AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Skrevet 16. juni 2024 Jeg har slitt med generalisert angst og helseangst de siste 6 årene. Har hatt veldig god effekt av cymbalta som gjør st jeg fungerer fint i hverdagen. Prøvde å slutte for en stund siden og har vørt av de i snart 2 mnd nå. Den siste tiden har angsten kommet snikende tilbake . Mange kroppslige symptomer og plager er tilbake som jeg tror skyldes angsten. Er ikke noe deprimert men føler på litt tungsinnet . Kjenner jeg orker ikke en hel sommer med nye angst i kroppen og blir deprimert pga det. Så i dag tok jeg første pille igjen. Går på en relativ liten dose cymbalta men som virker godt for meg. Nå kjenner jeg jeg gleder meg til effekten av de så kroppen får litt ro tilbake og de kroppslige symptomene slipper taket. Samtidig kjenner jeg på en tungsinnhet i forhold til at jeg syns det er nederlag å starte på de igjen. Er det mange som går på slike medisiner ? Kan må gå på de resten av livet ? Anonymkode: 7b471...6d8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #2 Skrevet 16. juni 2024 Venninnen min bruker Zoloft mot bla. helseangst og hun har fått en helt annen livskvalitet. Jeg er virkelig glad på hennes vegne når jeg ser hvor fint hun har det nå i forhold til slik det var før. Legen har sagt at hun må regne med å bruke dem resten av livet. Hvis Cymbalta fungerer fint for deg og du ikke er plaget av bivirkninger så ser jeg ikke hvorfor du skulle slutte. Det er så mange mennesker her i verden som må bruke medisiner hver dag. Det er ikke noe nederlag, bare en fordel. Anonymkode: ab559...efe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #3 Skrevet 16. juni 2024 Ja jeg angrer på jeg sluttet … ser at jeg trenger de. Men føles som et stort nederlag og håpløst menneske som trenger medisiner for å fungere… Anonymkode: 7b471...6d8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 Man blir ikke et håpløst menneske av å bruke medisiner. Jeg vil heller si motsatt, det er en voksen og ansvarlig ting å gjøre å ta vare på helsen sin. Du er dessuten i veldig godt selskap, 3 av 10 mennesker i Norge bruker medisiner hver dag, 400 000 bruker medisiner for psykisk helse. Det er ganske vanlig! Anonymkode: ab559...efe 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #5 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Man blir ikke et håpløst menneske av å bruke medisiner. Jeg vil heller si motsatt, det er en voksen og ansvarlig ting å gjøre å ta vare på helsen sin. Du er dessuten i veldig godt selskap, 3 av 10 mennesker i Norge bruker medisiner hver dag, 400 000 bruker medisiner for psykisk helse. Det er ganske vanlig! Anonymkode: ab559...efe Takk❤️ Jeg vet mange bruker medisiner hver dag men det føles mer akseptabelt å ta medisiner når man for eks mangler insulin og har sukkersyke… OL. Når det er en fysisk grunn. Å ta tabletter mot angst føles ut som et nederlag . Det er i hode mitt , jeg skulle bare klart å ta meg samen. Men jeg klarer ikke. Kroppen min går i konstant uro og anspenthet . Har d grusomt . Anonymkode: 7b471...6d8 2
Gjest Solanum Skrevet 16. juni 2024 #6 Skrevet 16. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk❤️ Jeg vet mange bruker medisiner hver dag men det føles mer akseptabelt å ta medisiner når man for eks mangler insulin og har sukkersyke… OL. Når det er en fysisk grunn. Å ta tabletter mot angst føles ut som et nederlag . Det er i hode mitt , jeg skulle bare klart å ta meg samen. Men jeg klarer ikke. Kroppen min går i konstant uro og anspenthet . Har d grusomt . Anonymkode: 7b471...6d8 Angst er fysisk. Angsten starter i hodet ditt og sprer seg i resten kroppen. Jeg har hatt angst. Brystet snørte seg, det ble vanskelig å puste, det prikket i fingrene og det ga meg diare. Veldig fysisk altså. Hjernen er et viktig organ og trenger hjernen medisinsk hjelp, ja så gir du den det. Det går ikke an å ta seg sammen. Du har en ubalanse i hjernen og det kan du ikke tenke deg bort fra. Vær så snill å tenk bedre om deg selv. Du er syk og det er ingen skam. Endret 16. juni 2024 av Solanum
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #7 Skrevet 16. juni 2024 Jeg har angst og depresjon. Har flere ganger prøvd å slutte med antidepressiva, men da kommer det tilbake for fullt. Så har innfunnet meg med at dette må jeg bruke i mange år, kanskje resten av livet. J eg ser ikke det som et nederlag. Jeg bruker andre medisiner mot somatiske sykdommer, ser ikke det som et nederlag heller. Det er jo egentlig ikke noen forskjell om man bruker medisiner mot en fysisk sykdom eller psykisk sykdom. Anonymkode: f71b9...8aa 3
Anonym11223344 Skrevet 16. juni 2024 #8 Skrevet 16. juni 2024 Ja, man kan bruke disse medisinene hele livet. Jeg har hatt et godt liv i flere tiår på store doser antidepressiva. 2
svartkatt Skrevet 16. juni 2024 #9 Skrevet 16. juni 2024 Ja. Jeg kunne ikke tenke meg et liv uten. Har prøvd, og jeg har måttet øke dosen. Livet er ikke topp likevel, men det er hvertfall til å holde ut med rett dose. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #10 Skrevet 16. juni 2024 Brukt cipralex i i snart 9 år. Bruker de til å håndtere angst, har innsett at jeg er nok på dem livet ut Anonymkode: 009e6...223 2
Purple_Pixiedust Skrevet 16. juni 2024 #11 Skrevet 16. juni 2024 Noen må bare bruke medisiner. Jeg må bruke Litium og antipsykotisk. Det er jo kjedelig, men det må nå gjøres.
Kalevala Skrevet 16. juni 2024 #12 Skrevet 16. juni 2024 Ja, noen må stå på medisiner livet ut. Det gjelder for sykdommer både i hjernen og andre steder i kroppen. Vi er utrolig heldige som lever i en tid hvor det finnes behandlinger som kan korrigere de ufullstendige kroppene våre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #13 Skrevet 16. juni 2024 Solanum skrev (2 timer siden): Angst er fysisk. Angsten starter i hodet ditt og sprer seg i resten kroppen. Jeg har hatt angst. Brystet snørte seg, det ble vanskelig å puste, det prikket i fingrene og det ga meg diare. Veldig fysisk altså. Hjernen er et viktig organ og trenger hjernen medisinsk hjelp, ja så gir du den det. Det går ikke an å ta seg sammen. Du har en ubalanse i hjernen og det kan du ikke tenke deg bort fra. Vær så snill å tenk bedre om deg selv. Du er syk og det er ingen skam. Når du blir voksen så vil du tenke tilbake på hvor mye kunnskapsløs informasjon du delte på internett. Skal du først snakke fag så må du i det minste ha litt mer kunnskap om de sykdommene du skal informere om. Anonymkode: ec795...ca3
NatNat Skrevet 16. juni 2024 #14 Skrevet 16. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg angrer på jeg sluttet … ser at jeg trenger de. Men føles som et stort nederlag og håpløst menneske som trenger medisiner for å fungere… Anonymkode: 7b471...6d8 Absolutt ikke. Mange trenger medisiner hele livet for forskjellige plager, som høy blodtrykk, etc... Hjernen er et organ også, ser ikke noe forskjell personlig... 1
NatNat Skrevet 16. juni 2024 #15 Skrevet 16. juni 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Når du blir voksen så vil du tenke tilbake på hvor mye kunnskapsløs informasjon du delte på internett. Skal du først snakke fag så må du i det minste ha litt mer kunnskap om de sykdommene du skal informere om. Anonymkode: ec795...ca3 sier anonym... Jeg vet ikke om hun eller han du svarer til men er 63 år gammel selv og er helt enig med henne/han. Hjerne er et organ og jeg vet sikker mer enn deg om angst siden jeg har vært plaget siden jeg var omtrent 10 år gammel. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #16 Skrevet 16. juni 2024 NatNat skrev (1 minutt siden): sier anonym... Jeg vet ikke om hun eller han du svarer til men er 63 år gammel selv og er helt enig med henne/han. Hjerne er et organ og jeg vet sikker mer enn deg om angst siden jeg har vært plaget siden jeg var omtrent 10 år gammel. Hva tror du jobben til en psykolog som behandler de med angst er? Anonymkode: ec795...ca3
NatNat Skrevet 16. juni 2024 #17 Skrevet 16. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Hva tror du jobben til en psykolog som behandler de med angst er? Anonymkode: ec795...ca3 ren tull. Også av erfaring. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #18 Skrevet 16. juni 2024 NatNat skrev (5 minutter siden): ren tull. Også av erfaring. Ok. Anonymkode: ec795...ca3
Anonym11223344 Skrevet 16. juni 2024 #19 Skrevet 16. juni 2024 NatNat skrev (12 minutter siden): ren tull. Også av erfaring. Sant. Folk med endogen depresjon og generell angst har liten/ingen nytte av psykoterapi. 1
Memorangen Skrevet 16. juni 2024 #20 Skrevet 16. juni 2024 Lurer på det samme. Har gått på cipralex to ganger, og lurer litt på om jeg denne gangen er på de for livet. Er så mye mer stabil når jeg går på de. Har hatt angst siden jeg var 12. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå