Gå til innhold

Skal man pusse tennene før eller etter frokost?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid pusset tennene etter frokost, da det gir mening å starte dagen med nypussede tenner og god ånde.

Tannlegen min sa at man skal pusse tennene før frokost, og jeg ble så paff at jeg glemte å spørre hvorfor.

Hva gjør dere?

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig etter.

Frokosten smaker ikke noe særlig rett etter at man har pusset tennene. 

Anonymkode: 60dfc...ecb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter, ofc. Brødrester er ikke spes bra i kjeften.

Anonymkode: 21e47...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før hvis du har mulighet. Ellers vil jo matrestene ligge og ulme sammen med bakteriene som har bygget seg opp over natta. Dersom du må gjøre det etter frokost, så bruk for all del tanntråd.

Anonymkode: 2f5e0...0f1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De beste før tennene er faktisk før, er noe med syrene som dannes over natten. Men jeg og folk flest gjør det etter frokost.

Anonymkode: 7b9ac...b59

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De beste før tennene er faktisk før, er noe med syrene som dannes over natten. Men jeg og folk flest gjør det etter frokost.

Anonymkode: 7b9ac...b59

Pusser man etter frokost, tar man vel med både denne syren samt maten..?

Anonymkode: 4f948...18b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid pusset tenner etter frokost, for meg har det vært logisk at man pusser vekk matrester etter frokosten. Men jeg har også lest et sted at man bør pusse før frokost, så jeg vet sannelig ikke hva som er riktig. 

Anonymkode: 6cfde...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid pusset før frokost. Føles best.

Anonymkode: b3204...36a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart før. Det er det første jeg gjør når jeg står opp. Hvem orker å gå rundt med svovelånde og ikke minst spise med den ekle smaken i munn? Jeg spiser frokost litt utpå formiddagen og kan ikke gå rundt med så ekkel smak og lukt i et par timer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før frokost .. Det har noe syreproduksjonen å gjøre 

Anonymkode: 11732...0bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge gjør eg. Kjapt når eg våkner, takler ikke sove.. og mer skikkelig etter frokost. 
for et spennende tema 😅

Anonymkode: c0f35...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tannpuss før frokost, pga mat og syre gjør emaljen myk, pusser du etter skader du tenner.

Men, kan bruke mildt munnvann etter frokost om man vil ha vekk matrester. 

Aldri puss tenner rett etter du har drukket brus, vin, juice osv. 

Anonymkode: 3706e...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før jeg begynte å trene hadde jeg ikke behov for å spise frokost før tidligst kl.10,kanskje ikke før 12, selv om jeg stod opp kl.7. Da pusset jeg selvfølgelig FØR frokost. Nå når jeg trener må jeg spise ofte for å ikke bli kvalm og svimmel, så jeg spiser frokost. Jeg pusser tenner ETTER frokost fordi jeg syns både mat og drikke smaker gift den første tiden etter jeg har pusset.

Anonymkode: d6280...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid før frokost. 

Helt ærlig blir jeg litt overraska over at folk ikke vet dette. Dette har det blitt snakka om i flere tiår. Jeg har fått det innprenta fra barnsbein av og trodde det var like innarbeida som hvordan man tørker seg etter toalettbesøk.

Tannpuss er det aller første jeg gjør på badet om morgenen, det bør helst gå litt tid mellom tannpuss og første måltid.

Etter å ha spist skyller jeg naturligvis munnen med vann og bruker tannpirker.

Innimellom munnskyllevann ved behov. Sukkerfri tyggis er også kjekt for å friske opp ånden.

Man skal ikke spise de første 30 min etter tannpuss med tannkrem, det er virkelig ikke bra for emaljen.

Anonymkode: 0c198...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alltid før frokost. 

Helt ærlig blir jeg litt overraska over at folk ikke vet dette. Dette har det blitt snakka om i flere tiår. Jeg har fått det innprenta fra barnsbein av og trodde det var like innarbeida som hvordan man tørker seg etter toalettbesøk.

Tannpuss er det aller første jeg gjør på badet om morgenen, det bør helst gå litt tid mellom tannpuss og første måltid.

Etter å ha spist skyller jeg naturligvis munnen med vann og bruker tannpirker.

Innimellom munnskyllevann ved behov. Sukkerfri tyggis er også kjekt for å friske opp ånden.

Man skal ikke spise de første 30 min etter tannpuss med tannkrem, det er virkelig ikke bra for emaljen.

Hvor har dette blitt snakket om i flere tiår? Jeg har ikke fått med meg at man skal pusse tenner før frokost, ingen som har sagt det til meg og jeg har aldri snakket med noen om det heller. 

Her står det heller ingenting om pussing før eller etter mat: https://tannpleier.no/forebygging/ren-munn-og-tenner/

Og. Du skal jo ikke skylle etter at du har pusset, for da skyller du bort tannkremen som skal ligge på tennene og beskytte. 

Jeg har aldri vært noe god på tanntråd, jeg bruker sånne bittesmå tannbørster og børster mellom tenna. Gjør det som regel før jeg pusser. Fjerner alt som kan finne på å trenge mellom tennene og så pusser etterpå. Og ingen skylling. 

Anonymkode: cc1cc...345

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både før og etter. Jeg HATER den ekle følelsen man våkner opp med og pussser også tungen godt før frokost. Etter frokost pusser jeg også. Men tydeligvis mange som ikke pusser tenner i det hele tatt om morgenen. Det kjenner jeg godt når jeg står tett i tett på kollektivtransport på vei til jobb. Den motbydelige stanken av morgenånde er umulig å ta feil av. Særlig er det mange unge menn som lukter lang vei. Skjønner veldig godt hvorfor mange slike ikke får seg dame.

Anonymkode: 2b061...59e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor har dette blitt snakket om i flere tiår? Jeg har ikke fått med meg at man skal pusse tenner før frokost, ingen som har sagt det til meg og jeg har aldri snakket med noen om det heller. 

Her står det heller ingenting om pussing før eller etter mat: https://tannpleier.no/forebygging/ren-munn-og-tenner/

Og. Du skal jo ikke skylle etter at du har pusset, for da skyller du bort tannkremen som skal ligge på tennene og beskytte. 

Jeg har aldri vært noe god på tanntråd, jeg bruker sånne bittesmå tannbørster og børster mellom tenna. Gjør det som regel før jeg pusser. Fjerner alt som kan finne på å trenge mellom tennene og så pusser etterpå. Og ingen skylling. 

Anonymkode: cc1cc...345

Jeg sa ingenting om å skylle etter tannpuss. Du må lese det jeg skriver og ikke legge ord i munnen på meg.

Jeg skrev skylle med vann etter måltider og ved behov bruke tannpirker og munnskyll.

Jeg skyller også alltid med vann etter å ha drukket ting med syre, brus, juice spesielt.

Jeg har blitt formana om å pusse tenner FØR frokost i alle år av alle tannleger fra skoletannlegen av. Jeg er født i 84 så det er noen tiår med snakk om riktig tannpuss og rekkefølgene.

At den lenka du legger ved ikke skriver noe om rekkefølgen har ikke jeg noe med å gjøre. Det er synd du ikke har fått infoen men det er nå slik at det riktige er å pusse før frokost uansett hva den nettsiden du lenka til feiler i å informere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...