Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid likt å kunne by på noe å drikke til folk som kommer på besøk. Selv om det bare er en kort visitt. Og kanskje noe å spise. Det trenger ikke være allverdens. Dette varierer stort fra person til person og kultur. Det er en oppfatning at nordmenn er kjipe med gjester, eller rett og slett ikke så flinke til å varte opp. 

Hva gjør du? Og synes du det er noe som er blitt bedre de senere årene?

Endret av Grevling
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mage-tarm sykdom og blir kjempedårlig av for mye mat, eller feil mat. Så å måtte tvangsspise ila 30 minutters besøk er døden😅Når det er sagt, så har jeg frukt og nøtter på bordet ved besøk. Og gjerne kaffi. Men maser aldri på gjester.

Anonymkode: 2291f...468

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mage-tarm sykdom og blir kjempedårlig av for mye mat, eller feil mat. Så å måtte tvangsspise ila 30 minutters besøk er døden😅Når det er sagt, så har jeg frukt og nøtter på bordet ved besøk. Og gjerne kaffi. Men maser aldri på gjester.

Hvordan fikk du dette til å handle om tvangsspising?

Jeg tilbyr som oftest noe. Det kommer an på besøket. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke visitt-tid 😅 Foretrekker  å møte folk ute. 

Anonymkode: ee694...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr kun drikke. Mat om de kommer når vi skal ha måltid.

Anonymkode: a508d...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får kaffe, vann eller te. Vi spiser ikke kjeks, så det har vi nesten aldri. 

Noen ganger serverer jeg litt frukt. Men vi tar så mye folk innom at alle får ikke noe å spise. Forventer heller ikke det når jeg selv er på besøk 

Anonymkode: 6fac8...8bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elendig på det der🙈 jeg hater fulle skap og har nesten ikke noe mat/snacks ligende. Ingenting å servere 😅 hvis jeg vet om besøket på forhånd kjøper jeg selvsagt inn noe da. Kaffe og te serverer jeg alltid 😄😅

Anonymkode: c0b83...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Spør om folk vil ha vann/kaffe/te, det har jeg alltid. Har jeg noe annet til overs kan jeg tilby det også. Mat tilbyr jeg bare hvis vi har avtalt noe på forhånd, og avtalt å spise. Er sjelden jeg har noe "lett" å tilby, men har jeg feks kjeks eller lignende kan jeg tilby de (om jeg ikke vil ha alle selv til senere). 

Anonymkode: bf560...e25

AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr alltid noe. Vin, drink, kaffe, brus, is, middag, brødskiver, vafler, snacks - alt etter når, hvor lenge, hvem og hva vi skal 

Anonymkode: f1c6c...d43

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke. Spør folk om de vil ha kaffe eller te, og så spør jeg om de vil ha eple eller knekkebrød eller middag hvis jrg skal spise det.

Synes snacks og kjeks er tullemat, har aldri sånt noe.

Anonymkode: 8b6df...df1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med at man alltid serverer gjester noe. Om det er uplanlagt besøk (noen som bare stikker innom, evt sender mld om de kan komme innom) tilbyr jeg kaffe, te, vann, juice.. det jeg måtte ha og hva gjesten har lyst på. Har jeg noe spiselig i skap eller fryser serverer jeg det. Det kan være frukt, is, kjeks ol. 

Om det er planlagt besøk - og litt avhengig av situasjon og antall gjester - baker jeg en kake eller smørrer noen skiver. Evt noe varm mat om det er naturlig. «Nøder» ingen til å spise. 

Anonymkode: 36356...a79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Byr som regel på noe drikke ja som f.eks. vann, brus, kaffe, te. Byr som regel ikke på noe mat, med mindre de kommer innom rett før vi skal spise middag. Da kan jeg spørre om de vil ha.

Anonymkode: 72ff6...345

Skrevet

Drikke, ja. Synes et glass vann er det minste man kan by på, og bør gjøre.

Foreldrene mine har måttet lære dette etter jeg ble voksen.. ganske utrolig hvor lang tid det gikk. At jeg etterlyste det betydde ingenting. Forventer de at man skal ta seg til rette når man kommer på besøk i et hjem man aldri har bodd i? Jeg tipper, ja, og har iblant bare gjort det, men det å ikke bli tilbudt noe "hjemme" føles.. ikke bra. Først når inngifte kommer på besøk, eller barnebarn, begynte de å tilby noe. Dvs far har fremdeles ikke lært det, men han er veldig pushy på at vi må drikke og spise det kona setter frem, og helst skal alt være tomt eller rester tatt med når vi går. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byr kun på drikke hvis det ikke er middagsgjester.

Anonymkode: 2d7f7...d81

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt byr jeg på noe. De får drikke og enten noe jeg tar opp fra fryseren eller serverer frukt/kjeks

Anonymkode: 0ee06...dcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun drikke. Kjeks og annen "tullemat" er ultraprosessert mat vi ikke har i hus.

Anonymkode: 325e6...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Violetta skrev (1 time siden):

Hvordan fikk du dette til å handle om tvangsspising?

Jeg tilbyr som oftest noe. Det kommer an på besøket. 

Fordi å tilby ofte er en parafrasering for tvang😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi å tilby ofte er en parafrasering for tvang😄

Det kommer kanskje an på tolkningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med å servere kaffe til gjester og jeg setter alltid på kaffen når jeg ser det kommer uventede eller ventede gjester, noe annet er uhørt for meg. Og jeg blir også overrasket om jeg kommer et sted og ikke blir bydd kaffe. Vafler er standard kaffemat her, det tar 5 minutter å lage røre og 10 minutter å steke. Så det er ikke noe problem . 

Anonymkode: e874d...49c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i byen som ung og student, tvers over gata for en dagligvarebutikk, pleide jeg og besøket å stikke ut og handle inn sammen. Nå som jeg er litt eldre og etablert, og bor langt ute på landet, prøver jeg å alltid ha noe i fryseren. Men, jeg liker best å lage små porsjoner. Ønsker ikke å tvinge mye mat i gjestene mine. Det kan være små muffinser, små frøhorn med skinke, småis fra isbilen osv. Tilbyr alltid vann, kaffe og te.

Anonymkode: 16d8e...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...