Gå til innhold

Adhd, deprimert, utbrent, kronisk syk, og trenger å få gjort mye hjemme. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig sårbar, men vet ikke hvor jeg skal hendende meg. 

Jeg har vært alvorlig syk over en del år nå, og det er mye helse å håndtere. Jeg sliter også psykisk, og får hjelp, men det er mye. Jeg er også funksjonshemmet, og sliter med å få ting gjort fordi jeg blir så overveldet. 

Jeg lar ikke ting som oppvasken, vasking av klær, støvsuge, gå ut med søppel, vaske over badet osv skli ut. Jeg orker ikke å leve med sånt, men det er litt likevel som har sklidd ut.

Jeg sitter nå å lager lister som jeg kan krysse av for hver ting jeg har gjort for å holde meg i gang. Tenkte det kunne motivere meg. Fint med litt konkret for meg med adhd, og greit å gjøre mens jeg venter på å våkne, og medisinene går inn. Det at det ikke er så galt hos meg gjør at jeg prokrastinerer enda mer, men nå kommer det noe fagfolk i løpet av uken, og besøk til meg uken etter, og da er det greit å utnytte det til å stramme opp litt. 

Har noen noen tips til meg for hvordan få ting gjort uten å slite seg helt ut? Lister er en ting. Selvsagt koble seg av KG 😅🙈 Jeg prøver å jobbe intensivert i x tid. Jeg er en som lett kan bite over for mye, og må nå være streng med å si til meg selv at det er viktigere å vaske gulvet godt, enn å rydde klesskapet. 

Jeg er så fryktelig sliten, og løper mellom timeavtaler. Jeg må hvile mye. Så hva bør generelt prioriteres og hva er ikke så farlig? Noen tanker utenom selvsagt rent bad og kjøkken. Må hele stuen f.eks være tørket for støv? Gjør det noe om det er litt ekstra på soverommet mitt? (De skal jo ikke være der). 
Hva ville dere prioritert? 

Takk for hjelpen! 

Anonymkode: 719f0...54f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sliter også psykisk, og får hjelp, men det er mye. Jeg er også funksjonshemmet

Du kan ta kontakt med kommunens bistandsavdeling og søke om tilrettelagte tjenester. Da vil de kartlegge behovet ditt og det kan godt hende at du vil kvalifisere til å få innvilget hjemmetjeneste / miljøtjeneste som kan bistå deg.

Anonymkode: 240b4...23b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ta kontakt med kommunens bistandsavdeling og søke om tilrettelagte tjenester. Da vil de kartlegge behovet ditt og det kan godt hende at du vil kvalifisere til å få innvilget hjemmetjeneste / miljøtjeneste som kan bistå deg.

Anonymkode: 240b4...23b

Tusen takk for tips, men det vanlige går fint, og det er mest det de hjelper med. Jeg ønsker også å få det til selv, og det løser ikke at jeg trenger å få gjort det nå med en gang. Ellers et godt tips, så takk for det 😊

Anonymkode: 719f0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv feks appen flylady. Er en sånn vaskelisteapp hvor du får det ganske greit og trivelig rundt deg ved å legge inn en liten innsats hver dag. 

Anonymkode: 5ea89...69f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv feks appen flylady. Er en sånn vaskelisteapp hvor du får det ganske greit og trivelig rundt deg ved å legge inn en liten innsats hver dag. 

Anonymkode: 5ea89...69f

Tusen takk, fant lister fra henne 😊

Anonymkode: 719f0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for tips, men det vanlige går fint, og det er mest det de hjelper med. Jeg ønsker også å få det til selv, og det løser ikke at jeg trenger å få gjort det nå med en gang. Ellers et godt tips, så takk for det 😊

Anonymkode: 719f0...54f

Skjønner :)

Men lister er bra :) Det som kan være lurt er å lage en liste som akkurat nå er overkommelig. Slik at du klarer å gjennomføre og opplever mestring. En lang og omfattende liste kan føre til at du gir opp.

Eksempel:

  • Mandag : Støvsuge stue og kjøkken
  • Tirsdag: Tørke støv i vinduskarmene. Gå ut med søpla
  • Onsdag : Støvsuge og vaske gangen. Vaske soveromsgulvet
  • Torsdag : Vaske badet. Gå ut med søpla
  • Fredag: Skifte på senga, vaske stue- og kjøkkengulv

Hver dag : sette inn i oppvaskmaskinen, tørke av kjøkkenbenken, rydde av sofabordet

Så begynner du med det. Etter 1 måned eller 2 kan du utvide listen din, dersom du har klart mestre og gjennomføre den lista du allerede har

Anonymkode: 240b4...23b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner :)

Men lister er bra :) Det som kan være lurt er å lage en liste som akkurat nå er overkommelig. Slik at du klarer å gjennomføre og opplever mestring. En lang og omfattende liste kan føre til at du gir opp.

Eksempel:

  • Mandag : Støvsuge stue og kjøkken
  • Tirsdag: Tørke støv i vinduskarmene. Gå ut med søpla
  • Onsdag : Støvsuge og vaske gangen. Vaske soveromsgulvet
  • Torsdag : Vaske badet. Gå ut med søpla
  • Fredag: Skifte på senga, vaske stue- og kjøkkengulv

Hver dag : sette inn i oppvaskmaskinen, tørke av kjøkkenbenken, rydde av sofabordet

Så begynner du med det. Etter 1 måned eller 2 kan du utvide listen din, dersom du har klart mestre og gjennomføre den lista du allerede har

Anonymkode: 240b4...23b

Tusen takk for en konkret liste! 
Her blir stuebordet ryddet fortløpende og oppvasken tatt igjennom dagen, og søpla får ikke hope seg opp, så noe er ihvertfall på plass. Jeg støvsuger minst ukentlig alt (bor smått), og vasker over badet. Å vaske gulv og dusj, samt tørke støv er derimot ikke noe som blir gjort så ofte 🙈 Ei heller bytting på sengen. 
Har blitt noen områder med litt rot nå, så må få tatt tak. 

Jeg har laget lister nå hvor leiligheten er delt inn i soner, og oppgavene er små, så de skal være overkommelige, og jeg kan huke av på at ting er gjort, så jeg ser fremgang raskere. 

Jeg må helt klart få inn en bedre rutine på flere faste dager. Nå er det sånn at jeg alltid tar en fast dag, som er dagen før søpla går, for å vaske over ting, få ut søppel osv, men burde fordelt det mer. Bor på 40kvm så det er jo overkommelig. Bytte på sengen gjør jeg normalt ikke den dagen, ei heller noe ekstra, men får tatt det overflatiske. Jeg må få inn mer system igjennom uken tror jeg, og du hadde gode tips. 

Anonymkode: 719f0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for en konkret liste! 
Her blir stuebordet ryddet fortløpende og oppvasken tatt igjennom dagen, og søpla får ikke hope seg opp, så noe er ihvertfall på plass. Jeg støvsuger minst ukentlig alt (bor smått), og vasker over badet. Å vaske gulv og dusj, samt tørke støv er derimot ikke noe som blir gjort så ofte 🙈 Ei heller bytting på sengen. 
Har blitt noen områder med litt rot nå, så må få tatt tak. 

Jeg har laget lister nå hvor leiligheten er delt inn i soner, og oppgavene er små, så de skal være overkommelige, og jeg kan huke av på at ting er gjort, så jeg ser fremgang raskere. 

Jeg må helt klart få inn en bedre rutine på flere faste dager. Nå er det sånn at jeg alltid tar en fast dag, som er dagen før søpla går, for å vaske over ting, få ut søppel osv, men burde fordelt det mer. Bor på 40kvm så det er jo overkommelig. Bytte på sengen gjør jeg normalt ikke den dagen, ei heller noe ekstra, men får tatt det overflatiske. Jeg må få inn mer system igjennom uken tror jeg, og du hadde gode tips. 

Anonymkode: 719f0...54f

Søpla tas mer enn en gang i uken, men dagen før søpla går så legger jeg inn litt ekstra, og sørger da for å få ut ting som plast om det skal hentes osv. Ser det kunne mistolkes. 

Anonymkode: 719f0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...