Gå til innhold

Farskapstest i posten - 12 år etter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poster denne i dette forumet for lurer på regelverket rundt dette. Vi skal så klart kontakte både NAV og advokat over helgen.

Samboeren min gjennom de siste 10 årene fikk brev fra NAV på fredag med krav om farskapstest til en gutt som i dag er 12 år gammel. Det er altså ikke utroskap inne i bildet. Moren var en bekjent han hadde en ons med, men ikke hatt kontakt med siden. Han viste at hun fikk barn ca 8 mnd etter ons og han sendte henne til og med en melding den gangen og spurte om det kunne være hans, noe hun avkreftet. Hun viste hvem faren var (men var ikke sammen med han). I og med at tidspunktet mellom ons og barnets fødsel ikke helt stemte så slo han det fra seg med at hun snakket sant (hvorfor skulle hun lyve?), men barnet viser seg å være født flere mnd for tidlig.

Det viser seg at hun har oppgitt far ukjent i papirene til NAV alle disse årene, men nå etter 12 år vil hun altså finne utav dette. Min man er forbannet, skuffet, lei seg og vet ikke hvordan han skal håndtere dette. Ikke fordi det kanskje finnes et barn der ute, men fordi han potensielt har blitt lyvd til og har mistet mange år av oppveksten. Ikke tar dama telefonen eller svarer på meldinger når han prøver å kontakte henne heller og hun har blokkert han på alle sosiale medier. Han har ikke vært ufin, har kun sendt en vanlig melding og de kan snakke og finne ut av dette sammen. Det skal legges til at barnevernet har vært inne i bildet i mange, mange år pga rusproblemer hos mor og han føler seg jo enda værre nå for at han ikke har hatt noen mulighet for å stille opp for gutten som kanskje er hans.

Det må vel finnes noen lover og regler rundt dette? Her har moren hentet penger ut av NAV i alle disse årene og etter 12 år så kommer hun plutselig på hvem faren kan være? Vi sitter godt i det med fint hus, gode jobber og fine biler så vi er jo redde for at han potensielt ikke får se barnet og at hun bare er ute etter penger. 

Jeg beklager om dette innlegget virker dømmende, men vi er i sjokk her. Mannen min vet at jeg skriver dette innlegget og han følger med på eventuelle svar. Han skal så klart stille opp om det viser seg å være hans barn, men lurer på om noen har vært i samme situasjon og har noen gode råd og tips på veien.

Anonymkode: 89389...e98

• Liker 1
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke annet å gjøre enn å ta testen og ta det derfra? Kanskje er det ikke hans en gang. 

Anonymkode: b7dc7...44f

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ts, denne testen er kanskje noe som er blitt tvunget frem via barnevernet?

Anonymkode: 4e989...8a0

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 13.43):

Er vel ikke annet å gjøre enn å ta testen og ta det derfra? Kanskje er det ikke hans en gang. 

Anonymkode: b7dc7...44f

Ja han skal ringe NAV på mandag for å avtale time. Sjansen er vel tilstede for at det både er hans og ikke hans. Han er likevel såpass stresset og fortvilet at han (vi) gjerne ville hatt noen tips og råd om veien rundt dette….. TS

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 13.45):

Ja det kan jo faktisk hende. Men likevel rart at hun nekter å snakke med han. Han har som sagt ikke sendt noe ufint eller noe. Bare en helt ryddig melding om at det er fint om de kan snakke sammen. Såpass skylder hun han vel… Og veldig rart at hun etter 12 år plutselig kom på hvem som potensielt kunne være far 🤷‍♀️

TS

Endret av Elaine Marley
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva han skal gjøre avhenger av farskapstesten.  Ikke vits å gjøre noe før svar foreligger. 

Om han er far ber han om time på familievernkontoret. Der får de pratet sammen om hvordan de vil gjøre ting. Få til en ordning for at han kan bli kjent med sønn og få fast samvær etterhvert.  

Om mor nekter og kun er ute etter barnebidrag tar dere henne til retten fir å få samvær, eventuelt omsorgsovertakelse pm mor ruser seg. 

Anonymkode: 5bde3...ff4

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja han skal ringe NAV på mandag for å avtale time. Sjansen er vel tilstede for at det både er hans og ikke hans. Han er likevel såpass stresset og fortvilet at han (vi) gjerne ville hatt noen tips og råd om veien rundt dette….. TS

Det er ikke noe annet å gjøre enn å ta farskapstest.

Er den negativ: Lev videre

Er den positiv: Opprett kontakt med barnet og begynn å betale.

Anonymkode: a0487...b47

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva han skal gjøre avhenger av farskapstesten.  Ikke vits å gjøre noe før svar foreligger. 

Om han er far ber han om time på familievernkontoret. Der får de pratet sammen om hvordan de vil gjøre ting. Få til en ordning for at han kan bli kjent med sønn og få fast samvær etterhvert.  

Om mor nekter og kun er ute etter barnebidrag tar dere henne til retten fir å få samvær, eventuelt omsorgsovertakelse pm mor ruser seg. 

Er hun pliktet til å møte på familievernkontoret? Dette er helt ukjent terreng for oss. 

Ja, merker det er veldig uaktuelt å finansiere rusmisbruket hennes. Jeg skal så klart ikke sitte å påstå at hun ruser seg på daglig basis nå, for det vet jeg jo faktisk ikke. Men vet at hun gjorde det og i følge felles venner/bekjente så er dette fremdeles et problem. Man kan vel ikke bare gå inn og kreve å få overta et så gammelt barn heller, stakkars gutt. 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er hun pliktet til å møte på familievernkontoret? Dette er helt ukjent terreng for oss. 

Ja, merker det er veldig uaktuelt å finansiere rusmisbruket hennes. Jeg skal så klart ikke sitte å påstå at hun ruser seg på daglig basis nå, for det vet jeg jo faktisk ikke. Men vet at hun gjorde det og i følge felles venner/bekjente så er dette fremdeles et problem. Man kan vel ikke bare gå inn og kreve å få overta et så gammelt barn heller, stakkars gutt. 

TS

Om hun ikke møter vil det stå i papirene dere får. Da har dere en litt sterkere sak i retten.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS

Om det er mannen din som er far, er det vel bedre at dere overtar omsorgen enn at han blir sendt i forsterhjem? Dersom det er rus inni bildet i den grad du skriver her, burde han ikke bo hos mor? 

Anonymkode: 0a758...230

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke noe annet å gjøre enn å ta farskapstest.

Er den negativ: Lev videre

Er den positiv: Opprett kontakt med barnet og begynn å betale.

Anonymkode: a0487...b47

Ut fra HI vil jeg heller si at jobben for 100% omsorg for gutten starter om testen er positiv.

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Poster denne i dette forumet for lurer på regelverket rundt dette. Vi skal så klart kontakte både NAV og advokat over helgen.

Samboeren min gjennom de siste 10 årene fikk brev fra NAV på fredag med krav om farskapstest til en gutt som i dag er 12 år gammel. Det er altså ikke utroskap inne i bildet. Moren var en bekjent han hadde en ons med, men ikke hatt kontakt med siden. Han viste at hun fikk barn ca 8 mnd etter ons og han sendte henne til og med en melding den gangen og spurte om det kunne være hans, noe hun avkreftet. Hun viste hvem faren var (men var ikke sammen med han). I og med at tidspunktet mellom ons og barnets fødsel ikke helt stemte så slo han det fra seg med at hun snakket sant (hvorfor skulle hun lyve?), men barnet viser seg å være født flere mnd for tidlig.

Det viser seg at hun har oppgitt far ukjent i papirene til NAV alle disse årene, men nå etter 12 år vil hun altså finne utav dette. Min man er forbannet, skuffet, lei seg og vet ikke hvordan han skal håndtere dette. Ikke fordi det kanskje finnes et barn der ute, men fordi han potensielt har blitt lyvd til og har mistet mange år av oppveksten. Ikke tar dama telefonen eller svarer på meldinger når han prøver å kontakte henne heller og hun har blokkert han på alle sosiale medier. Han har ikke vært ufin, har kun sendt en vanlig melding og de kan snakke og finne ut av dette sammen. Det skal legges til at barnevernet har vært inne i bildet i mange, mange år pga rusproblemer hos mor og han føler seg jo enda værre nå for at han ikke har hatt noen mulighet for å stille opp for gutten som kanskje er hans.

Det må vel finnes noen lover og regler rundt dette? Her har moren hentet penger ut av NAV i alle disse årene og etter 12 år så kommer hun plutselig på hvem faren kan være? Vi sitter godt i det med fint hus, gode jobber og fine biler så vi er jo redde for at han potensielt ikke får se barnet og at hun bare er ute etter penger. 

Jeg beklager om dette innlegget virker dømmende, men vi er i sjokk her. Mannen min vet at jeg skriver dette innlegget og han følger med på eventuelle svar. Han skal så klart stille opp om det viser seg å være hans barn, men lurer på om noen har vært i samme situasjon og har noen gode råd og tips på veien.

Er vel bare å ta testen å ta det derfra. Om det er hans barn ville jeg gjort hva som helst for å ha fått møte barnet og prøve å få noe samvær. Så trist at han kanskje har gått glipp av 12 år med barnet sitt og barnet gått glipp av det å virkelig bli kjent med sin far😢 

Anonymkode: 3d4fb...bd4

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja det kan jo faktisk hende. Men likevel rart at hun nekter å snakke med han. Han har som sagt ikke sendt noe ufint eller noe. Bare en helt ryddig melding om at det er fint om de kan snakke sammen. Såpass skylder hun han vel… Og veldig rart at hun etter 12 år plutselig kom på hvem som potensielt kunne være far 🤷‍♀️

TS

Hun har vel ikke noe å snakke med ham om før resultatene foreligger.

Hvis testen viser at det er hans barn, og de skal avtale samvær etc må hun snakke med ham.

Anonymkode: b1670...80f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Dersom det stemmer at mor sliter med rus og at bv er inni bildet så sitter hun nok såpass dypt i det mtp skam og andre vonde følelser, det kan være derfor hun ikke svarer på telefon eller meldinger.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om hun ikke møter vil det stå i papirene dere får. Da har dere en litt sterkere sak i retten.  

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er mannen din som er far, er det vel bedre at dere overtar omsorgen enn at han blir sendt i forsterhjem? Dersom det er rus inni bildet i den grad du skriver her, burde han ikke bo hos mor? 

Anonymkode: 0a758...230

Brunello skrev (1 minutt siden):

Ut fra HI vil jeg heller si at jobben for 100% omsorg for gutten starter om testen er positiv.

Takk for svar alle tre, skriver et samlet svar.

Om det viser seg at gutten er hans så skal vi så klart gjøre det vi kan for å stille opp, men dette er helt nytt for oss. Vi har ikke barn fra før av og begge har jobber som gjør at et barn ikke passer inn i bildet så vi kan ikke åpne døren på fredag for å sette det helt på spissen. Om det er så ille som jeg beskriver skal jeg ikke si 100 prosent da dette er vår oppfattelse av ting venner og bekjente har fortalt oss og vi er så klart veldig følelspreget nå. Min mann har ikke hatt kontakt med henne på mange år (annet enn å ha hilst på butikken). 

TS

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel bare å ta testen å ta det derfra. Om det er hans barn ville jeg gjort hva som helst for å ha fått møte barnet og prøve å få noe samvær. Så trist at han kanskje har gått glipp av 12 år med barnet sitt og barnet gått glipp av det å virkelig bli kjent med sin far😢 

Anonymkode: 3d4fb...bd4

Vi tenker akkurat det samme 😢 Trist for begge to å potensielt ha gått glipp av så mye.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår veldig godt at dette er opprørende. Har ikke egne erfaringer rundt dette. Men her er mine tanker.
Hvis din mann viser seg å være faren, så kan det jo hende gutten blir kjempeglad for å få en pappa inn i livet sitt, og særlig en ressurssterk far og familie. Og enda mer særlig hvis moren har rusproblematikk. For alt dere vet, så kan det være at bv har foreslått fosterfamilie eller en form for avlastning, også har spørsmål om farskapstest blitt brakt på banen. Hvis mannen din er far, så kan dere jo krysse fingrene for 50/50 fordeling og etter hvert at gutten velger å bo hos dere. 

Anonymkode: e489e...59a

Skrevet

Hvorfor er du opptatt av straffen til mor?

Det er vel det minst viktige av alt her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde snudd ryggen til hele situasjonen. Om hun sa det ikke er han fra starten så gå ut ifra det og lev livet videre. Jeg hadde klikka om det plutselig kom en løsunge på døra til mannen min etter x år. 

Anonymkode: d9bc4...7fe

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 13.45):

Nei, det er den ikke. 

Endret av Elaine Marley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...