Gå til innhold

Mammainfluenserne som «ikke» eksponerer barna


Gjest Jakanskjedet

Anbefalte innlegg

Gjest Jakanskjedet

Vet ikke om dette blir riktig plassering, men har fulgt et par mammainfluensere litt det siste året (Helene Hemera og Maren Erdvik). Følte det var litt nyttig å følge med på dem mens jeg var gravid selv, plukket opp noen tips her og der, men nå etter at barnet mitt har kommet til verden føles det de to (og sikkert veldig mange andre) holder på med veldig.. fjernt? 
Virker som de er bevisste på å ikke dele bilder av ansiktet til barna (i alle fall førstnevnte), men lurer på om de reflekterer noe særlig rundt at eksponering av barn er så mye mer enn å vise hvordan de ser ut. En hjerteemoji over ansiktet sikrer vel ikke akkurat barnas personvern. Etter å ha fulgt dem en liten stund føler jeg nemlig at jeg vet utrolig mye om disse barna.. Jeg vet hva de heter, hvor de bor, hvordan de kom til verden, hvor mye eller lite de sover, når de er syke, hva de liker å spise, hvilke bleier de bruker (eller i alle fall hvilke bleier sistnevnte mor bruker datteren til å reklamere for), når de lærer å krabbe, gå osv. 

Dette gjelder sikkert langt flere influensere enn jeg kjenner til, men kan ikke forstå at sånt skal være greit? Et boligkjøp må da komme med en bismak når det er eksponering av ditt eget barn som har finansiert det? Flere som undrer?

(Nei, jeg følger de ikke på Snapchat lengre. Har skjønt at det er der pengene ligger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel litt vanskelig å være "mammainfluenser" og ikke snakke om barnet sitt?

Hva snakker man om da?

Man gir jo opplysninger om barna når man snakker om soverutiner, mat det spiser, sjukdommer,  osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakanskjedet
Tough cookie skrev (12 minutter siden):

Det er vel litt vanskelig å være "mammainfluenser" og ikke snakke om barnet sitt?

Hva snakker man om da?

Man gir jo opplysninger om barna når man snakker om soverutiner, mat det spiser, sjukdommer,  osv.

Var kanskje litt feil å kalle de mammainfluensere. Dette er jo folk som var influensere før de fikk barn. Eller i alle fall store på Instagram da. Men som har blitt enda større etter at de fikk barn. Det er vel dessverre sånn at snakk om graviditet, fødsel og livet med småbarn gir masse klikk og dermed penger i kassa (som jeg dessverre også har bidratt til).
 

Men det finnes jo også gode eksempler på folk som var influensere før de fikk barn, og som fortsatt er det - men uten å gjøre det å være mamma som en del av sitt «brand» og dermed eksponere barna sine massivt på nettet. Marte Bratberg f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie Valsø er veldig god på det! (Altså ikke eksponere.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakanskjedet
Rufs skrev (8 timer siden):

Julie Valsø er veldig god på det! (Altså ikke eksponere.)

Har ikke hørt om henne, men så bra at det finnes flere gode eksempler! Det virker dessverre som at veldig mange tenker at så lenge man plasserer en emoji foran barnets ansikt er alt greit.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...