Gå til innhold

Noen gode puggetips for å få gangetabellen til å sitte?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en som begynner i fjerde til høsten som har hatt en del oppgaver med gangetabellen men som sliter med å få det til å sitte. Tenkte å ha det som mål at ved skolestart etter ferien så sitter den. Noen tips til å lære den både med og uten hjelp fra oss foreldre?

Anonymkode: c1fad...efd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rett og slett mengdetrening. 

Anonymkode: e5a17...79c

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heng den lille gangetabellen opp på badet slik at den er godt synlig når man sitter på do (mobil ikke lov på badet ;)

Og 'småtest' plutselig. Spør ungen plutseelig hva er 3*4 osv helt ut i det blå. 4-gangen er bra når man ser dyr. Si dere ser fire hester, spør hvor mange bein de har tilsammen. Ta gjerne eksempler fra dagliglivet.

Men pugg. Gå gjennom flere ganger. 2, 4, 6, 8, 10, 3, 6, 9 12 osv osv

Anonymkode: e029b...e8a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor pugge? Bedre å lære seg å regne og/eller tenke logisk.

Tall kan være enklere å dele opp, så istedenfor 7x4 så ta 14x2.

Anonymkode: 30332...436

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Repetisjon og atter repetisjon..  Får dere gjester og skal servere brus, epler, kake, pølser og what ever så utfordrer du gutten med å spøøre hvor mange trenger vi av y hvis gjestene spiser x antall.. 

Anonymkode: 4fe06...b17

Skrevet

Det hjelper ikke å pugge.

Prøv heller med oppgaver typ: hvis vi deler langpannepizzaen sånn at det er 7 stykker i hver rekke og 4 stk i hver kolonne, hvor mange biter får vi.

ungen må forstå logikken bak ganging

Eller: vi kjøper 3 pk pølser med 8 pølser i hver. Hvor mange pølser har vi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor pugge? Bedre å lære seg å regne og/eller tenke logisk.

Tall kan være enklere å dele opp, så istedenfor 7x4 så ta 14x2.

Anonymkode: 30332...436

Ja takk begge deler. Pugging er bra, få det inn i ryggraden. Forståelsen kan fint komme senere. Matte er greit sånn sett, man må ikke forstå hvorfor hvis man vet hvordan. Her må man finne ut hva som passer best til hvert enkelt barn (og voksen).

Å dele opp kan også være smart, men først anbefaler jeg få på plass det grunnleggende.

Anonymkode: e029b...e8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja takk begge deler. Pugging er bra, få det inn i ryggraden. Forståelsen kan fint komme senere. Matte er greit sånn sett, man må ikke forstå hvorfor hvis man vet hvordan. Her må man finne ut hva som passer best til hvert enkelt barn (og voksen).

Å dele opp kan også være smart, men først anbefaler jeg få på plass det grunnleggende.

Anonymkode: e029b...e8a

Enig. Gangetabellen må sitte i ryggmargen. Dele opp og forstå er bra som steg 2 for å kunne mestre mer tekstbaserte oppgaver. Men å lære gangetabellen er bare en utvidelse av å kunne telle til 100. 

Anonymkode: ecd4c...71a

AnonymBruker
Skrevet

Øv på hele stykket, ikke kun fasiten. De som pugger 3, 6, 9 osv. Får ikke brukt det skikkelig.

Dette er tydelig når de kommer på vgs.

Anonymkode: 42930...404

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja takk begge deler. Pugging er bra, få det inn i ryggraden. Forståelsen kan fint komme senere. Matte er greit sånn sett, man må ikke forstå hvorfor hvis man vet hvordan. Her må man finne ut hva som passer best til hvert enkelt barn (og voksen).

Å dele opp kan også være smart, men først anbefaler jeg få på plass det grunnleggende.

Anonymkode: e029b...e8a

Men nå har jo TS sagt at pugging ikke funker, da kan man prøve noe annet. Ungen klarer ikke finne frem ved å pugge, da kan hen prøve å forstå.

Vis med fysiske gjenstander. En kuleramme er ikke dumt. Øv praktisk.

Jeg jobber med barn og har mange barn i omgangskretsen som alle har lært på ulike vis. 

Anonymkode: 30332...436

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men nå har jo TS sagt at pugging ikke funker, da kan man prøve noe annet. Ungen klarer ikke finne frem ved å pugge, da kan hen prøve å forstå.

Vis med fysiske gjenstander. En kuleramme er ikke dumt. Øv praktisk.

Jeg jobber med barn og har mange barn i omgangskretsen som alle har lært på ulike vis. 

Anonymkode: 30332...436

Men har ts begynt å pugge hele gangetsbellen samtidig eller begynt på de minste først? 

Er jo greit å plukke fra hverandre og starte på minimum.  

Kan sies at vi brukte mye app som konkurranse for å huske raskt nok. 

Kulerammer, fysiske ting er ikke uvanlig. Men å bare sammen gjenta og «lese» høyt hundrevis av ganger når dere sitter i bilen gir også repetisjon. Må ikke høres hver gang. 

Barn lærer på ulike måter, men det må jo repeteres mange mange ganger for automatikk og usikker på hvor tålmodig ts og barn har vært. 

Anonymkode: ecd4c...71a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...