AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Skrevet 16. juni 2024 Bidrag som går rett til 18 åring. Står det noen plass at bidragspliktige skal fortelle ungdommen hva pengene skal gå til? Har leitet etter skriv om det er et krav, finner ingenting. Har blitt fortalt at det er den som betaler som må fortelle hva pengene er ment til, og hva det skal brukes til. Dette syns jeg er merkelig, da personen som har ungdommen hos seg bør være den som gir beskjed om hva denne trenger penger til. Anonymkode: 81dc0...646
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #2 Skrevet 16. juni 2024 En 18-åring er myndig og bestemmer derfor selv hva pengene skal gå til. Om den vedkommende bor hos ønsker å få betalt for husrom/mat så har ikke dette noe med bidraget i seg selv å gjøre. Hvor disse pengene kommer fra er irrelevant. Det er dessuten viktig å huske at den ungdommen bor hos også skal bidra tilsvarende, så ungdommen skal ikke betale fullt for seg. Anonymkode: b7c5a...b23 2
Gjest Bromance Skrevet 16. juni 2024 #3 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bidrag som går rett til 18 åring. Står det noen plass at bidragspliktige skal fortelle ungdommen hva pengene skal gå til? Har leitet etter skriv om det er et krav, finner ingenting. Har blitt fortalt at det er den som betaler som må fortelle hva pengene er ment til, og hva det skal brukes til. Dette syns jeg er merkelig, da personen som har ungdommen hos seg bør være den som gir beskjed om hva denne trenger penger til. Anonymkode: 81dc0...646 Ungdommen bestemmer selv. Det er ikke den som har ungdommen boende som bestemmer over de pengene. Det er ganske åpenbart siden pengene nå går direkte til ungdommen og ikke til den andre forelderen. Litt kommunikasjon er uansett ikke så dumt.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Ungdommen bestemmer selv. Det er ikke den som har ungdommen boende som bestemmer over de pengene. Det er ganske åpenbart siden pengene nå går direkte til ungdommen og ikke til den andre forelderen. Litt kommunikasjon er uansett ikke så dumt. Vår bonussønn prøvde seg på moren sin og sa han skulle ha bidraget selv. Det gikk ikke veien, så pengene går fortsatt rett til mor. Noe jeg også synes er helt greit. Han har ikke styr på penger i det hele tatt og skulle han bestemt dette selv, hadde alt gått til fest og moro. Nå får moren pengene og han har mobil, bensin, mat og husrom. Og må jobbe for å få råd til fest og moro. Hadde vært mission impossible hvis han hadde fått ansvar for feks egen mobilregning. Søsteren hans derimot, har stålkontroll på hver eneste krone og har aldri brukt penger hun ikke har. Det har hennes yngre bror. Han trenger nok et par år til på ræva for å forstå ansvar og konsekvenser. Anonymkode: 9c32d...58e 3
Gjest Bromance Skrevet 16. juni 2024 #5 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vår bonussønn prøvde seg på moren sin og sa han skulle ha bidraget selv. Det gikk ikke veien, så pengene går fortsatt rett til mor. Noe jeg også synes er helt greit. Han har ikke styr på penger i det hele tatt og skulle han bestemt dette selv, hadde alt gått til fest og moro. Nå får moren pengene og han har mobil, bensin, mat og husrom. Og må jobbe for å få råd til fest og moro. Hadde vært mission impossible hvis han hadde fått ansvar for feks egen mobilregning. Søsteren hans derimot, har stålkontroll på hver eneste krone og har aldri brukt penger hun ikke har. Det har hennes yngre bror. Han trenger nok et par år til på ræva for å forstå ansvar og konsekvenser. Anonymkode: 9c32d...58e Kommer litt an på om man har god kommunikasjon og privat avtaler eller via NAV hvordan man kan gjøre dette. Jeg svarte på det juridiske i dette, ikke hvilke ordninger som er lurt å gjøre. Vår gutt bodde for seg selv fra han var 17, og hadde stålkontroll på egen økonomi.
HSV50 Skrevet 16. juni 2024 #6 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vår bonussønn prøvde seg på moren sin og sa han skulle ha bidraget selv. Det gikk ikke veien, så pengene går fortsatt rett til mor. Noe jeg også synes er helt greit. Han har ikke styr på penger i det hele tatt og skulle han bestemt dette selv, hadde alt gått til fest og moro. Nå får moren pengene og han har mobil, bensin, mat og husrom. Og må jobbe for å få råd til fest og moro. Hadde vært mission impossible hvis han hadde fått ansvar for feks egen mobilregning. Søsteren hans derimot, har stålkontroll på hver eneste krone og har aldri brukt penger hun ikke har. Det har hennes yngre bror. Han trenger nok et par år til på ræva for å forstå ansvar og konsekvenser. Anonymkode: 9c32d...58e Når barnet er 18 år så skal bidraget betales til barnet. Det handler ikke om å «prøve seg». Min sønn blir snart 18, bidraget betales via NAV og pengene går til hans konto. Jeg som mor har enda forsørgeransvar, slik far som betaler bidrag har, så når han får bidraget fra far må han betale en del ting selv, som jeg før dekket. Mener det er bra at barn lærer å forvalte penger selv. Når mener dere og mor at barnet skal få styre egne penger? Vil mor disponere lønn også når den tid kommer? Når skal man lære unger å styr penger? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #7 Skrevet 16. juni 2024 HSV50 skrev (24 minutter siden): Når barnet er 18 år så skal bidraget betales til barnet. Det handler ikke om å «prøve seg». Min sønn blir snart 18, bidraget betales via NAV og pengene går til hans konto. Jeg som mor har enda forsørgeransvar, slik far som betaler bidrag har, så når han får bidraget fra far må han betale en del ting selv, som jeg før dekket. Mener det er bra at barn lærer å forvalte penger selv. Når mener dere og mor at barnet skal få styre egne penger? Vil mor disponere lønn også når den tid kommer? Når skal man lære unger å styr penger? Det er fullt mulig å lage egne avtaler. Selv ser jeg ikke logikken i at ungdommen plutselig får pengene direkte til seg. Det bør være som i familier der foreldrene bor sammen; foreldrene betaler og forsørger, ungdommen får lommepenger og har ev egen jobb ved siden av. Anonymkode: 99c40...b96 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #8 Skrevet 16. juni 2024 HSV50 skrev (31 minutter siden): Når barnet er 18 år så skal bidraget betales til barnet. Det handler ikke om å «prøve seg». Min sønn blir snart 18, bidraget betales via NAV og pengene går til hans konto. Jeg som mor har enda forsørgeransvar, slik far som betaler bidrag har, så når han får bidraget fra far må han betale en del ting selv, som jeg før dekket. Mener det er bra at barn lærer å forvalte penger selv. Når mener dere og mor at barnet skal få styre egne penger? Vil mor disponere lønn også når den tid kommer? Når skal man lære unger å styr penger? Han får styre dette selv når han er klar for det. Vi har prøvd i et par år, men så langt, helt håpløst. Han jobber i hvert fall litt i helger og ferier, det er en god start. Så jeg tenker mye er gjort i løpet av et par år, håper vi alle. Ikke alle guttunger er like modne og voksne. Anonymkode: 9c32d...58e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #9 Skrevet 16. juni 2024 Ts her. Altså så skjønner jeg at utgiftene er de samme selv om ungdommen nå får bidraget. Her er spørsmålet om det er et krav at bidragsgiver også må fortelle ungdommen hva disse pengene skal gå til. Jeg mener at det må ungdommen og den den bor med finne ut av. Anonymkode: 81dc0...646
Gjest Bromance Skrevet 16. juni 2024 #10 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Altså så skjønner jeg at utgiftene er de samme selv om ungdommen nå får bidraget. Her er spørsmålet om det er et krav at bidragsgiver også må fortelle ungdommen hva disse pengene skal gå til. Jeg mener at det må ungdommen og den den bor med finne ut av. Anonymkode: 81dc0...646 Det er ikke noe krav om at den som betaler skal bestemme. Det blir som du sier opp til ungdommen og den ungdommen bor sammen med til å bli enige seg imellom 😃
HSV50 Skrevet 16. juni 2024 #11 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er fullt mulig å lage egne avtaler. Selv ser jeg ikke logikken i at ungdommen plutselig får pengene direkte til seg. Det bør være som i familier der foreldrene bor sammen; foreldrene betaler og forsørger, ungdommen får lommepenger og har ev egen jobb ved siden av. Anonymkode: 99c40...b96 Ikke om man søker barnebidrag via NAV. Det er ungdommen som selv må søke og ha dialogen med NAV. Om man tar det direkte med den som befaler bidrag kan man selvfølgelig gjøre det annerledes i en privat avtale, men 18-åringen kan selv velge å ta det via NAV om hen er uenig i at foreldrene skal disponere bidraget. Så kan man jo selvfølglig være enig eller uenig i hvor lurt det er.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #12 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bidrag som går rett til 18 åring. Står det noen plass at bidragspliktige skal fortelle ungdommen hva pengene skal gå til? Har leitet etter skriv om det er et krav, finner ingenting. Har blitt fortalt at det er den som betaler som må fortelle hva pengene er ment til, og hva det skal brukes til. Dette syns jeg er merkelig, da personen som har ungdommen hos seg bør være den som gir beskjed om hva denne trenger penger til. Anonymkode: 81dc0...646 De går rett til meg (mor). 6-7000 kr pr måned. 18 åringen får bo gratis og gratis mat. Tjener penger som lærling utenom. Alternativet selge huset kjøpe mindre hus,18 åring har svært rom. 18 åring er 100% enig pengene går tll meg. Fyller 18 i september. Anonymkode: 2ce24...f88
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #13 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De går rett til meg (mor). 6-7000 kr pr måned. 18 åringen får bo gratis og gratis mat. Tjener penger som lærling utenom. Alternativet selge huset kjøpe mindre hus,18 åring har svært rom. 18 åring er 100% enig pengene går tll meg. Fyller 18 i september. Anonymkode: 2ce24...f88 Da er det en 17-åring. I september går pengene til 18-åringen. Anonymkode: f43d8...cc2 2
Brunello Skrevet 16. juni 2024 #14 Skrevet 16. juni 2024 Bor barnet hos en av foreldrene, bør pengene gå til den barnet bor hos. Det bør foreldrene avtale seg i mellom. Dersom barnet hyler og skriker om at det ikke er lov og at han skal ha pengene er løsningen enkel. Da blir det betaling hos forelderen med et beløp som er det samme eller gjerne en hundrelapp eller to mer enn bidraget. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #15 Skrevet 16. juni 2024 HSV50 skrev (1 time siden): Ikke om man søker barnebidrag via NAV. Det er ungdommen som selv må søke og ha dialogen med NAV. Det stemmer ikke. Forelder kan søke på vegne av barnet før det har blitt 18. Etter at det har blitt 18 kan det legge inn fullmakt slik at ordningen fortsetter som tidligere. Anonymkode: 99c40...b96
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #16 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det en 17-åring. I september går pengene til 18-åringen. Anonymkode: f43d8...cc2 Hun snakker åpenbart om når ungdommen har blitt 18. Anonymkode: 99c40...b96
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #17 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De går rett til meg (mor). 6-7000 kr pr måned. 18 åringen får bo gratis og gratis mat. Tjener penger som lærling utenom. Alternativet selge huset kjøpe mindre hus,18 åring har svært rom. 18 åring er 100% enig pengene går tll meg. Fyller 18 i september. Anonymkode: 2ce24...f88 Sier ikke at det er feil å gjøre det slik, altså. Men hva gjør du når 18-åringen ikke lenger har krav på bidrag - noe som kommer veldig snart? Skal du selge huset og flytte da? Anonymkode: 9e8e4...529 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #18 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier ikke at det er feil å gjøre det slik, altså. Men hva gjør du når 18-åringen ikke lenger har krav på bidrag - noe som kommer veldig snart? Skal du selge huset og flytte da? Anonymkode: 9e8e4...529 Da flytter vel 18-åringen ut? Anonymkode: 99c40...b96
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #19 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det en 17-åring. I september går pengene til 18-åringen. Anonymkode: f43d8...cc2 Nei,vi har privat avtale. Alt er avtalt. 6000 går rett til meg. Far og snart 18 åring enig. Anonymkode: 2ce24...f88
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #20 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sier ikke at det er feil å gjøre det slik, altså. Men hva gjør du når 18-åringen ikke lenger har krav på bidrag - noe som kommer veldig snart? Skal du selge huset og flytte da? Anonymkode: 9e8e4...529 Ja☺ Dvs når alle blir 18 år mister jeg barnetillegget 12.000 på uføre. Jeg sitter på huset til barna er ferdig utdannet fra vgs og bidraget stopper når de er 20 år ca. Da selger jeg med glede😍 Hvorfor skal jeg sitte med et hus på 180kvm og 5 soverom alene? Når de er over 18 år må går bidrag til meg privat avtale. Når bidraget stopper er de ferdig med vgs/læretid og flytter ut. Da selger jeg huset. Gleder meg kjøpe leilighet😍 Anonymkode: 2ce24...f88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå