Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lest mange plasser at fasen hvor man får pressrier og skal presse ut baby føltes befriende og ikke vond. Jeg fikk meg ett lite sjokk for å si det mildt. Syns denne fasen var helt jævlig. Er det vanlig å ha så vondt eller har jeg hatt uflaks? Skal ha barn nr 2 nå og gruer meg ekstremt. Jordmødrene begynte å stikke fingrene inni meg som gjorde helt hinsides vondt, tror det var det vondeste av alt. Presset i nesten en time før det ble sugekopp som var befriende for å få slutt på lidelsen 

Anonymkode: 3e8b2...980

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle fødsler er forskjellige, så uansett hvordan du opplevde den forrige så sier den lite om hvordan den neste blir. 

Jeg har opplevd pressfasen som befriende (betyr ikke smertefri) i alle mine tre fødsler, men det betyr ikke at andre ikke kan oppleve det annerledes.

Ved siste fødsel hadde jeg rier og vondt på en slik måte som du beskriver, at det var hinsides vondt å bli undersøkt av jordmor. Det var faktisk det vondeste av alt under hele fødselen, så hun sjekket kun tre ganger. De to andre gangene var det overhodet ikke vondt å bli undersøkt.

Endret av Vilde78
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns det var befriende og vondt. Befriende fordi at nå var det snart over. Men var såpass vondt at jeg ikke klarte å la være å lage lyd.. Akkurat nå husker jeg riene som var før pressriene som vondest. Det mest befriende var den ring of fire, for da visste jeg at nå kom ho og hvor jeg var i prosessen, fikk tilbake kontrollen på en måte. Pressrier i nesten en time her å.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde lest mange plasser at fasen hvor man får pressrier og skal presse ut baby føltes befriende og ikke vond. Jeg fikk meg ett lite sjokk for å si det mildt. Syns denne fasen var helt jævlig. Er det vanlig å ha så vondt eller har jeg hatt uflaks? Skal ha barn nr 2 nå og gruer meg ekstremt. Jordmødrene begynte å stikke fingrene inni meg som gjorde helt hinsides vondt, tror det var det vondeste av alt. Presset i nesten en time før det ble sugekopp som var befriende for å få slutt på lidelsen 

I og med at du synes det var såpass smertefullt første gang, ville jeg bedt om pudendal under trykkfasen i neste fødsel. Mitt inntrykk er at pudendal blir mer og mer vanlig smertelindring i denne fasen. :) 

Anonymkode: dc334...381

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns pressfasen var helt jævlig  men det er fordi jeg aldri har opplevd en pressrie; ikke under noen av mine tre fødsler. Det var som å tvinge hånda nedi en brennende kjøttkvern hver gang jeg presset. Og jordmødrene var helt uerfarne med fødende som ikke opplevde pressrier. Ble ikke voldsomt imponert av Ahus for å si det slik.

Anonymkode: 29f7e...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle er forskjellige. Jeg syns det var en lettelse! For min del var ikke den delen vond, men jeg husker hvor merkelig jeg syns den følelsen var av kjenne babyen bevege seg nedover. 

Anonymkode: d2c7f...0b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I og med at du synes det var såpass smertefullt første gang, ville jeg bedt om pudendal under trykkfasen i neste fødsel. Mitt inntrykk er at pudendal blir mer og mer vanlig smertelindring i denne fasen. :) 

Hva er pudendal?

Anonymkode: 19a9e...152

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde ingen særlige smerter i pressfasen.  Åpningsfasen var veldig vond. Fødsel uten noe smertelindring. 

Anonymkode: e6583...362

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes pressfasen var helt grusom, ikke for smertene sin del med den ekstreme trykketrangen bød meg intenst imot. Hadde ingen smertestillende.

Anonymkode: 6fc98...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vilde78 skrev (16 minutter siden):

Alle fødsler er forskjellige, så uansett hvordan du opplevde den forrige så sier den lite om hvordan den neste blir. 

Jeg har opplevd pressfasen som befriende (betyr ikke smertefri) i alle mine tre fødsler, men det betyr ikke at andre ikke kan oppleve det annerledes.

Ved siste fødsel hadde jeg rier og vondt på en slik måte som du beskriver, at det var hinsides vondt å bli undersøkt av jordmor. Det var faktisk det vondeste av alt under hele fødselen, så hun sjekket kun tre ganger. De to andre gangene var det overhodet ikke vondt å bli undersøkt.

Men sjekker de åpning under pressing? De sjekket åpning på meg som jeg ikke opplevde som vondt, men under pressingen tok de fingrene inn og ba meg presse fingrene ut og diverse, som var helt grusomt. Følte tilslutt bare gav jeg opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, pressfasen var absolutt verst for meg. Holdt på i en time, og det var klart vondere enn åpningsriene. 

Anonymkode: 55f1e...131

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang en veldig treffende beskrivelse av hvordan jeg opplevde pressriene. Det er som å få et vogntog til å spøle bort hele underlivet. Syns det var helt forferdelig, enda mine pressrier bare varte i 20 min. Husker at jeg følte meg torturert etterpå. 

Anonymkode: 62ce7...9e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er pudendal?

Anonymkode: 19a9e...152

Det er et bedøvende middel som settes med sprøyte i skjeden. Tar bort «ring of fire» og smertene ved pressene.

Fra Helsenorge:

Pudendalbedøvelse

Når det er full åpning og du er utdrivningsfasen (trykkefasen) kan det hende du har behov for mer smertelindring. Da er pudendalbedøvelse et alternativ. Det kan være du har behov for dette selv om du har epidural. Jordmor eller fødselslege gir pudendalbedøvelsen med et stikk på hver side innvendig i skjeden. Den virker raskt og bedøver nervene i nedre del av skjeden. Dette har en moderat til god smertelindrende effekt med få bivirkninger, men det blir litt vanskeligere for noen å kjenne trykketrang. Da vil jordmor eller fødselslege veilede deg i trykkefasen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte helt uten smertelindring, og synes pressfasen var helt forjævlig. Åpningsfasen var vond, men helt overkommelig. Jeg kom ikke til sykeshuset før jeg hadde 10 cm åpning, tror ikke de jeg snakket med skjønte helt hvor langt på vei fødselen var. For jeg forventet liksom at det skulle være verre. 

Men pressriene. Det var grusomt. Og da hodet stoppet opp midt i en rie fikk jeg nesten litt panikk. Det var så grusomt. 

Anonymkode: f67c3...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leste en gang en veldig treffende beskrivelse av hvordan jeg opplevde pressriene. Det er som å få et vogntog til å spøle bort hele underlivet. Syns det var helt forferdelig, enda mine pressrier bare varte i 20 min. Husker at jeg følte meg torturert etterpå. 

Anonymkode: 62ce7...9e2

Hva er spøle? 

Anonymkode: 12f2a...24f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes også pressfasen var helt forferdelig første gangen, det tok lang tid og endte med vakuum (helt jævlig).

Andre fødsel gikk derimot pressfasen raskt i forhold og selv om det var vondt så var det ikke så grusomt som første. Og ikke minst kom babyen ut uten instrumentell hjelp.

Anonymkode: 7a00f...08b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du epidural forrige gang?

Anonymkode: 09da7...53c

AnonymBruker
Skrevet

Synes også trykkingen var helt hinsides jævlig. Synes åpningsriene var helt ok, hadde valgt rier i en uke hvis det gav meg fritak fra trykkingen 😅 (ingen smertelindring). Ble vakuum til slutt her også, fy fasan for noen smerter. Absolutt tortur hele greia, ingenting befriende med det for min del 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: a697a...d3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du epidural forrige gang?

Nei rakk det ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei rakk det ikke

Det er jo en sjanse for at du rekker neste gang, og kanskje det kan gjøre at du gruer deg litt mindre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...