Gå til innhold

Byr du gjester på drikke og noe å spise?

Grevling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg steker mange vafler på 10 minutt. Det har jeg gjort mye så det vet jeg. Man trenger ikke 10 vafler pr person, et par plater er jo bedre enn ingenting. 

Har du ikke mel, egg og melk? Det trodde jeg var vanlig utrustning å ha i et møblert hjem? Hvis man ikke har det så kan det kanskje være en ide å kjøpe inn . 

Anonymkode: e874d...49c

Du bruker 10 minutter på både å lage røre og steke vafler? Det er jammen godt gjort.

Og selv om jeg kommer fra et møblert hjem og min samboer og jeg har flere ulike akademiske grader mellom oss, har vi sjeldent melk i hus. Hender vi ikke har mel heller.

Ts: tilbyr drikke. Nå drikker ingen av oss kaffe, men har kaffetrakter, så vi tilbyr drikke kaffe hvis vi husker det (og har det tilgjengelig). Har vi snacks, tilbyr vi det.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så noen her prøver å forsvare sin mangel på gjestfrihet med at de er for sunne og akademiske til å kunne tilby noe. Det finnes da sunne ting å by på også for de av dere med vaffelskrekk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke mel og melk. Har møbler. Jeg er fra et « møblert hjem « på Frogner, er opptatt av kosthold er det er de fleste jeg omgås også. Hva mer burde jeg kjøpe inn , rullings og smuglersprit? 

Anonymkode: f942c...b56

Du syns mel og melk er i samme kategori som rullings og sprit? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (28 minutter siden):

Du bruker 10 minutter på både å lage røre og steke vafler? Det er jammen godt gjort.

Og selv om jeg kommer fra et møblert hjem og min samboer og jeg har flere ulike akademiske grader mellom oss, har vi sjeldent melk i hus. Hender vi ikke har mel heller.

Ts: tilbyr drikke. Nå drikker ingen av oss kaffe, men har kaffetrakter, så vi tilbyr drikke kaffe hvis vi husker det (og har det tilgjengelig). Har vi snacks, tilbyr vi det.

Du må følge med i hele tråden :der står det 5 minutter på å lage røre og 10 minutter på å steke. Om du vil tro det eller ei er ditt valg men jeg har gjort det hundrevis av ganger og vet hvor kjapt det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grevling skrev (22 timer siden):

Ja, noe herk med gjestfrihet. Alt var bedre før i tiden når hver norske familie satt på hver sin tue med sine egne smørbrød og ikke gjorde stas på noen. Det finnes mye flott med norsk kultur, men når det kommer til gjestfrihet så ligger mange bakpå. Gjerrighet kommer i mange former, og ingen av dem er sjarmerende.

Det pleide ikke å være sånn.  De var vanlig å by gjester uanmeldt eller ei på det beste man hadde uansett om man var fattig eller rik.   Sjelden jeg har opplevd å få full bevertning de 3 gangene jeg uanmeldt har kommet til noen og spør de sier jeg  at jeg ikke vil være til bry.  Ellers byr jeg på bakst om jeg har, is eller kjøpekaker/frukt.   Kommer folk uanmeldt får de drikke, sjelden jeg har kaffimat liggende. 

Anonymkode: 59d25...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2024 at 2:28 PM, Grevling said:

Jeg har alltid likt å kunne by på noe å drikke til folk som kommer på besøk. Selv om det bare er en kort visitt. Og kanskje noe å spise. Det trenger ikke være allverdens. Dette varierer stort fra person til person og kultur. Det er en oppfatning at nordmenn er kjipe med gjester, eller rett og slett ikke så flinke til å varte opp. 

Hva gjør du? Og synes du det er noe som er blitt bedre de senere årene?

Mye kultur, ja - tror dette kartet stemmer ganske bra.

will-you-be-offered-food-when-you-are-a-guest-v0-w0ygo4r5fl291.thumb.webp.cbab4d7dcc7bd57a82a23739b274e229.webp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kaffe er jo det vanlige - og de fleste har te  - Farris/vann/juice er vel alternativet om det er varmt eller om gjester ikke drikker noe av det første.

Det med å by mat kommer jo veldig an på hvor langveisfra gjestene kommer - er det noen av naboene er kanskje bare en prat og en kaffe man kommer for, og slik som å smelle i gang en vaffelrøre bare forstyrrer. I gamle dager var dette nok mer vanlig - og som en kan se på kartet over, så har man jo ulike kulturer på dette rundt om i Europa.

Anonymkode: 5f3de...8f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbyr alltid gjester noe å drikke og noe enkelt å spise. Er det planlagt besøk, så kjøper jeg inn litt ekstra, inkludert kaffe. Vi drikker ikke kaffe, men jeg kjøper det for gjestenes skyld (bruker presskanne). Det er sånn jeg er oppdratt. Pluss at jeg synes det er uhøflig å ikke by på noe når man har gjester. 

Endret av Kittykat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må følge med i hele tråden :der står det 5 minutter på å lage røre og 10 minutter på å steke. Om du vil tro det eller ei er ditt valg men jeg har gjort det hundrevis av ganger og vet hvor kjapt det går. 

Vaffelrøra skal jo svelle også, så det tar jo mer enn 15 minutter. 

Anonymkode: e59c1...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...