Gå til innhold

Hvordan følger samfunnet med på at norske jenter ikke blir omskåret i utlandet? Bekymret for en jente i klassen til mitt barn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om dette egentlig hører til under "barn", men tråden får i tilfelle bare flyttes av mod.. :)

Problemet er at en jente med foreldre fra Eritrea nå skal til en lengre ferie i Etiopia, og jeg har en forferdelig følelse av at hun kan bli utsatt for kjønnslemlestelse.  Jeg vet lite eller ingenting konkret, men foreldrene praktiserer deres religion strengt (ortodoks kristen), barnet er i "riktig" alder for denne prosessen (over fem.seks år), og de skal være i Etiopia i flere uker, noe som også får meg til å tenke at det er dette som er formålet med turen, og ikke en ferie.. De sier de har familie i landet, men jenta selv blir rar, og unnvikende når jeg spør om hva de planlegger på turen.

Jeg kjenner foreldrene ganske godt, men hvordan i alle dager kan jeg bare spørre om dette liksom? 

Jeg har forsøkt å lese meg opp, og finner ingenting om at helsestasjonen eller skolehelsetjenesten følger med på slike ting, informerer foreldrene om farene med denne typen kjønnslemlestelse osv, så jeg er redd det egentlig ikke finnes noe apparat som kan ta i mot min bekymring om jeg finner ut at jeg "må" si noe.

En del av meg kjenner den klassiske "dette er ikke mitt bord", men jeg sliter enormt med å skulle bare se en annen vei, når disse inngrepene er så traumatiske og farlige..

Vet ikke helt hvor jeg vil her.

Hva ville du gjort? Hvis du ville sagt ifra, hvem hadde du sagt ifra til?

Anonymkode: 29590...9af

  • Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ifra til barnevernet. 
Skoler og barnehager er informert om hva de skal gjøre hvis de mistenker at barn kan bli kjønnslemlestet i ferier, men hvis du er redd for at dette skal skje, bør du melde direkte til barnevern. 

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei!

Vet ikke om dette egentlig hører til under "barn", men tråden får i tilfelle bare flyttes av mod.. :)

Problemet er at en jente med foreldre fra Eritrea nå skal til en lengre ferie i Etiopia, og jeg har en forferdelig følelse av at hun kan bli utsatt for kjønnslemlestelse.  Jeg vet lite eller ingenting konkret, men foreldrene praktiserer deres religion strengt (ortodoks kristen), barnet er i "riktig" alder for denne prosessen (over fem.seks år), og de skal være i Etiopia i flere uker, noe som også får meg til å tenke at det er dette som er formålet med turen, og ikke en ferie.. De sier de har familie i landet, men jenta selv blir rar, og unnvikende når jeg spør om hva de planlegger på turen.

Jeg kjenner foreldrene ganske godt, men hvordan i alle dager kan jeg bare spørre om dette liksom? 

Jeg har forsøkt å lese meg opp, og finner ingenting om at helsestasjonen eller skolehelsetjenesten følger med på slike ting, informerer foreldrene om farene med denne typen kjønnslemlestelse osv, så jeg er redd det egentlig ikke finnes noe apparat som kan ta i mot min bekymring om jeg finner ut at jeg "må" si noe.

En del av meg kjenner den klassiske "dette er ikke mitt bord", men jeg sliter enormt med å skulle bare se en annen vei, når disse inngrepene er så traumatiske og farlige..

Vet ikke helt hvor jeg vil her.

Hva ville du gjort? Hvis du ville sagt ifra, hvem hadde du sagt ifra til?

Anonymkode: 29590...9af

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (2 minutter siden):

Du sier ifra til barnevernet. 
Skoler og barnehager er informert om hva de skal gjøre hvis de mistenker at barn kan bli kjønnslemlestet i ferier, men hvis du er redd for at dette skal skje, bør du melde direkte til barnevern. 

Det er riktig at disse har meldeplikt, men om dette endrer en tusenårig innarbeidet tradisjon er usannsynlig.
Konsekvensen blir nok heller langvarige, opprivende og kostbare prosesser/belastninger for familien og jenta i norsk helsevesen, rettsvesen, skolevesen og barnevern.

Kostnader for en naiv politikk som du og jeg må dekke over skatteseddelen…..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært stor nedgang i omskjæring i Etiopia. De som paktiserer dette er i hovedak de som sogner til tradisjonelle afrikanske religioner og muslimer (alle disse retninger er i mindretall i Etiopia da de fleste er kristne, og noen er katolikker). 

Det er også straffbart med omskjæring i Etiopia.

Dersom du likevel mistenker at foreldrene vil utføre straffbare handlinger mot barna er politiet riktig instans. Melder du til barneverntjenesten vil de uansett måtte melde til politiet. Da er det bedre at du selv kontakter politiet så tar det ikke så lang tid. 

(om du kjenner jenta godt så kan du tipse henne om å legge en skje i trusa når de skal reise)

Anonymkode: 112bd...649

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

I følge den informasjonen jeg har funnet er opptil 68% av kristne jenter i/fra Eritrea også utsatt for kjønnslemlestelse: https://landinfo.no/wp-content/uploads/2019/03/Eritrea-temanotat-Kjønnslemlestelse-av-jenter-28032019.pdf

Jeg tar selvfølgelig høyde for at jenta er unnvikende bare fordi hun er ung også, men hun kjenner meg godt, er mye på besøk, og er som regel svært snakkesalig. Men altså ikke om denne turen, og det bekymrer meg.. At jeg ser ned på henne og familien tror jeg står helt klart for henne at jeg ikke gjør. Vi har en god relasjon, og det er også litt derfor jeg vegrer meg for å gjøre noe med denne bekymringen min, fordi jeg vet at faren for at den gode relasjonen er over er ganske stor..

Takk for svar.

  • Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

Dette vet du ikke noe om,  gjør du vel?

Kvinnelig kjønnslemlestelse er svært utbredt blant eritreiske kristne. 

Anonymkode: c48f7...d07

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

Omskjæring av jenter skjer ikke i Islam. Det er en tradisjon som tilhører enkelte land, ikke en religion. Derfor synes jeg du bør melde til BV. Jeg vet ikke om det er en del av eritreisk tradisjon. Slike ting skjer i Afrika, tror jeg...

Anonymkode: 9c263...16e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært stor nedgang i omskjæring i Etiopia. De som paktiserer dette er i hovedak de som sogner til tradisjonelle afrikanske religioner og muslimer (alle disse retninger er i mindretall i Etiopia da de fleste er kristne, og noen er katolikker). 

Det er også straffbart med omskjæring i Etiopia.

Dersom du likevel mistenker at foreldrene vil utføre straffbare handlinger mot barna er politiet riktig instans. Melder du til barneverntjenesten vil de uansett måtte melde til politiet. Da er det bedre at du selv kontakter politiet så tar det ikke så lang tid. 

(om du kjenner jenta godt så kan du tipse henne om å legge en skje i trusa når de skal reise)

Anonymkode: 112bd...649

Takk for svar. Det er godt å høre. Jeg googlet meg frem til at det er straffbart, så det er jo også betryggende.. Beklager min uvitenhet, men hva gjør skjeen i trusa i denne sammenhengen?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har vært stor nedgang i omskjæring i Etiopia. De som paktiserer dette er i hovedak de som sogner til tradisjonelle afrikanske religioner og muslimer (alle disse retninger er i mindretall i Etiopia da de fleste er kristne, og noen er katolikker). 

Det er også straffbart med omskjæring i Etiopia.

Dersom du likevel mistenker at foreldrene vil utføre straffbare handlinger mot barna er politiet riktig instans. Melder du til barneverntjenesten vil de uansett måtte melde til politiet. Da er det bedre at du selv kontakter politiet så tar det ikke så lang tid. 

(om du kjenner jenta godt så kan du tipse henne om å legge en skje i trusa når de skal reise)

Anonymkode: 112bd...649

Ved skje i trusa på sikkerhetskontrollen er det et kjent kodeord for man frykter å bli omskjært? Et kjent sos eller kan man møte på idioter i sikkerhetskontrollen som ikke kjenner til det og man får et svært helvete etter på med familien?!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OffTheBlock skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Det er godt å høre. Jeg googlet meg frem til at det er straffbart, så det er jo også betryggende.. Beklager min uvitenhet, men hva gjør skjeen i trusa i denne sammenhengen?

Det vil pipe, pipe og pipe i sikkerhetskontrollen. Jenta vil da bli tatt inn til ekstra sjekk, uten foreldrene, og da har hun mulighet til å fortelle hva som skjer - at hun er redd for å bli tatt ut av landet for omskjæring, tvangsekteskap, koranskole el. Det er ofte disse jentene sin siste mulighet til å si fra

Anonymkode: 112bd...649

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Omskjæring av jenter skjer ikke i Islam. Det er en tradisjon som tilhører enkelte land, ikke en religion. Derfor synes jeg du bør melde til BV. Jeg vet ikke om det er en del av eritreisk tradisjon. Slike ting skjer i Afrika, tror jeg...

Anonymkode: 9c263...16e

Joda, kjønnslemlestelse skjer også i islamske kulturer:

https://kjonnslemlestelse.nkvts.no/innhold/praktisering-av-kjonnslemlestelse/hvor-i-verden-praktiseres-kjonnslemlestelse/

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vil pipe, pipe og pipe i sikkerhetskontrollen. Jenta vil da bli tatt inn til ekstra sjekk, uten foreldrene, og da har hun mulighet til å fortelle hva som skjer - at hun er redd for å bli tatt ut av landet for omskjæring, tvangsekteskap, koranskole el. Det er ofte disse jentene sin siste mulighet til å si fra

Anonymkode: 112bd...649

Aha, det gir mening. Jeg tror denne jenta er for ung til å tørre å si ifra på denne måten, men svært nyttig tips til andre situasjoner. Takk for det.

Jeg kjenner at jeg ikke kommer utenom å melde inn denne bekymringen. Om jeg tar feil er det en kjedelig tabbe, men om jeg har rett er det ikke til å leve med å ha bare latt det skje uten forsøk på å forhindre det.

Takk for alle svar.

  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OffTheBlock skrev (1 minutt siden):

Aha, det gir mening. Jeg tror denne jenta er for ung til å tørre å si ifra på denne måten, men svært nyttig tips til andre situasjoner. Takk for det.

Jeg kjenner at jeg ikke kommer utenom å melde inn denne bekymringen. Om jeg tar feil er det en kjedelig tabbe, men om jeg har rett er det ikke til å leve med å ha bare latt det skje uten forsøk på å forhindre det.

Takk for alle svar.

God plan. Foreldrene og familien klarer å stå i det, om man tar feil. Jenta vil ikke alene klare å stå i det, om dine bekymringer viser seg å være rett og ingen gjør noe. 

Anonymkode: 112bd...649

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det nå rutiner på norske flyplasser for å fange opp tilfeller hvor barn og unge putter metall i trusa for å be om hjelp? 

Anonymkode: 3f79b...00b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

Her tar du fullstendig feil. Millioner av kristne, først og fremst mange steder i Afrika praktiserer omskjæring av jenter. I Etiopia og Eritrea er de fleste kvinner blitt omskjært. Enda flere kristne praktiserer omskjæring av gutter. Noe som også er veldig vanlig i USA.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville også meldt min bekymring til ledelsen på skolen. De har også veier de kan gå, og det gir en viss tyngde om de også melder bekymring videre. 
Fint at du bryr deg - heller en gang for mye…😀👌

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (6 timer siden):

Det er riktig at disse har meldeplikt, men om dette endrer en tusenårig innarbeidet tradisjon er usannsynlig.
Konsekvensen blir nok heller langvarige, opprivende og kostbare prosesser/belastninger for familien og jenta i norsk helsevesen, rettsvesen, skolevesen og barnevern.

Kostnader for en naiv politikk som du og jeg må dekke over skatteseddelen…..

Javel? Og poenget ditt er…? 
jeg har et barn som følges opp av sykehus og skolevesen. Det betaler du også for over skatteseddelen. Føles det bedre hvis jeg forteller deg at mitt barn er etnisk norsk? Mitt barn har kostet den norske staten millioner av kroner. 
Barnet ts er bekymret for kan være i fare. Norge har forpliktet seg til å beskytte norske barn som kan være i fare. Det betaler jeg gladelig for. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (4 timer siden):

Javel? Og poenget ditt er…? 
jeg har et barn som følges opp av sykehus og skolevesen. Det betaler du også for over skatteseddelen. Føles det bedre hvis jeg forteller deg at mitt barn er etnisk norsk? Mitt barn har kostet den norske staten millioner av kroner. 
Barnet ts er bekymret for kan være i fare. Norge har forpliktet seg til å beskytte norske barn som kan være i fare. Det betaler jeg gladelig for. 

I det eritreiske tilfellet har den norske stat aktivt valgt å påføre det norske samfunnet en betydelig, uforutsigbar økonomisk og ressursmessig belastning ved å gi opphold til noen som nå skal på ferie til noe de flyktet fra. En belastning som nødvendigvis må gå ut over andre trengende grupper.
Å påta seg ansvar for konsekvenser av en ulovlig praksis, er sjelden smart.
Ditt tilfelle er ikke sammenlignbart.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dunster ortodoks kristen, men ingen kristen samfunn praktiserer omskjæring,. Muslimer ja! Og jøder av gutter. Ungen er nok trygg for den biten hadde vært mer bekymret for at hu evnt skal bli arrangert troslovet der nede men trodd alt foreldrene er kristene sier du ikke muslimer.. kan være mange grunner til hu blir unnvikende når du spørr feks at hu er ukomfortabel med din fisking og føler det i seg selv er rart og utrygt og forstår du ser ned på henne og familien

Anonymkode: 9daa2...5b3

I mange land så er kulturelle ritualer viktigere enn religiøse. 

Anonymkode: 602f4...5bb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...