Gå til innhold

Termin i Februar, hvordan få det til å gå rundr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i februar og leste nettopp en sak på VG om en familie som tapte 200.000kr på at barnet deres er født i april..

Det får meg til å lure på hvordan andre familier har fått det til å gå rundt med barn som er født tidlig på året? Har allerede begynt sparingen, men hva slags andre tiltak kan man gjøre?

Anonymkode: 4c3ed...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har termin i februar og leste nettopp en sak på VG om en familie som tapte 200.000kr på at barnet deres er født i april..

Det får meg til å lure på hvordan andre familier har fått det til å gå rundt med barn som er født tidlig på året? Har allerede begynt sparingen, men hva slags andre tiltak kan man gjøre?

Anonymkode: 4c3ed...92d

Fordele ferien utover. Her hadde jeg 5 uker ene året, og 5 uker på nyåret, samme med samboer. Det ga oss 20 uker å strekke permisjonen. 
 

Spare penger.

Søke barnehageplass tidlig (bare å legge inn søknaden så fort ungen er ute omtrent😅), med oppstart tidlig. Har de ledig plass så får man jo plass. Barnet vårt fikk plass fra februar, født i Mars. 

Jeg ville nok søkt om plass fra 2. januar i deres tilfelle. Også er det å stå på venteliste, ringe rundt til forskjellige private barnehager for å høre om noen har ledig plass. 

Anonymkode: 2dd06...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste tiltak vi gjorde var å spare.. Begynte å spare med en gang jeg ble gravid. Brukte de pengene som "lønn" til den som var i ulønna perm.

Tok og litt korte perioder ulønnet underveis i permisjonen så det ikke skulle bli så lenge ulønnet i et strekke (med tanke på at man mister en del rettigheter så føltes det tryggere med 2 mnd enn 4 mnd i strekk)

Andre vi kjenner med barn i helt lik alder fikk plass i familiebarnehage (ofte lettere å få plass). Noen andre vi kjenner jobbet redusert og så hadde de dagmamma et par dager. Vi ønsket ikke dagmamma eller familiebarnehage så vi ventet på ordinær barnehageplass som vi da fikk med oppstart i august. 

Tenkte på det positivet i situasjonen og var glad for at vi kunne gi barnet mer tid med oss/meg før det måtte i barnehage :)

Kontantstøtten hjalp jo på også.

Anonymkode: 12447...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte til en kommune med flere opptak i året?😅 Neida men fatter ikke at ikke flere kommuner kan få til det der.

Anonymkode: 02bda...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også kontantstøtte og kan bruke dagmamma.

Anonymkode: 3ae94...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte penger slik at jeg kunne være hjemme frem til barnehagestart. Barnet er født i april. 

Feriepengene kom også godt med :)

 

Anonymkode: ca532...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparte penger, fordelte ferie utover, 80% dekningsgrad for lengst mulig perm. Bruk av dagmamma i en periode før bhg. Kontantstøtten reduseres nå til kun maksimal utbetaling i 7 mnd. 

Anonymkode: 8edaf...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte litt ekstra, skrudde ned forbruket endel. Får 7500kr i kontantstøtte og så jobbet jeg 2-3 vakter i uka sånn i snitt (40-60%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen, og der stod det at de fikk hjelp av besteforeldre. Så hvis de bruker ferien sin i tillegg til å smøre utover så skjønner jeg ikke helt at det er så stor sum som 200.000. Da tror jeg de i utgangspunktet har ganske høy lønn.

Dessuten trodde jeg det var veldig kjent hvordan barnehageopptaket fungerer.

Før var det vel veldig vanlig med dagmamma? Jeg fikk ikke barnehageplass før jeg var sånn 3 år, mamma var alenemor og brukte dagmamma. Det er kanskje vanskeligere å finne i dag?

Anonymkode: 04908...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke barnehageplass før eldstemann var 3,5 år. Før den tid brukte vi dagmamma. Helt normalt på 2000-tallet. Ingen garanti om barnehageplass i det hele tatt. Ergo var logikken om å «tape penger» ikke et tema. Den gangen var ungene vårt eget ansvar.
 

Er det ingen som er dagmamma nå lengre? Som f.eks finansierer lengre permisjon ved å ta på seg et par ekstra dagbarn? 

Anonymkode: d7d06...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare spare spare. Vi setter over en viss sum hver måned fra halvveis inn i svangerskapet.

Anonymkode: b3c1f...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en av årsakene til at det fødes færre barn. 
når man først står der og man ikke har barnehage som kan ta inn barn løpende så må man spare spare spare. Dere må finne ut hvor mye dere må ha på konto for å få det til å gå rundt sammen med kontantstøtten. Noen har jobber som lar seg kombinere ved at en er hjemme på dagen og at en annen kan jobbe noe kveld/natt. 

Vi får januarbaby selv, vi har heldigvis en barnehage som tar inn løpende. Det er også en av barnehagene som mange ikke vil ha på grunn av praktiske hensyn rundt henting og levering (de fleste jobber andre veien). Vi derimot kjører rett forbi daglig. Det er mange barn som kun er på mellomlanding frem til de andre barnehagene i sentrum har ledig plass. Vi søker allerede i februar og satser på å kunne ha oppstart når h*n er 1 år som den første. 

Anonymkode: a5a76...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid bufferkonto og noe hjelp av besteforeldre reddet oss

Anonymkode: 8e3d6...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig  av hva slags jobb du har, kan du snakke med dem om mulighet for tilrettelegging/fleksibilitet. Med min første som er født i januar og først fink barnehageplass i august året etter, gjorde jeg det sånn at jeg jobbet mye tidlig morgen og på kvelden, samt mens hun sov på dagen. Det var litt styrete og slitsomt, men gikk helt fint for en periode.

Anonymkode: cb659...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i januar, og tenker at vi skal ta 80% perm, samt at vi håper på en ledig bhgplass tidlig på året. 

Anonymkode: 603c7...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at betalt permisjon og ferie er brukt opp: Bruk kontantstøtten på dagmamma en dag i uka, og jobb 60 % hver (= to dager hjemme hver + en dag med dagmamma ev. besteforeldre i uka). Mer hvis dere har fleksibel arbeidsgiver og f.eks. kan fordele en arbeidsdag på dupp-tid og en kveld.

Avdragsfrihet på boliglånet.

Anonymkode: e5912...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...