Gå til innhold

Koble høyttalerkabel


Hunmedham

Anbefalte innlegg

Hva er god løsning for å koble høyttalerkabel til forsterker når det er for trangt feste?

Å bare vri kobbertrådene går ikke. Og det virker trangt også for vanlige bananplugger. Noen som har tips?

Dette er en Denon Ceol N10, med Dali Oberon 5 høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

180303-DENON-CEOL_N10-BK-back_49938-800x

Plukk ut plast caps på enden og sett in banan plugger.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Men - er du sikker? Er redd for å ta i for hardt. Det er ingen opplagt måte å få dem løs på.

 

17185515721458744657598486347661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du trenger noe som dette : 
Amazon.com: GearIT Flex Pin Banana Plugs for Speaker Wire (6 Pairs, 12 Pieces), Speaker Connector Pin Plug Type, 24K Gold Plated Insulated for Spring-Loaded Banana Jack Terminals (Support 12 AWG to 20 AWG Wires) : Electronics

Tror ikke du kan ta av noe plugg på denne type trykk-kobling.
Hvorfor ikke bruke smalere høyttalerkabel? 

Endret av Gregarious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare klippet av noen av lederne på kabelen og festet "vanlig" tror jeg. Kjenner ikke til akkurat de terminalene og det er vanskelig å se på bildet, men om du ikke planlegger å ta de mye inn og ut er det nok den beste/enkleste løsningen.

1978618

Mulig det er noe skrugreier på terminalene? På denne er det i alle fall mulig, men det var vanskelig å se på bildet.

Anonymkode: c2c5f...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (34 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke smalere høyttalerkabel? 

Dårligere lyd, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunmedham skrev (2 minutter siden):

Dårligere lyd, da?

Ja det er jo derfor de selger svindyre kabler, helt seriøst, du kan bruke en gammel tynn tlf kabel altså de gamle 1 leder kobberledningene og ingen vil noen gang kunne høre forskjell😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (3 minutter siden):

Dårligere lyd, da?

Nei, det er ikke noe bekymring. Jeg kunne skrevet litt om hvordan man regner på slikt, men kort fortalt er motstanden i en slik kabel (av noe rimelig tverrsnitt) neglisjerbar i forhold til 8 ohm i impedanse som høyttalere gjerne har.

En annen ting er at om du dobler lengden på kabel, blir det som å halvere diameter. Motstanden er per meter.

Det enkleste er å bare fjerne noen ledere i enden, får bedre kontakt enn med en bananaplugg. Siden du har det anlegget der, regner jeg med at du ikke bruker Nordost Valhalla eller lignende.

Anonymkode: c2c5f...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google det siste, men nei.

Det jeg sa, med en Denon DP300 platespiller. Enkelt, prismoderat men heller ikke dårlig.

Takk for råd. Jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok tykkere høyttalerkabel enn det som er nødvendig, hvis den ikke passer på tilkoblingen på forsterkeren. Vet ikke hvor tykk kabel du har, men i min bransje, konsertanlegg, holder det med 4mm2 kabel til en forsterker på 4x1600 watt. Din forsterker gir 65 watt, så da holder det med en tynn lampettledning på 0,75mm2. Om du fjerner noen kobbertråder i enden slik at kabelen blir tynn nok til å gå i det lille hullet, vil det med andre ord fortsatt være rikelig med kapasitet igjen til å få effekten fram til høyttalerne. Da vil nok noen hevde at lyden blir dårlig, men det vil jeg påstå er bare tull. 

Anonymkode: 7e9f2...cf7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dytte bananpluggene inn. Det ser ut som det er for liten åpning men det er ikke det, du må dytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vet ikke hvor tykk kabel du har

2,5 mm2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (5 minutter siden):

2,5 mm2

Det er mer enn strengt tatt nødvendig til den effekten som din forsterker gir, derfor kan du trygt redusere tykkelsen litt i enden for å få koblet den på.

Anonymkode: 7e9f2...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge Crown som er blant de største på profesjonell lyd er det svært få som trenger mer enn 2,5 mm, jeg klarer meg lenge med 1,5 mm og jeg tror ikke jeg ville merke forskjell om jeg gikk opp til 2,5 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (2 timer siden):

Dårligere lyd, da?

Nei.
For en del år tilbake gjorde jeg en blind test i lag med 9 andre, dette var de billigste høyttalerkablene fra biltema VS kabler til 20.000kr stykk.  På et anlegg til 300K.
Nesten samtlige trodde det hørte forskjell før testen, men ingen klarte det når de ikke viste hvilken som ble brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...