Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er oppvokst med å servere kaffe til gjester og jeg setter alltid på kaffen når jeg ser det kommer uventede eller ventede gjester, noe annet er uhørt for meg. Og jeg blir også overrasket om jeg kommer et sted og ikke blir bydd kaffe. Vafler er standard kaffemat her, det tar 5 minutter å lage røre og 10 minutter å steke. Så det er ikke noe problem . 

Anonymkode: e874d...49c

Og jeg blir matt av folk som drar til folk og har forventning om at de skal få noe. Uanmeldt besøk kan få kaffe/vann/te, evt brus om vi har. Men jeg gidder faktisk ikke å slenge meg rundt for å lage vafler til uanmeldt besøk. 

Anonymkode: 9a298...b8e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finner alltid noe i spisskammerset, kjøleskapet eller fryseren å servere gjester... Byr de egentlig aldri, jeg bare henter frem og setter det på bordet. 

Anonymkode: 920ba...015

Skrevet

Åååh kjære KG.. 

Jeg spør ikke om tvangsspising eller griller om hva som er sunt eller ikke. Tilbyr dere gjester mat/drikke var essensen her. Som noen henger seg opp i detaljer som er ubetydelige.. Om det er kjeks, frukt, vann, juice, eller Grete Roede produkter, om der tilbyr noe er poenget.

• Nyttig 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg blir matt av folk som drar til folk og har forventning om at de skal få noe. Uanmeldt besøk kan få kaffe/vann/te, evt brus om vi har. Men jeg gidder faktisk ikke å slenge meg rundt for å lage vafler til uanmeldt besøk. 

Ja, noe herk med gjestfrihet. Alt var bedre før i tiden når hver norske familie satt på hver sin tue med sine egne smørbrød og ikke gjorde stas på noen. Det finnes mye flott med norsk kultur, men når det kommer til gjestfrihet så ligger mange bakpå. Gjerrighet kommer i mange former, og ingen av dem er sjarmerende.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grevling skrev (6 minutter siden):

Ja, noe herk med gjestfrihet. Alt var bedre før i tiden når hver norske familie satt på hver sin tue med sine egne smørbrød og ikke gjorde stas på noen. Det finnes mye flott med norsk kultur, men når det kommer til gjestfrihet så ligger mange bakpå. Gjerrighet kommer i mange former, og ingen av dem er sjarmerende.

Nettopp! Å ikke tilby og sette pris på sine gjester ligger i samme kategori med de som tror de har det for travelt til å ta imot gjester. Ikke min " cup of tea" i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt greit for meg, da gidder jeg ikke besøke deg. Heldigvis omgir jeg med folk fra min egen kultur, de som ikke lar folk gå sultne hjem. 

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Har vokst opp med å tilby drikke evnt en kake bit, evnt annen mat. Frukt

Så her er det stort sett noe i fryser til å ta opp når noen kommer innom. Har og til å kunne ta opp noe ekstra kjapt ved middag og.

Endret av jegerrinne
Skrevet (endret)
Grevling skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid likt å kunne by på noe å drikke til folk som kommer på besøk. Selv om det bare er en kort visitt. Og kanskje noe å spise. Det trenger ikke være allverdens. Dette varierer stort fra person til person og kultur. Det er en oppfatning at nordmenn er kjipe med gjester, eller rett og slett ikke så flinke til å varte opp. 

Hva gjør du? Og synes du det er noe som er blitt bedre de senere årene?

Alltid! Har du lyst på en kaffe? Eller te? Vann?

Brus, snacks eller kaker har vi sjelden (det kjøpes gjerne rett før det spises) men om besøket er varslet i god nok tid, ordner jeg noe. 

Tenker at det så å si alltid bys på noe rundt omkring. 

Men for en stund siden var jeg invitert til noen jeg ikke kjenner, men jeg kjente et par av de andre. Det var en agenda for å treffes, og vi skulle sitte der en stund. Det ble ikke engang budt på et glass vann. Da tenkte jeg faktisk gjennom det du spør om nå, og kom kjapt til konklusjonen om at jeg alltid byr på noe. Synes det er det minste man kan gjøre. 

Endret av klarinetta
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alltid. Drikke og snacks er i alle fall et minimum, og det er ofte folk innom. Om det er planlagt byr vi alltid på lunsj eller middag.

Bor ikke i Norge lenger og det er nok en litt annen kultur for dette her, i alle fall i vår omgangskrets.

AnonymBruker
Skrevet

Vi tilbyr kaffi, te og hva enn vi har av kald drikke. Men vi har aldri noe typisk kaffemat liggende i skapet, så det har jeg ikke mulighet til å tilby. Kan eventuelt tilby frukt når vi har det.

Blir de så lenge at det drar ut mot måltider så tilby jeg dem å spise hos oss, men syns egentlig at folk må gi beskjed dersom de kommer innom på så lange besøk. Mobilen er lett tilgjengelig i dag.

Anonymkode: 92c71...678

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt greit for meg, da gidder jeg ikke besøke deg. Heldigvis omgir jeg med folk fra min egen kultur, de som ikke lar folk gå sultne hjem. 

Det var da dramatisk. Ble de en halvtime eller en uke før de gikk sultne hjem? 
nei, folk som stikker innom kan ikke forvente vafler hos meg heller, jeg har ikke alltid så mye « kosemat» liggende. Spør om det passer og komme på besøk på torsdag så handler jeg inn.

drikke byr jeg på det jeg har. Vann og kaffe har jeg alltid. Mineralvann og vin innimellom. 

Anonymkode: f942c...b56

Skrevet

Selvfølgelig byr jeg gjester, også uanmeldte, på noe å drikke og spise, til og med om det eneste jeg har i hus er knekkebrød og brunost. :)

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke alltid på det faktisk, så det hender at gjester må spørre🙈 gode venner og nær familie bare forsyner seg selv, synes det er det beste. 
Men vi har vann, juice, melk, eller jeg kan lage kaffe eller te. Har lite snacks. Som oftest bare litt sjokolade.

Anonymkode: 3b512...028

AnonymBruker
Skrevet

Alltid kaffe eller vann, brus hvis vi har det. Vi har ikke alltid så mye kaffemat, men litt sjokolade har vi som regel. Ellers får de mat eller noe mer til kaffen om jeg vet om bersøket litt i forkant. 

Jeg kan komme på å glemme å spørre om gjestene vil ha noe da, bare fordi jeg glemmer mye - men heldigvis er mannen god på det. 

Anonymkode: 7aa09...68d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilbyr alltid kaffe/te/vann. Noen ganger vin/øl. Vanligvis også noe å spise, ofte smører jeg noen kjeks,  knekkebrød eller brødskiver. Passer det med lunsj/middag/kveldsmat, får de det.

Anonymkode: 03a4c...922

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er oppvokst med å servere kaffe til gjester og jeg setter alltid på kaffen når jeg ser det kommer uventede eller ventede gjester, noe annet er uhørt for meg. Og jeg blir også overrasket om jeg kommer et sted og ikke blir bydd kaffe. Vafler er standard kaffemat her, det tar 5 minutter å lage røre og 10 minutter å steke. Så det er ikke noe problem . 

Det tar ikke ti minutter å steke vafler til ett besøk nei. Minst 20-30 min

Anonymkode: 6fd65...a87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar ikke ti minutter å steke vafler til ett besøk nei. Minst 20-30 min

Anonymkode: 6fd65...a87

Og det er hvis man har ingredienser, noe jeg nesten aldri har😅

Anonymkode: c0b83...fa2

• Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg tilbyr alltid kaffe,brus eller vann. Å gjerne noe å bite i-alt etter hva som finnes i kjøleskap og matskap. I min verden er det uhøflig å ikke tilby gjester noe.

Selv etterlyser jeg kaffen hvis jeg kommer til noen som åpenbart ikke tenker på at jeg er kaffetørst😀

Skrevet

Tilbyr det jeg har, har alltids noe å drikke. Hvis det er planlagt besøk kjøper jeg gjerne inn noe som jeg kan tilby.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr det jeg har. Det inkluderer ikke kaffe eller te siden jeg ikke liker det selv, så det gidder jeg ikke å kjøpe inn lenger fordi jeg må bare kaste det når det blir for gammelt. Folk klarer seg med vann / brus / vin / drink. Det er aldri noen som har insistert på kaffe. De fleste gjestene mine kjenner meg. Det vet at jeg ikke liker kaffe og kaffelukt. Det er noen få som har kommet med sånn frysetørret kaffe på fest og spurt om varmt vann da og selvfølgelig fått det.

Jeg har et bord i gjestestua hvor snacksen til gjestene står på "utstilling". Her har jeg noen ting jeg ikke spiser selv, men velger snacksting som holder seg lenge og de blir alltid spist før de blir dårlig. Chips, baconsvor, saltpinner (eller salt papp som jeg kaller det), nøtter, sjokolade, slikkepinner osv.

Er de sultne, så fikser jeg selvfølgelig noe mat til dem. Men det er egentlig bare overnattingsbesøk eller familie som takker ja til mat.

Anonymkode: 0f6c1...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...