Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er 4 i familien som treffes regelmessig. Meg, mine besteforeldre og en fetter av meg. Sistnevnte har en tendens til å dominere samtalen veldig. Det er vanskelig å komme til med ett eneste ord for oss andre (selv korte svar/spørsmål på ting han snakker om). Og hvis f.eks. jeg begynner å prate om noe han ikke er så interessert i, blir han urolig i kroppspråket, gnir seg i ansiktet, av og til reiser seg og går rundt, og det virker som han er på nippet til å avbryte meg når som helst. Dette er stressende og provoserende, for alt dreier seg om hva han vil snakke om. Som ofte er mye politikk og alt som er galt i verden. Jeg blir sliten av dette fordi jeg jobber mye og det er ikke alltid man orker å høre på sånne taler i 3-4 timer på en søndag. Dette er også eneste dagen i uka jeg treffer mine besteforeldre og vil gjerne da snakke om vanlige hverdagslige ting også.

Det jeg lurer på er om man kan si ifra om dette på en høflig måte? Isåfall hvordan? 

Endret av Mayer
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Skal vi ikke snakke om noe annet?»

Anonymkode: af7ec...c0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

«Skal vi ikke snakke om noe annet?»

Det hjelper ikke. En av de andre har forsøktå si det mange ganger.

Skrevet
Mayer skrev (1 time siden):

Vi er 4 i familien som treffes regelmessig. Meg, mine besteforeldre og en fetter av meg. Sistnevnte har en tendens til å dominere samtalen veldig. Det er vanskelig å komme til med ett eneste ord for oss andre (selv korte svar/spørsmål på ting han snakker om). Og hvis f.eks. jeg begynner å prate om noe han ikke er så interessert i, blir han urolig i kroppspråket, gnir seg i ansiktet, av og til reiser seg og går rundt, og det virker som han er på nippet til å avbryte meg når som helst. Dette er stressende og provoserende, for alt dreier seg om hva han vil snakke om. Som ofte er mye politikk og alt som er galt i verden. Jeg blir sliten av dette fordi jeg jobber mye og det er ikke alltid man orker å høre på sånne taler i 3-4 timer på en søndag. Dette er også eneste dagen i uka jeg treffer mine besteforeldre og vil gjerne da snakke om vanlige hverdagslige ting også.

Det jeg lurer på er om man kan si ifra om dette på en høflig måte? Isåfall hvordan? 

Han virker jo veldig stresset og spesiell om han gnir seg i ansiktet og går rundt om han ikke får snakke om politikk. Høres ut som at han er litt selvsentrert som bare vil snakke om sine interesser men at han Kansje ikke tenker over det og må ha en tydelig beskjed fra andre om hva som er greit for dere. 

Skrevet
Mayer skrev (57 minutter siden):

Da men jo dere forsette å si ifra. Er det litt sånn at han holder tale uten å helt fatte hvordan han skal holde en samtale? Det er vel ikke heeelt normalt dette? 

Skrevet

Tja besøke dine foreldre uten han eller når han ikke er der ? 

Skrevet
lillevill skrev (15 minutter siden):

Da men jo dere forsette å si ifra. Er det litt sånn at han holder tale uten å helt fatte hvordan han skal holde en samtale? Det er vel ikke heeelt normalt dette? 

Ja på en måte. Ikke normalt nei.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Mayer said:

Slutt å vær en sånn pushover. Sig deg enig med den annen som sier fra, og begynn å prate om noe annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun som er gift med min manns bror er typen som bare må dominere samtaler og alltid ha rett.  Vi har bare sluttet å bry oss om det og heller godtar å bli stille og bare sitte og gi hverandre (svigerfar er på lag) blikk og flir og lar henne holde på. Det er bare ikke så ekstremt viktig for meg - eller min mann å dominere praten rundt middagsbordet eller sofaen.   Noen mennesker tar ikke noe hint og tåler ikke konfrontasjon så det var mye enklere å bare «let it go» og mer synes synd på henne som har så ekstremt selvhevdelsesbehov. Vi får ikke forandret henne, men vi har kunnet endre hvordan vi håndterer henne. Vi har andre miljøer hvor vi får pratet om mer interessante temaer og konfrontasjon er som sagt ikke alltid løsningen.

Anonymkode: 649e8...e35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Adhd plutselig påvist i voksen alder? 

Sikkert bare helt normal....

Anonymkode: bebcd...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bare møte besteforeldrene dine den ene dagen i uka? Hadde jo vært greit om du i det minste kunne komme en annen dag en og annen uke. 

Og siden han ikke tar til seg beskjeder når dere er høflig mot han, så må dere begynne å bli litt tøffere.

Anonymkode: dcb48...1aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et sånt familiemedlem. Senderen er på, men ikke mottakeren. 🤪

Har dessverre ingen gode råd - bare medfølelse. 

Anonymkode: 84acb...8a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...