Gå til innhold

Dere som ikke leker med barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av og til leser jeg tråder om foreldre/mødre som ikke liker å leke med barna og som derfor bare ikke gjør det.

Hvordan?!😅 Sier dere bare nei, liksom? Nei, finn på noe selv?

Har en 3-åring som vil ha med mor eller far på lek hele tiden og tar sjelden et nei. Greit for meg å være med på lek innimellom, men ofte så passer det ikke. Barnet vil heller ikke gå ut og leke alene/sammen med barna i gata, mor/far må være med ut. Er vel for usikker/utrygg/dårlig selvtillit enda.

Er periodevis alene med barnet + en baby og det er da svært ulike behov en person må dekke. Kan bare ikke sprette opp og være med på lek hele tiden. 

Anonymkode: 7edab...f8f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De leker fint alene.

Anonymkode: d038c...75d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sier nei, nå passer det ikke. Foreslår noe annet å gjøre. Tegne, bygge duplo, togbane, hva enn barnet liker å leke med inne. Kan hjelpe til med å sette i gang aktiviteten, som å finne frem tegnesaker. 

Anonymkode: 8829a...dd3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bare sier "nei". Forklarer at det passer ikke nå, og foreslår at ungen blir med i det jeg gjør. Vil han ikke hjelpe til matlaging/klesvask osv, kan han finne på noe annet. Da kan jeg hjelpe å sette i gang aktiviteten.

Har tre barn, helt umulig å være med på lek for alle! 

Anonymkode: d568d...af8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Seier nei. Leker selfølgelig av og til, men ikke alltid. Sier nei og eventuelt hvorfor. Av og til sier jeg at jeg rett og slett ikke har lyst. Det syns jeg barn trenger å lære seg. Kommer med ideer til hva barnet kan gjøre på egenhånd da.

Anonymkode: 07741...5f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg bare sier "nei". Forklarer at det passer ikke nå, og foreslår at ungen blir med i det jeg gjør. Vil han ikke hjelpe til matlaging/klesvask osv, kan han finne på noe annet. Da kan jeg hjelpe å sette i gang aktiviteten.

Har tre barn, helt umulig å være med på lek for alle! 

Anonymkode: d568d...af8

Ja, det er nettopp det jeg kjenner på, at jeg kan bare ikke aktivisere hele tiden. Mulig vi har vært for behjelpelige med det da hun var enebarn, jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Min er enebarn, og leker fint selv. En sjelden gang er jeg med å leke, men stort sett sier jeg at nei, jeg skal ikke leke, du kan leke selv.

Anonymkode: ad6bd...211

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som bestemmer, du eller barnet, siden du føler du ikke kan si nei til det? 

Mine barn lekte stort sett veldig fint for seg selv. Hendte jo jeg lekte med dem, men hadde ingen problemer med å si at nei, det passer ikke nå, for jeg skal gjøre lage mat, støvsuge eller bare slappe av (det siste er det faktisk viktig at ungene får beskjed om en gang i blant). Det er viktig for unger å lære seg og leke selvstendig, og å erfare at foreldrene sier nei til noe. 

Anonymkode: 144d8...d24

• Nyttig 2
Skrevet

Min er enebarn, og leker fint selv. En sjelden gang er jeg med å leke, men stort sett sier jeg at nei, jeg skal ikke leke, du kan leke selv.

Anonymkode: ad6bd...211

Hvorfor sier du stort sett nei? 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg sier nei. Eller noen ganger sier jeg ja, men da definerer jeg rollen sånn at jeg kan fortsette med det jeg gjør. Typ «da er jeg mammaen som lager middag». Nå har vi tre barn som leker sammen, så nå spør de sjelden om jeg vil leke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere med alderen, pluss at vi gav barnet et søsken så de kan underholde hverandre😂 altså, man må jo fortsatt være med på lekeplassen og passe på, men med to leker de med hverandre slik at du heller kan bruke tiden på å slappe av eller scrolle gjennom vg 😜 da jeg bare hadde en måtte jeg sitte der i sanda og grave og være med i leken selv, det var rett og slett forb*nna kjedelig😅

Anonymkode: 93072...35e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt hvilken lek de vil ha meg med på. Kan fint bli med på spill eller aktiviteter med konkrete mål (sier nei til dette også hvis jeg er opptatt med andre ting selv), men frilek/rollelek etc sier jeg alltid nei til. Vet at jeg ødelegger leken fordi jeg syns det er dørgende kjedlig. Sier bare nei, fordi jeg holder på med ditt eller datt. Hvis barna blir klengete når jeg sier nei så kommer jeg med innspill til leken «kanskje dukka må ha mat? Hører du bamsen som roper på deg?» osv osv osv. som oftest henger barna seg på det innspillet og leker flittig videre. 

heldigvis har barna mine god lekekompetanse (ene mer enn andre, men absolutt brukbart hos begge) og de kan leke timesvis sammen, og ting flyter lett. Både når de leker sammen og hver for seg.

Anonymkode: fd4ea...216

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare nei, det er barnas jobb å leke. Jeg kan godt sette dem i gang med noe, men er stor tilhenger av fri lek mellom barn og at de bruker fantasien sin. Hvis de vil spille spill, pusle, tegne osv så er jeg gjerne med altså. Men selve lekingen tror jeg ikke at jeg tilfører noe fornuftig til. De lærer masse av å leke med andre barn, og jeg fasiliteter heller muligheten for lek.

Anonymkode: 29656...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leker aldri med barna mine. Det gjør ikke faren heller. 🤷‍♀️ Jeg er usikker på hvordan jeg skulle ha fått tid til det, med full jobb, kjøring til og fra aktiviteter, innkjøp, husarbeid og lekseoppfølging. De klarer fint å leke selv. 

Anonymkode: f62ef...4fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier ja når det passer. Syns ikke lek er gøy, men liker jo å gjøre ting sammen med barnet som gjør han glad. Liker nå når han har blitt så stor at vi kan spille spill, pusle, spille fotball osv..prøver å foreslå noe lek når lillebroren sover, siden togbane, Lego osv ikke er forenelig med en 1åring

AnonymBruker
Skrevet

Folker folk i sånne tråder må definere hva de mener med «lek». Jeg leker aldri med barna, men jeg spiller spill med de, leser, pusler, tegner perler etc. jeg gidder ikke leke «mor far og barn» eller «brannstasjon.» Det er derfor jeg gav barnet søsken, men vi har jo masse, masse kvalitetstid sammen der jeg gir barnet min fulle oppmerksomhet😊

Anonymkode: cb642...d7c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn vet at voksne ikke leker med barbie, biler osv. Det må de gjøre alene. Jeg spiller gjerne fotball, har snøballkrig, aker, gjemsel, bygge trehytte og andre gøye ting med dem. Men som oftest gjør de desse tingene med venner eller med hverandre. 

Anonymkode: 63495...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem er det som bestemmer, du eller barnet, siden du føler du ikke kan si nei til det? 

Mine barn lekte stort sett veldig fint for seg selv. Hendte jo jeg lekte med dem, men hadde ingen problemer med å si at nei, det passer ikke nå, for jeg skal gjøre lage mat, støvsuge eller bare slappe av (det siste er det faktisk viktig at ungene får beskjed om en gang i blant). Det er viktig for unger å lære seg og leke selvstendig, og å erfare at foreldrene sier nei til noe. 

Anonymkode: 144d8...d24

Stort sett jeg 😛 Har ikke så store problem med å si nei til andre ting. Men det maset om å bli med på lek, bli med ut, bli med på trampolinen, etc... Skulle gjerne sett at hun lekte godt alene eller våget å henge seg på andre unger uten at jeg må følge som en skygge...

Folker folk i sånne tråder må definere hva de mener med «lek». Jeg leker aldri med barna, men jeg spiller spill med de, leser, pusler, tegner perler etc. jeg gidder ikke leke «mor far og barn» eller «brannstasjon.» Det er derfor jeg gav barnet søsken, men vi har jo masse, masse kvalitetstid sammen der jeg gir barnet min fulle oppmerksomhet😊

Anonymkode: cb642...d7c

Ja, det er vel frilek og alt sånt jeg mener. Jeg liker å spille brettspill og gleder meg til barna blir større og skjønner mer avanserte spill. Kan også godt være med på kreative sysler, ja.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen hjalp jeg leken igang. Feks veltet en kasse duplo utover gulvet og begynte bygge. Kunne etterhvert snike meg litt bort 😜

Anonymkode: 885e1...110

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leker aldri med barna mine. Det gjør ikke faren heller. 🤷‍♀️ Jeg er usikker på hvordan jeg skulle ha fått tid til det, med full jobb, kjøring til og fra aktiviteter, innkjøp, husarbeid og lekseoppfølging. De klarer fint å leke selv. 

Anonymkode: f62ef...4fd

Så trist.

Anonymkode: f70c1...ef2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...