Gå til innhold

Barn som ikke får noe oppdragelse..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har noen i nær omgang som fraskriver seg all form for oppdragelse av barna sine.  Barna oppfører seg som fullstendige drittunger, klager og syter på alt, kjeder seg hele tiden, avbryter alle samtaler mellom andre, forventer fullstendig oppmerksomhet til en hver tid og at alle krav skal innfris, uansett hvor upassende det er for situasjonen

Eksempler på dette kan være: barnet ser hva det er til middag og sier æsj jeg vil ikke ha pasta, JEG VIL HA PIZZA. Mor sier vi har dessverre ikke pizza her men er det noe annet du vil ha vennen min? Ungen svarer SJOKOLADE, og da blir det sjokolade til middag den dagen. 

vil barna kle av seg mitt under et arrangement er det helt Ok, selv om det er snakk om å gå rundt i truse i begravelse eller bursdag.

De snakker utrolig frekt til andre voksne (uten å få irettesettelse), ingen krav om å takke for mat/ting de får, og klaging over noe blir umiddelbart møtt med at foreldrene hopper til for å fikse «problemet» osv. osv.

Sier barna hopp, spør disse foreldrene hvor høyt! 

Det er snakk om barn i tidlig barneskolealder, og jeg som «pårørende» får så vondt av å tenke på hvordan livet blir for disse stakkars barna som vil møte mye unødvendig motgang fordi de ikke lærer å tilpasse seg samfunnet på en normal måte. Vet dette ikke er mitt ansvar å gjøre noe med, og jeg får heller ikke gjort noe med det… men hvordan vil det gå med disse barna? De lærer ikke folkeskikk, de lærer å bli utakknemlige personer uten tanke for andre enn seg selv😕

Anonymkode: 73bad...a6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hva skal man gjøre.. ser mye av dette for tiden da jeg har barn på småtrinnet. Det er utrolig frustrerende å ha disse barna på besøk pga oppførselen deres, men det som overrasker meg er at det hjelper ikke at foreldrene er der da de uansett ikke irettesetter barna. Jeg har ingen pedagogisk utdanning, men tanken har slått meg om vi har blitt for myk i barneoppdragelse de siste årene. Alt dette fokuset med at barna skal få medvirke, bli sett og hørt. Det virker som om det har gått for langt for endel barn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg lurer virkelig på hvordan dagens barn blir som voksne. Dette ser jeg mye av. Jobber i barnehage. Det er helt utrolig hvordan foreldre står på pinne for barna og lar de styre showet.

Anonymkode: 4a1d8...95c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvor disse barna du snakker om er for jeg har aldri i mitt liv sett barn som oppfører seg slik eller foreldre som er så ettergivende, ikke i nærheten en gang. Enten omgir du deg med noen ekstremt spesielle personer (og tror merkelig nok at alle er slik) eller så sitter du og fabulerer.  

Anonymkode: 93d48...f67

Skrevet

Jeg har snakket til barn som oppfører seg sånn når de har vært hjemme hos oss. Og det er nok mer virkningsfullt at en annen enn foreldrene sier fra. Vi var på ferie med noen en gang. Vidunderet sto på en stol i en restaurant og sprutet brus gjennom sugerøret på nabobordet. Nå skal det sies at mitt barn var helt sjokkert. Heldigvis. 

• Liker 2
Skrevet

Det trengs en landsby, og vi har alle et ansvar å veilede de som ikke makter å ta plass i foreldrerollen, særlig innen egen familie

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor mobbing som fenomen eksisterer, for å slå folk inn i rekka. Så lenge virkemidlene innenfor mobbing brukt fornuftig, så er det den mest effektive måten å endre adferd på innenfor flokken.

Anonymkode: 0e74e...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har noen i nær omgang som fraskriver seg all form for oppdragelse av barna sine.  Barna oppfører seg som fullstendige drittunger, klager og syter på alt, kjeder seg hele tiden, avbryter alle samtaler mellom andre, forventer fullstendig oppmerksomhet til en hver tid og at alle krav skal innfris, uansett hvor upassende det er for situasjonen

Eksempler på dette kan være: barnet ser hva det er til middag og sier æsj jeg vil ikke ha pasta, JEG VIL HA PIZZA. Mor sier vi har dessverre ikke pizza her men er det noe annet du vil ha vennen min? Ungen svarer SJOKOLADE, og da blir det sjokolade til middag den dagen. 

vil barna kle av seg mitt under et arrangement er det helt Ok, selv om det er snakk om å gå rundt i truse i begravelse eller bursdag.

De snakker utrolig frekt til andre voksne (uten å få irettesettelse), ingen krav om å takke for mat/ting de får, og klaging over noe blir umiddelbart møtt med at foreldrene hopper til for å fikse «problemet» osv. osv.

Sier barna hopp, spør disse foreldrene hvor høyt! 

Det er snakk om barn i tidlig barneskolealder, og jeg som «pårørende» får så vondt av å tenke på hvordan livet blir for disse stakkars barna som vil møte mye unødvendig motgang fordi de ikke lærer å tilpasse seg samfunnet på en normal måte. Vet dette ikke er mitt ansvar å gjøre noe med, og jeg får heller ikke gjort noe med det… men hvordan vil det gå med disse barna? De lærer ikke folkeskikk, de lærer å bli utakknemlige personer uten tanke for andre enn seg selv😕

Dessverre er ikke dette unormalt i dag..  Man ser det samme over alt.. 

Anonymkode: f8e25...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale Bill Mahers seneste episode på HBO, men da egentlig kun de siste ti minuttene som handler om dette emnet: 

Kjenner igjen mangelen på oppdragelse hos barn, og man kan lure på om økning av psykiske lidelser er en konsekvens. 

Anonymkode: 244de...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan anbefale Bill Mahers seneste episode på HBO, men da egentlig kun de siste ti minuttene som handler om dette emnet: 

Kjenner igjen mangelen på oppdragelse hos barn, og man kan lure på om økning av psykiske lidelser er en konsekvens. 

Anonymkode: 244de...4fe

Helt fantastisk, og så enig!! Måtte se denne med en gang 

har selv barn i barneskolealder og har aldri latt de «styre showet» her hjemme. Barn må lære at de er EN DEL AV samfunnet og ikke verdens sentrum 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dessverre er ikke dette unormalt i dag..  Man ser det samme over alt.. 

Jeg har aldri sett noe slikt. Mine to er unge tenåringer nå. Jeg vil si at heldigvis er dette høyst unormalt, og jeg lurer på hvor dere bor og hva slags folk dere omgås, har i nabolaget og i det hele tatt møter? Hvor er dette "overalt"? 

Anonymkode: 93d9e...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Ja,er vel slik oppdragelse ble av dessertgenrasjonen. 

Er vel ikke snev av folkeskikk i de som er opptatt av folk født etter 1950.

Klart,det finnes unntak. 

Anonymkode: d5dd2...4a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri sett noe slikt. Mine to er unge tenåringer nå. Jeg vil si at heldigvis er dette høyst unormalt, og jeg lurer på hvor dere bor og hva slags folk dere omgås, har i nabolaget og i det hele tatt møter? Hvor er dette "overalt"? 

Anonymkode: 93d9e...5ff

Det er bokstaveligtalt over alt. Vet ikke hva stein du bor under eller om du ikke leser nyheter og medier..

Men tror du barn som har fått en god oppdragelse, lært forskjell på rett og galt, sunn fornuft og folkeskikk - som for min del inngår i det å gi barna en god oppdragelse - er disse barna som det ukentlig står om i aviser -  Som raner, Knivstikker barn og unge, Stjeler, Utøver vold, bærer på våpen/kniv, tenner på bygninger og bosspann på kjøpesentre, dras inn i de kriminelle rekker - tror du alle disse har fått en normal oppdragelse av foreldrene?

Aldri før har kriminaliteten blant barn og unge under 15 år vært så høy. Sorry, men ja - en stor del av årsaken til alt dette skyldes at foreldre feiler med oppdragelsen og barnas mangel på oppdragelse.

Så ja - det er over alt - i hele landet - uavhengig av hvor man bor, hvem man omgås etc. 

Mine ungdommer er heller ikke blant disse, men jeg er ikke blind av den grunn til hva som skjer i resten av landet blandt våre barn og unge - verken i eget nabolag, by eller fylke. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...