i søknaden om sykepenger, når den tid kommer. Må nok ha hjelp fra NAV, for jeg har aldri vært langvarig sykemeldt med flere ukers ferie. 

Anonymkode: e3b1b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med NAV og bestill eventuelt ny time når sykemeldingen går ut hvis det er rådet til NAV. 

 

Anonymkode: e392b...407

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig av legen, blir ferien ødelagt har du rett på å fp den tilbake om du er sm.

her var det null problem 

Anonymkode: 5d8a7...d5b

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk samme spørsmål av min lege. Hun sa at da var det allikevel planlagt fri fra jobb så ikke nødvendig med sykemelding. 

Anonymkode: ae143...6ac

Merkelig…

Anonymkode: 2b560...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er syk i ferien så er det ekstra viktig å få sykmelding slik at man får ny ferie.

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sykemelder vel som regel kun 2 uker om gangen? Så om du skulle fortsatt være syk når ferien starter så ville jeg bedt om forlenget sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir sykemeldt om du ikke er arbeidsfør.

Du skal ikke jobbe i ferien,  følgelig blir du ikke sykemeldt i ferien.

Anonymkode: 95a2b...42b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (Akkurat nå):

De sykemelder vel som regel kun 2 uker om gangen? Så om du skulle fortsatt være syk når ferien starter så ville jeg bedt om forlenget sykemelding.

Sykmeldt 4 uker, og ble bedt om å komme tilbake etter ferien for ny sykemelding 🤔

Anonymkode: 2b560...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også sykemelding i min ferie, men dette fyller jeg inn i søknaden om sykepenger, når den tid kommer. Må nok ha hjelp fra NAV, for jeg har aldri vært langvarig sykemeldt med flere ukers ferie. 

Anonymkode: e3b1b...3bd

Sorry TS, ser nå at jeg svarer helt feil ut i fra din situasjon.. 

Anonymkode: e3b1b...3bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er det ikke

Anonymkode: 5d8a7...d5b

Jo. Det er min erfaring. Spesielt om det er en type sykdom/plage som ikke gjør det umulig å feriere. Min lege har og den policyen og veldig mange andre leger jeg har hatt. Er det alvorlig sykdom som gjør det umulig å gjøre noe i ferien er det annerledes. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo. Det er min erfaring. Spesielt om det er en type sykdom/plage som ikke gjør det umulig å feriere. Min lege har og den policyen og veldig mange andre leger jeg har hatt. Er det alvorlig sykdom som gjør det umulig å gjøre noe i ferien er det annerledes. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

Det er min erfaring også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du blir sykemeldt om du ikke er arbeidsfør.

Du skal ikke jobbe i ferien,  følgelig blir du ikke sykemeldt i ferien.

Anonymkode: 95a2b...42b

Jo, hvis man blir sykmeldt i ferien har man jo krav på ferien senere. På godt og vondt. Jobba med en fyr som alltid klarte og brekke benet, få annen grads solbrenthet eller kappe av seg en finger i første uka i fellesferien, alt på fylla selvsagt, så ble han sykmeldt og fikk ferieuker til gode.  Uansett, hvis ts er for syk til og ta ut ferie skal ts ha sykmelding i ferien og ta ut ferie senere. Det blir riktig bruk av ordningen . 

Anonymkode: 1d3c2...343

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en operasjon rett før ferien i fjor (dato for operasjon bestemte jeg ikke, og ferie er fast pga feriestengt arbeidsplass). Jeg ble informert på sykehuset om at denne typen operasjon gir 3 uker sykemelding fra sykehuset og at jeg må gå til fastlegen for forlengelse. Jeg svarte at jeg trenger bare fire dager sykemelding fordi jeg da går ut i ferie og fikk ok greit - fire dager. 

Jeg får uansett ikke ekstra betalt og jeg slipper å dra på jobb når jeg trenger å komme meg til hektene. Er ikke det rimelig, da? 

Anonymkode: 15145...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...