AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Skrevet 16. juni 2024 Jeg har et ekstremt behov for å ha orden rundt meg. Det er så stort et behov at jeg blir irritabel dersom ting ikke er i orden. Et helt latterlig eksempel er at dersom en stol ikke står inntil bordet, så klarer jeg ikke å fokusere. Jeg må "fikse" det. Det er så ekstremt iblant at jeg kan rydde, organisere og vaske huset etter en lang dag på jobb og bruke flere timer på det selv om jeg er dødssliten. Jeg er ikke overdrevet renslig eller redd for bakterier osv., men det er mer følelsen av orden og at det er rent som gjør at jeg kan slappe av. Dersom det er kaos rundt meg så blir det kaos i hodet, men utfordringen er at det skal ingenting til før jeg føler på det kaoset. Dersom jeg bare henger opp klær så klarer jeg nesten ikke å vente til det er tørt før jeg legger de sammen, fordi det er et forstyrrende element i rommet som gjør meg frustrert. Dersom jeg ser at noe er flyttet på så blir jeg "gal". Jeg klarer ikke å slappe av før jeg har flyttet gjenstanden tilbake. Det klør i hele kroppen. Jeg ønsker å endre på det, men jeg vet ikke hvordan. Jeg ønsker ikke at dette skal gå utover min samboer, for jeg kan bli skikkelig irritert dersom han for eksempel ikke skyver stolen inntil bordet etc. Jeg sier ingenting, fordi jeg vet at det er helt absurd å bruke energi på å irritere seg på det - men jeg tror han merker det på meg. Jeg ønsker ikke å være sånn lenger. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: ae20e...37e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #2 Skrevet 16. juni 2024 Det er veldig slitsomt å være rundt folk som er i sånt "rette"modus. Jeg har holdt på å klikke på min kjære flere ganger når han er sånn. For meg gjør det at jeg lurer på om vi kan flytte sammen, fordi jeg vil føler meg vel i eget hjem og ikke måtte vente på om han begynner å pirke/rette, evt skaper dårlige stemning ved å tenke på alt som er "feil". Og blir enda verre å skulle oppdra barn om man ikke tåler litt kaos. Anonymkode: 9ec92...65b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #3 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig slitsomt å være rundt folk som er i sånt "rette"modus. Jeg har holdt på å klikke på min kjære flere ganger når han er sånn. For meg gjør det at jeg lurer på om vi kan flytte sammen, fordi jeg vil føler meg vel i eget hjem og ikke måtte vente på om han begynner å pirke/rette, evt skaper dårlige stemning ved å tenke på alt som er "feil". Og blir enda verre å skulle oppdra barn om man ikke tåler litt kaos. Anonymkode: 9ec92...65b Ja. Er nettopp derfor jeg skriver at jeg ønsker å endre på det. Anonymkode: ae20e...37e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 Du vet hva behandlingen for OCD er? Bevisst gjøre det motsatt av det tvangstanker/-handlinger vil du skal gjøre. La vasken henge et par dager, la stolene stå hulter til bulter. Ta med kjæresten på det, hvis du vil forsøke på egenhånd. Det er et par behandlingssentre i Norge, bla Bråten utenfor Oslo, men de tar inn bare de mest alvorlige tilfellene, om du kvalifiserer må du snakke med fastlege om. Hvis du gjør slik som handlingene sier, så fôrer du kroppen med belønning. Det blir derfor raskt en evig sirkel hvor du aldri kommer deg ut av situasjonen. Sånn jeg har forstått det, så blir de som behandles ganske mye bedre i løpet av ei uke, men at det er et lite helvete mens det står på. Fordi du nettopp skal gjøre det motsatte av hva du ønsker, og kanskje ta det til det ekstreme i motsatt retning. Anonymkode: 934aa...e0e 1 1
Navnløs og Anonym Skrevet 16. juni 2024 #5 Skrevet 16. juni 2024 Troe ikke dette direkte er ocd nei, men jeg tror at du likevel kan få nytte av samme behandling. Å være eksponert for det som oppleves som en ubehagelig stimuli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå