Gå til innhold

Ufør pga yrkesskade, uføretidspunkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir ufør pga yrkesskade. Når uføretrygden innvilges, vil jeg da få etterbetalt mellomlegget mellom aap og uføretrygden? Siden jeg da vil få 6g, er jo dette en vesentlig stor forskjell

Anonymkode: c3bfa...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Og du får 66% av 6g, om du har tjent over 6g de 3 beste av 5 år.

Anonymkode: 43507...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir ufør pga yrkesskade. Når uføretrygden innvilges, vil jeg da få etterbetalt mellomlegget mellom aap og uføretrygden? Siden jeg da vil få 6g, er jo dette en vesentlig stor forskjell

Anonymkode: c3bfa...d59

 6G er beregningsgrunnlaget, og ikke det du vil få utbetalt.

Og det er langt fra sikkert at beregningsgrunnlaget blir 6G også, det kommer an på hvor lenge du har gått på AAP.

Anonymkode: 22b71...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Når det er yrkesskade er det vel 6g? Har tjent mye mer enn 6 g de siste 5 årene

Anonymkode: c3bfa...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts. Når det er yrkesskade er det vel 6g? Har tjent mye mer enn 6 g de siste 5 årene

Anonymkode: c3bfa...d59

Nei, dessverre ikke.  Men du kan ha andre rettigheter i tillegg til uføretrygd.

Anonymkode: 22b71...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts. Når det er yrkesskade er det vel 6g? Har tjent mye mer enn 6 g de siste 5 årene

Anonymkode: c3bfa...d59

I følge disse advokatene er det fremdeles kun 66%, men det er/kan være en del andre fordeler i forhold til annen sykdom, ser ut som det kommer an på om, eventuelt hvor du er organisert.

https://www.personskadeadvokat1.no/dette-bor-du-vite-om-yrkesskadegrad-pa-aap-og-uforetrygd-ved-yrkesskade/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts. Når det er yrkesskade er det vel 6g? Har tjent mye mer enn 6 g de siste 5 årene

Anonymkode: c3bfa...d59

Har NAV godkjent yrkesskaden din? Jeg har ikke tjent så mye som deg, men jeg fikk ikke noe etterbetaling av mellomlegg mellom AAP og uføretrygd selv om tidspunkt for yrkesskade ble satt tilbake i tid da NAV godkjente yrkesskaden. Forskjellen i AAP og uføretrygd er vel hvor mange år de beregner det fra. Uføretrygd beregnes ut fra de 3 beste av de 5 siste år inntil 66 % av 6 G, dvs du vil få utbetalt 3,96 G av dette beløpet man kommer fram til i beregningen. Ikke like kjent med regelverket på AAP, er det siste år man regner det ut fra kanskje?

 

Anonymkode: 35458...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Jeg skjønte det slik fra min advokat at jeg ikke får redusert pga. Yrkesskade.. Og at mellomlegget mellom aap og ufør ville bli etterbetalt fra søknadstidspunktet. Men dette stemmer kanskje ikke? 

Anonymkode: c3bfa...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts. Jeg skjønte det slik fra min advokat at jeg ikke får redusert pga. Yrkesskade.. Og at mellomlegget mellom aap og ufør ville bli etterbetalt fra søknadstidspunktet. Men dette stemmer kanskje ikke? 

Anonymkode: c3bfa...d59

Er det etterbetaling av ung uføretillegg advokaten din tenker på kanskje?

Anonymkode: 35458...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat mat

Har selv en mann med yrkesskadde. Skulke egentlig ha noe som hetter medederststning fra nav siden det er yrkesskadde, pluss fra forsikring. Så en ska egentlig ha noe tilleg hvis det er yrkesskadde hvor mye vet jeg ikke for har ikke helt satt meg inn

Men hvis skadde via jobb ska wn egentlig og ha fra forsikring hvis skadde på jobb gjør at en ikke kommer ut i jobb. Men må da ofte ta advokat inn i bilde

 

Her fikk han kraniebrudd, brudd i rygg og litt til. Her så sa nav nei og så forsikring. Nå advokat og nå driver nav å snur, så da står forsikring igjen 

Anonymkode: beb53...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Advokat mat

Har selv en mann med yrkesskadde. Skulke egentlig ha noe som hetter medederststning fra nav siden det er yrkesskadde, pluss fra forsikring. Så en ska egentlig ha noe tilleg hvis det er yrkesskadde hvor mye vet jeg ikke for har ikke helt satt meg inn

Men hvis skadde via jobb ska wn egentlig og ha fra forsikring hvis skadde på jobb gjør at en ikke kommer ut i jobb. Men må da ofte ta advokat inn i bilde

 

Her fikk han kraniebrudd, brudd i rygg og litt til. Her så sa nav nei og så forsikring. Nå advokat og nå driver nav å snur, så da står forsikring igjen 

Anonymkode: beb53...988

TS har allerede advokat. NAV godkjente min med en gang, men det var verre med forsikringsselskapet siden de gjør sine egne vurderinger. Men når NAV har godkjent så er forsikringsselskapet bundet av tariffavtalen hvis man jobber i en bedrift som har det. Selv om forsikringsselskapet satte seg på bakbeina i min sak, så måtte de likevel utbetale 1,2 millioner i erstatning pga tariffavtalen. Hadde jeg tatt saken videre med dem kunne jeg fått mer, men jeg orket ikke,  ville bare bli ferdig med saken.

Anonymkode: 35458...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får 66% av 6g. Ingen får 6g, uansett hvilken type skade.

Anonymkode: 43507...03e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det etterbetaling av ung uføretillegg advokaten din tenker på kanskje?

Anonymkode: 35458...515

Du ser det som sannsynlig at en håndverker som har jobbet i mange år får dette...?

Anonymkode: 43507...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ser det som sannsynlig at en håndverker som har jobbet i mange år får dette...?

Anonymkode: 43507...03e

Hvor står det at TS er håndverker som har jobbet i mange år?

Ung uføretillegg kan man få så lenge man er 26 år før skaden skjer. Om så at han var håndverker så kan han ha vært i jobb siden han var 18 - 19, så ja, det er ikke utelukket at det kan være snakk om ung uføretillegg. 

 

Anonymkode: 35458...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt uføretidspunkt ble satt tilbake da jeg gikk på AAP i ca 5-6 år. Ble veldig overrasket men fikk ingen ekstra betaling fra AAP til ufør. Skulle i utgangspunktet aldri hatt AAP men gått direkte til ufør. 

Anonymkode: fdff1...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står det at TS er håndverker som har jobbet i mange år?

Ung uføretillegg kan man få så lenge man er 26 år før skaden skjer. Om så at han var håndverker så kan han ha vært i jobb siden han var 18 - 19, så ja, det er ikke utelukket at det kan være snakk om ung uføretillegg. 

 

Anonymkode: 35458...515

Ingen som har vært i arbeid og klart å tjene over 6g får ung ufør. Ung ufør er for alvorlige lyter og ikke ulykker på srbeidsplassen som skjer i arbeidsfør alder. 

Anonymkode: 1386a...80d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen som har vært i arbeid og klart å tjene over 6g får ung ufør. Ung ufør er for alvorlige lyter og ikke ulykker på srbeidsplassen som skjer i arbeidsfør alder. 

Anonymkode: 1386a...80d

Kravet er alvorlig og varig syk under 26 år. Selvsagt så kan man bli alvorlig og varig syk etter en ulykke på arbeidsplassen.

Men pga inntekten til TS så vil det ikke være snakk om ung uføretillegg, du har rett i det.

Anonymkode: 35458...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Inntekt over 800000 de siste 7 årene. Jobber innen fiskeri.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fucsia skrev (6 minutter siden):

Ts. Inntekt over 800000 de siste 7 årene. Jobber innen fiskeri.  

«Uføretrygd beregnes i utgangspunkt med 66 % av inntektenfor de tre beste av de fem siste år, maksimalt inntil seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Ved godkjent yrkesskade fra Nav kan du få uføretrygd for varige uføregrader ned til 30 %.»

Sakset fra nav.no

Altså aldri mer enn 66% av 6G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor står det at TS er håndverker som har jobbet i mange år?

Ung uføretillegg kan man få så lenge man er 26 år før skaden skjer. Om så at han var håndverker så kan han ha vært i jobb siden han var 18 - 19, så ja, det er ikke utelukket at det kan være snakk om ung uføretillegg. 

 

Anonymkode: 35458...515

I innlegg 4.

Anonymkode: 43507...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...