Gå til innhold

Hvordan klarer folk å gå 10k skritt hver dag uten å få gnagsår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skoene er selvsagt viktig. Det er ikke så vanlig å få gnagsår av å gå 10k skritt om ikke skoene er feil. 
få hjelp til å velge sko i en sportsbutikk, selv om det nok koster litt. 1500,- for et par gode joggesko må du nok regne med, men det finnes alltid salg rundt om kring. Se på det som en investering i helsa di. 

Det er dessuten lurt å bruke sokker som ikke gir friksjon. Sånne tynne treningssokker i glatt stoff er bra. Bomullsokker vil gi friksjon. Inntil du evt tar deg råd til nye sko kan du jo sjekke ut sånne gnagsårsokker. 

Anonymkode: c137e...6b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som noen er inne på så har mange yrker hvor de «passivt» får inn mange skritt. Når jeg hadde kontorjobb så fikk jeg naturlig inn ca 2000 skritt av å gå til og fra tog/jobb. Men da skal man få inn 8000 skritt på kvelden etter jobb… det var vanskelig. 

og så må du finne nye skor. 

Anonymkode: db613...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper gnagsårsokk på apoteket. Er en sokk som man trer kun over hælen, med vanlig sokk inni. Den har en silikonhinne på innsiden. Tåler vaskemaskin greit, men de er ikke udødelige kvalitetsmessig, mtp pris.

Men syns de fungerer bra. Har de alltid med på storbyferie feks.

Anonymkode: 9f54b...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper gnagsårsokk på apoteket. Er en sokk som man trer kun over hælen, med vanlig sokk inni. Den har en silikonhinne på innsiden. Tåler vaskemaskin greit, men de er ikke udødelige kvalitetsmessig, mtp pris.

Men syns de fungerer bra. Har de alltid med på storbyferie feks.

Anonymkode: 9f54b...b50

Takk for tips, dette hadde jeg aldri hørt om før.

Anonymkode: 2a102...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gode sko. Rett og slett. 

Ang motivasjon - headsett og podkast om jeg går "uten mål og mening", musikk eller stillhet om jeg skal hjem fra jobb eller til/fra noe. Det handler dessverre bare om viljestyrke.

Anonymkode: f5242...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må jo være skoene som er problemet? Ev sokkene, eller at du går barbeint?

Går selv 12-15000 skritt pr dag (ikke på jobb). Aldri opplevd problemer bortsett fra med nye sko.

Du bør ha gode treningssokker + sko som sitter godt så du ikke sklir i skoen. 10 000 skritt er ikke så langt at det bør være et problem med godt tilpasset fottøy.

Anonymkode: f5023...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En timesrunde med bikkja bare er jo 6000 skritt?

Skjønner ikke hvordan folk IKKE klarer gå minst 10000 om dagen. Det er ikke mye, det er liksom minstekravet for grei helse.

Har du skikkelige sokker i skoa?

Har du svette føtter? Prøv deodorant så de holder seg tørre.

Anonymkode: ab226...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De jobber i helsevesent🥴går 10-12 bare på jobb..

Anonymkode: 320f1...c8a

Eller hotell, går 25-35000 om dagen i travle perioder 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et gammelt triks som kan fungere er å bruke to par sokker. Det minsker friksjonen. Noen foretrekker nylonsokker innerst.

Anonymkode: 823ac...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lett gnagsår, men går mellom 20.000 til 30.000 på de mest hektiske dagene. 
Jeg har gode sko på føttene, de er ikke for trange, ikke for store. Sommerskoene er myke og høst, vinter, vår bruker jeg gode tursko med høy ankel. Det koster, men de varer også en lang stund. Og jeg sliter sko veldig. 
På jobb har jeg god demping, skinnsko, som også ikke er for trange eller for store. Sko er tingen her. 
Jeg går mellom 15.000 og 20.000 bare i jobb mange dager, er på tur i skogen minst 3 ganger i uken å en tur ligger på 18.000 jeg får ikke gnagsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så mye penger har jeg egentlig ikke mulighet til å bruke på sko..

Anonymkode: 2a102...c94

Tja, har du gnagsår så er det nok skoene som må prioriteres foran det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må finne et skikkelig par sko. Finn et bra merke på salg, test dem i butikken, bruk ordentlige tursokker i skoene (jeg kan få gnagsår med en del ankelsokker f.eks.). Finn gjerne en butikk som hjelper å analysere føttene dine og hvilke sko du trenger.

Jeg kan fint få 35 000 skritt om dagen uten å få gnagsår. Det er ikke normalt etter 10k.

Anonymkode: 6c395...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du trenger ikke gå 10 000 skritt om dagen, men heller være litt i bevegelse hele dagen. Trapp i stedet for heis etc..

Anonymkode: 69b71...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skoene er det aller viktigste, du må først og fremst finne det som passer for din fot. 

Men når man først har fått gnagesår, kommer man gjerne inn i en ond sirkel. Huden blir så tynn, og man får lett nye gnagesår. Når jeg først har fått gnagesår pleier jeg å bruke sandaler så langt det lar seg gjøre og gnagesårsokk når jeg bruker sko: https://herreapoteket.no/butikk/basisfot-gnagsarsokk-bla-m/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=trening&utm_medium=cpc&utm_term=4144&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwvb-zBhCmARIsAAfUI2uGK8K7HEkSpfApm02sLDRz0WiNMergyzsP8osj95lIyFuUHN6J_jMaAppREALw_wcB

Anonymkode: 98071...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker bare Hoka sko, wide modellene. Bondi på jobb. Går jo lett 15-20.000 bare på jobb (helse), så har jo mye mer totalt. 

Anonymkode: 84b74...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...