Gå til innhold

Noen som har partner med ADHD?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som lever sammen med en med ADHD som kan fortelle litt hvordan det er, og om evt. medisiner fungerer?

Partneren min og jeg mistenker at han kan ha ADHD, ettersom han ikke klarer å håndtere sinnet sitt, og får ofte større sinnesutbrudd med brøling, heving av stemmen og river i stykker/ødelegger ting rundt omkring. Han er også glemsk og jeg føler jeg ofte må gi beskjeder flere ganger før det er forstått. Han har heller ikke tidsperspektiv, og vi får ofte dårlig tid når vi skal noe, pga han somler/roter bort tiden. 
 

Er det noen her inne med partner med lignende adferd, som har ADHD? Og fungerer medisiner mot feks sinnesutbrudd og irritabilitet? Vet han må på utredning, men ventetiden kan være lang, og jeg griper etter halmstrå for tiden..

Anonymkode: 3b6ca...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei!

Noen her som lever sammen med en med ADHD som kan fortelle litt hvordan det er, og om evt. medisiner fungerer?

Partneren min og jeg mistenker at han kan ha ADHD, ettersom han ikke klarer å håndtere sinnet sitt, og får ofte større sinnesutbrudd med brøling, heving av stemmen og river i stykker/ødelegger ting rundt omkring. Han er også glemsk og jeg føler jeg ofte må gi beskjeder flere ganger før det er forstått. Han har heller ikke tidsperspektiv, og vi får ofte dårlig tid når vi skal noe, pga han somler/roter bort tiden. 
 

Er det noen her inne med partner med lignende adferd, som har ADHD? Og fungerer medisiner mot feks sinnesutbrudd og irritabilitet? Vet han må på utredning, men ventetiden kan være lang, og jeg griper etter halmstrå for tiden..

Anonymkode: 3b6ca...8aa

Nei men har en kompis som ha adhd. Og han fortalte meg at etter han begynte på medisiner så er så mye roligere og ikke har et temperament lenger. 
Og kona merker og forskjell. 

Anonymkode: 93dbc...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann med adhd. Han er lettantennelig, men river ikke ting i stykker. Du vet at du ikke må finne deg i ting selv om det viser seg at mannen din har adhd? Truende adferd er aldri greit uansett diagnose og hvis du føler deg truet bør du forlate huset for i natt. 

Det å være sammen med noen med adhd er til tider krevende og som å ha et ekstra barn med lærevansker og reguleringsproblemer i hus. Jeg må alltid minne på, finne meg i rot og halvferdige prosjekter og impulsiv bruk av fellesøkonomi. Det går jeg til tider grundig lei av. Han går på medisiner, men det er ingen quick fix. Jeg merker forskjell på når han tar medisin og ikke, men det går mest på organisering, ikke så mye på sinne. Det var en del medisin han nesten ble paranoid av, så han har brukt en del tid på å finne rett medisin. 
Har dere barn ts?

Anonymkode: 3060d...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, kvinne, har adhd den hyperaktive typen. Min mann har den uoppmerksomme typen. Ingen av oss bruker medisiner. Samlivet er ikke alltid enkelt for å si det mildt. 

Jeg er ufattelig lei og sliten av å følge med for han. Når han skal hit og dit, at jeg må dulte skikkelig i han når han virkelig MÅ høre etter for jeg skal gi en viktige beskjed og at han ikke evner å få med seg detaljer. Jeg har tegnet svindelforsikring, for han er så fraværende at det er skummelt. 

Jeg har sliter med angst for jeg har fått høre titusenvis av ganger i løpet av livet at jeg er "feil". Jeg har også utviklet "tvang". Så alt som har med økonomi og organisering av hjemmet har blitt ekstremt nøye. Det er vel de to tingene ved meg som plager han. 

Ingen av oss er sinte utad. Jeg ser han ulmer i blant. Da sitter han å stirrer ut i lufta med sammenbitte tenner. Jeg for min del går å gjemmer meg når jeg er sint. I skogen eller rett og slett drar dyna over hodet. Når vi begge blir sinte er det rimelig klein stemning her hjemme. Men de store følelsene opplever jeg også er bra for samlivet. Vi dauer at latter hver dag og sexlivet er intenst og morsomt. 

Vi har også god forståelse for at vi må konsentrere oss og at vi ikke skal drive å avbryte hverandre. Ting som ødelegges og knuses for at vi er klomsete er også tatt høyde for. Vi kjøper ikke dyre gjenstander. Ting som forsvinner i løse lufta? Pytt sann. Den dukker nok opp en gang. 

Vi har begge ti halvferdige prosjekter hver på gang til en hver tid. Det er fint. Vi har mange nye interesser hele tiden og noen ganger samnenfaller de. Forrige uke var vi begge opphengt i kvantefysikk. Vi kjeder oss aldri. 

Og vi har mye humor rundt at vi begge er på spektret. Om det er noe jeg ikke får til, dulter borti eller mister i gulvet og roper ganske høyt åååååååååååååeeeeeeeeee! Åh! Hælvete! Faen! Så gjentar han meg og bryter ut et langt ååee +bannskap han også mens han ler seg ihjel. Vi har et gedigent medisinskap med MYE plaster. Små skader skjer ukentlig. 

Vi er begge over 50 år og har heldigvis ikke unger. Hvordan skulle det gått? Og vi er begge veldig snille mennesker. Og vi har én hjerne tilsammen. Så da ordner det seg. 

 

Anonymkode: 7777a...e64

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...