Gå til innhold

Ung eller gammel fastlege ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker dere best unge eller gamle fastleger? Hvilken aldersgruppe ? Og mann eller dame? Og hvorfor?

Anonymkode: 4ddf2...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideelt sett så kunne jeg tenkt meg ei dame på 45+, for hun er mest sannsynlig ferdig med småbarnslivet, og har en del år igjen til pensjonsalder. Kvinne i et håp om at hun ville tatt kvinnehelse mer på alvor. 

Anonymkode: 756a2...cd2

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 64 år for gammelt?

Anonymkode: 4ddf2...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt irrelevant.  Min gamle kvinnelige fastlege har pensjonert seg, og jeg har fått en ung mann. Jeg merker jo at han mangler erfaring. Bruker mer tid, tar flere tester, for sikkerhets skyld. Jeg er fornøyd med begge.

Anonymkode: 2aa91...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse: eldre leger som nærmer seg pensjonsalder mangler mer den varme måten å møte en pasient på. I tillegg skal de jo snart pensjoneres, og er stress og måtte bytte lege og forklare sykdomsbilde pånytt og pånytt. 

Jeg foretrekker ganske nyutdannede leger, de møter meg som person på en helt annen måte, ser hele meg og viser mer omsorg

Anonymkode: 414e4...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er 64 år for gammelt?

Anonymkode: 4ddf2...2a8

Jeg ville ikke byttet til en så gammel lege. Hen MÅ ga av om 6 år, har flere ferieuker og mest sannsynlig også kanskje kortere arbeidsuker. 

Anonymkode: 756a2...cd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på legen.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker lege midt i yrkeslivet.  Stabil, har funnet sin jobb, skal ikke ut i mange fødselspermisjoner.  Har behov for samme lege over tid, da blir det vanskelig med en veldig ung (som gjerne finner ny jobb ganske snart, eller får mange barn, eller en eldre, som snart skal av med pensjon.  Spesielt vanskelig har det blitt de siste årene, da det er vanskelig å få vikar, slik at man hele veien får nye leger å forholde seg til.

Den eneste virkelig dårlige legen jeg har hatt, var en godt voksen kvinne (slutten av 50-årene, tror jeg).  Den aller beste en ung kvinne (men hun forsvant selvfølgelig ut i gjentatte permisjoner).

Anonymkode: 4a141...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige leger er greie i alle aldre, og unge mannlige leger er greie. Det er min personlige erfaring. Har dessverre ekstremt dårlig erfaring med mannlige leger i 40-60 årene som enten ikke tar meg seriøst når jeg kommer til legekontoret eller at de oppfører seg på en måte som er skikkelig ubehagelig. Glemmer aldri en gang jeg var skikkelig syk med smerter i magen som 15-16 åring og ble møtt av en mannlig lege i 50 årene som satt seg rett ved siden av meg og strøk meg på korsryggen og kalte meg "prinsesse" og insiterte på at magesmertene mine måtte ha noe med underlivet mitt å gjøre og at han ville utføre gynekologisk undersøkelse. Får lyst til å spy bare jeg tenker på den fyren. Han var visst også sykehjemslegen i tillegg og var kjent for at han prøvde seg på alle sykepleierne og kunne prøve flørte med de når han gikk visitt sammen med de.

Anonymkode: 7ff66...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ideelt sett så kunne jeg tenkt meg ei dame på 45+, for hun er mest sannsynlig ferdig med småbarnslivet, og har en del år igjen til pensjonsalder. Kvinne i et håp om at hun ville tatt kvinnehelse mer på alvor. 

Anonymkode: 756a2...cd2

Enig. Som dame midt i 40-årene vil jeg helst ha en godt voksen kvinnelig lege som vet hva overgangsalder innebærer, også utenom hva som står i bøkene. Men legen min er yngre mannlig så for disse tingene blir jeg henvist gyn og må vente to mnd..

Anonymkode: 6f858...451

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker egen gynekolog og der har jeg alltid hatt mannlige eldre og de er flinke og dyktige. Som fastlege har jeg en i fødealder og det innebærer mye dritt med å ikke ha fastlege når hun skal ha permisjon. Så jeg hadde foretrukket en mannlig litt eldre, med mye erfaring . Men på små steder har man ikke så store valgmuligheter. 

Anonymkode: 602c2...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvilket kjønn og alder legen har så lenge h*n er flink i jobben og med mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege er like gammel som meg. 45 år. Hatt denne som lege i ca 13 år.

Anonymkode: 5834a...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller imgem rolle så lenge h*n er flink og tar meg på alvor. Her i støket skal man være glad hvis man får fastlege i det hele tatt.

Anonymkode: aea32...fda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeutdannrmelsen har blitt svært mye bedre de siste 15 årene. Før ble hvem som helst lege.

Anonymkode: 34d23...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaren lege er best for meg men trenger ikke være så veldig gammel selv om det gjerne henger i hop.

Anonymkode: ccbf0...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alder og kjønn på fastlegen min har ingenting å si. Jeg er på legekontoret for å få hjelp, ikke studere legen 😄 

Jeg har mannlig fastlege, som er yngre enn meg. Godt fornøyd med min fastlege, selv om jeg sjeldent er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de som er tilgjengelige, alder har ikke noe å si. Har tidligere foretrukket kvinnelig lege, men har nå en mannlig lege og er veldig fornøyd. 

Anonymkode: b0717...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min og jeg er 31 år begge to, hatt ham i ett år. Han er flink og empatisk, men skulle jeg fått noen «dameproblemer» ville jeg nok gått privat 

Anonymkode: 9f005...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fylte 70 i fjor. Har vært veldig fornøyd i over 20 år. Har også møtt ei som var i 20-åra og veldig ålreit.

Anonymkode: 8384f...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...