Gå til innhold

Endre mellom datter og morselskap i bedrift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en bedrift gjøre endring mellom datter og morselskap? Hva vil evt fordelen med det være

Anonymkode: cba13...290

Skrevet

Hvilken endring tenker du på? Eierskap?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Hvilken endring tenker du på? Eierskap?

Det står: (.....) inngår i et konsern med totalt 2 selskaper. Morselskapet er (.......)

Jeg mener å huske at morselskapet er det som var datter. Jeg lurer på om:

Det er mulig å endre fra datter til mor. Og om det er mulig, hva er fordelen med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge har samme eiere, samme prosentandel med eierskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det står: (.....) inngår i et konsern med totalt 2 selskaper. Morselskapet er (.......)

Jeg mener å huske at morselskapet er det som var datter. Jeg lurer på om:

Det er mulig å endre fra datter til mor. Og om det er mulig, hva er fordelen med det. 

Så selskap A eier 100% av aksjene i selskap B, og selskap B eier 100% av aksjene i selskap A?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Så selskap A eier 100% av aksjene i selskap B, og selskap B eier 100% av aksjene i selskap A?

Det ser sånn ut så jeg lurer på hvorfor man har skiftet plass på mor og datter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det ser sånn ut så jeg lurer på hvorfor man har skiftet plass på mor og datter. 

Hvor har man skiftet plass?

Normalt sett er det mor-datter forhold mellom selskapene når det ene selskapet har mer styring over det ene enn det andre. Er det likt er det ikke mor-datter forhold i prinsippet.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Hvor har man skiftet plass?

Normalt sett er det mor-datter forhold mellom selskapene når det ene selskapet har mer styring over det ene enn det andre. Er det likt er det ikke mor-datter forhold i prinsippet.

Forstår ikke jeg heller. Slik det ser ut, virker det som om man vil at det skal se ut som om det som var datter er mor, og omvendt. Jeg bare forstår ikke hva man vil kunne få ut av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke jeg heller. Slik det ser ut, virker det som om man vil at det skal se ut som om det som var datter er mor, og omvendt. Jeg bare forstår ikke hva man vil kunne få ut av det. 

Men hvor ser du dette?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Men hvor ser du dette?

Jeg ser det på nettet. Det er et selskap med to eiere. Om dem står det direkte eiere og indirekte eiere i hoved og underenhet. 

Datterselskapet er opprettet FØR morselskapet.  Jeg mener å huske at det som står som mor nå sto som datter. 

Jeg lurer på hva man får ut av det å skifte fra datter til mor. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det på nettet. Det er et selskap med to eiere. Om dem står det direkte eiere og indirekte eiere i hoved og underenhet. 

Datterselskapet er opprettet FØR morselskapet.  Jeg mener å huske at det som står som mor nå sto som datter. 

Jeg lurer på hva man får ut av det å skifte fra datter til mor. 

De kan ha byttet navn. Organisasjonsnummer er nok det samme. Ellers ser du eventuelle omorganiseringer i kunngjøringene fra Brønnøysundregisteret (eks. om det er gjort en mor-datterfusjon, og deretter en trekantfisjon til ny holdingstruktur e.l.).

Anonymkode: 4462f...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan ha byttet navn. Organisasjonsnummer er nok det samme. Ellers ser du eventuelle omorganiseringer i kunngjøringene fra Brønnøysundregisteret (eks. om det er gjort en mor-datterfusjon, og deretter en trekantfisjon til ny holdingstruktur e.l.).

Har ikke byttet navn. Bare plass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke byttet navn. Bare plass. 

Da fremgår det av kunngjøringene. Ellers husker du feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, du kan jo selvsagt ha opprettet et nytt selskap med likt navn som datterselskapet, og så solgt aksjene i morselskapet (men det er dust rent skattemessig), og deretter foretatt en mor-datterfusjon der morselskapet er overtakende selskap. Men igjen, dette  vil framgå av kunngjøringene. Dette er sporbart. Selve aksjonærregisteret er det dog ganske forsinkelse på. For offentligheten oppdateres de kun rundt mai eller noe for foregående regnskapsår. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som er rart er at jeg ser mor og datter i proff, men det finnes iikke mor og datter i Brønnøysundregistret. Der har de ikke hoved og underenhet heller. Henter ikke Proff sine info fra Brønnøysundregistret?

AnonymBruker
Skrevet

Hos Brønnøysundregistret står underenhet som Hovedenhet. Altså navnet er det samme. 

Mens i Proff har underenhet og hoved forskjellige navn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos Brønnøysundregistret står underenhet som Hovedenhet. Altså navnet er det samme. 

Mens i Proff har underenhet og hoved forskjellige navn. 

Først må du finne ut om du mener konsernselskaper ( som tidligere innlegg har gitt uttrykk for) eller underemhet av en hovedenhet (som altså ikke er to forskjellige selskaper).

Infoen du finner i Brønnøysundregisteret er den mest oppdaterte. Proff oppdateres på bakgrunn av info fra registrene i Brønnøysundregisteret, men det er ofte litt forsinkelse. Det endres ikke i sanntid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...