Gå til innhold

Forstørrede talgkjertler i ansiktet, Isotretinoin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen andre som har det? De blir fler og fler og de er umulige å bli kvitt. De er såpass mange nå at det begynner å bli sjenerende, ser ut som kviser, men er ikke det. eg har lest at isotretionin (roaccutane) kan hjelpe på dette hhvis ikke kan det brukes laser.

Er det vanskelig å få skrevet ut isotretinoin av hudlege?

Anonymkode: 664f7...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det blackheads du mener? Klemmer dem ut jeg.

Anonymkode: 49192...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det blackheads du mener? Klemmer dem ut jeg.

Anonymkode: 49192...3fd

Nei, forstørrede talgkjertler. Man får ikke klemt dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prikk dem masse med en nål. Dette skader huden litt slik at det blir skorpe og alt detter til slutt av. Jeg har gjort det mange ganger. Funker hver gang. Aldri fått noe merke etterpå. Det er litt det samme som microneedling, bare konsentrert på et lite område

Anonymkode: 18d25...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 22.44):

Noen andre som har det? De blir fler og fler og de er umulige å bli kvitt. De er såpass mange nå at det begynner å bli sjenerende, ser ut som kviser, men er ikke det. eg har lest at isotretionin (roaccutane) kan hjelpe på dette hhvis ikke kan det brukes laser.

Er det vanskelig å få skrevet ut isotretinoin av hudlege?

Kan det være såkalte whiteheads/lukkede komedoner du mener, TS? Dette er overskudd av talg som tetter porene under hudoverflaten. 

Hvordan bli kvitt whiteheads? - SkinSecret.no

Jeg tror du kan vurdere å prøve behandling av huden med tretinoin (salve/krem), som du også får utskrevet hos lege. Det er også viktig at du er nøye med å rense huden med en skånsom rens, gjerne med salicylsyre som er mildt eksfolierende og bidrar til å balansere talgproduksjonen. Om du bruker sminke, må du ha et eget produkt til fjerning av den, da produkter med syre ikke skal brukes rundt øynene. Dobbeltrens kan du også vurdere, mange opplever at det hjelper mot uren hud.

Tretinoin gjør huden mer solsensitiv, så det er kanskje en ide å vente til høsten før du begynner med det. Det er likevel viktig å bruke solkrem mesteparten av året, kanskje med unntak av de mørkeste vintermånedene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...