Gå til innhold

Tror dere allierte soldater ville fortsett å kjempe om de såg samfunnene våre i dag?

Hermann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan ikke tenke meg at de som kjempet for et Europa fritt for nazisme ville syntes at Europa i dag er noe bedre, kanskje ikke så rart at ytre høyre gjør det godt for tiden.

Anonymkode: 5165e...071

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har et litt feil syn på dette alle sammen. WW2 var en krig mellom tre viktige ideologier. Det var kapitalismen, nasjonalsosialismen og kommunismen som braket sammen i et episk oppgjør, og kapitalismen vant. 
Harari skriver mye om dette i Sapiens. 
Han skriver at selv om det er mye dritt i alle tre ideologier, er det kanskje kapitalismen som er «minst dritt».

Det er også positive ting med alle de tre ideologiene, også nasjonalsosialismen. De ville jo foredle menneskene, selv om måten de gjorde det på var feil. Hvertfall, les Sapiens. Forfatteren er israelsk jøde, btw. 

Har forresten hatt mye kontakt med folk som om ikke var soldater, opplevde krigen og var på «rette siden». Har aldri hørt noe om at «raseblanding» er grunn til å angre på kampen. Opplever ikke gamle folk rundt meg som mer rasistiske enn andre. Hva som er tilfelle i det amerikanske samfunnet skal jeg ikke uttale meg om. 
De har en spesiell historie når det kommer til rasespørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra at det ble fjernet, vi kan ikke ha vise for mange hvite mennesker.

Anonymkode: ae0fe...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Noen så tydeligvis denne utviklingen som positivt, hvis ikke hadde vi jo ikke utviklet oss denne veien....

Ser uanset ingen grun til å tro at soldatene var villige til å dø for frihet, men ikke var villige til å kanskje risikere et barnebarn med en annen hudfarge for frihet. Du får det til å høres ut som om døden er en liten detalj, mens et veggmalerier (60 år frem i tid) er det folk kommer til å leve livene sine for. 

Utviklingen har stort sett vært drevet av offermentalitet hos enkelte grupper og politikere som har skaffet seg makt ved å dyrke offermentaliteten for å sanke flest mulig stemmer til seg selv. Ikke av et generelt ønske om å utvikle samfunnet i noen spesiell moralsk eller ideologisk retning (hos folk flest).

Dette handler selvfølgelig om mye mer enn bare et veggmaleri som var eksempelet brukt i trådstarteren. Samfunnet har endret seg enormt de siste 100 årene.

Anonymkode: d240a...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de ville gjort det. Selv ville jeg ikke kjempet i 2. verdenskrig om jeg visste at Europa om noen få generasjoner kom til å gå til helvete pga masseinnvandring fra ikke-vestlige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 19.02):

Det kan tenkes at de amerikanske soldatene hadde nektet å kjempe om de hadde visst om konsekvensene det ville få for hvite kjernefamilier i USA i fremtiden. Nazistenes politikk var særdeles gunstig for hvite kjernefamilier. USA ville ikke latt seg styre av Tyskland, men en allianse kunne funnet sted.

Hvite og svarte soldater var segregerte i militæret også under den andre verdenskrigen. De kjempet ikke side om side.

Det virker som du er særdeles opptatt av verdien av "hvite kjernefamilier". Hva er egentlig poenget med denne tråden, hvor er det du vil hen? Noe sier meg at det handler om noe mer enn det hypotetiske tankeeksperimentet ditt.

Anonymkode: a9022...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som du er særdeles opptatt av verdien av "hvite kjernefamilier". Hva er egentlig poenget med denne tråden, hvor er det du vil hen? Noe sier meg at det handler om noe mer enn det hypotetiske tankeeksperimentet ditt.

Anonymkode: a9022...075

Jeg er ikke særdeles opptatt av hvite kjernefamilier. Dette er ikke en gang min tråd, jeg bare diskuterer her. Hva for noe mer er det det skulle handlet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...