Gå til innhold

myke blader på orchide

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Hvorfor blir det sånn? Kan jeg ha vannet den for mye? Den har fått noen dråper annenhver dag den siste uka. Den har fått nye knopper og jeg er litt redd for at det ikke skal blir noe av dem...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Den kan lide av vannmangel, for mye vann, for varmt i rommet...

Les artikkelen i magasinet om stell av orkideer. Den skal bl.a ha vann en gang i uka (det er ikke lurt å endre vanningsmønsteret, spesielt når den har satt knopper), holdes under springen (lunka vann) og renne godt av seg etterpå.

Skrevet

Argh! Har nettopp skjedd med min nyeste også. Glemte å spørre når de ble vannet sist da jeg kjøpte den, og vannet etter to dager. Og jeg kjøpte akkurat den fordi den hadde vanvittig mange knopper på hele tre grener. Kjipt! :sur:

Skrevet

Jeg fikk et råd om å dusje orkideene på bladene og særlig røttene med vann annen hver dag. Det kommer nå stadig nye knopper og gode røtter :tommelsmil:

Skrevet

Oj... takk for tips! Jeg simpelthen elsker orkideer og har haugevis av dem hjemme :)

Skrevet

Skal man ikke bare vanne dem en gang i uka da? 1 dl for uka sa ihvertfall hun blomsterdama som jeg kjøpte sånn blomster hos..

Skrevet (endret)

Les artikkelen som Bjørnsdatter linker til, Harmonybear, og glem alle andre råd med unntak av rådet om å dusje planta og røttene.

Endret av Mimir
Gjest gjest 0
Skrevet

Det er sikkert fordi jeg har endret vanningsmønsteret, altså begynt å vanne den :ler:

Jeg får la være å vanne den på en stund og se om den blir noe bedre....

Skrevet
Jeg fikk et råd om å dusje orkideene på bladene og særlig røttene med vann annen hver dag. Det kommer nå stadig nye knopper og gode røtter :tommelsmil:

Mannen har begynt å gjøre det samme med vår okridé, og det har gjort underverk med en heller tufs plante.

Skrevet

Jeg har gitt opp orkideer. Har hatt mange og alle har dødd, selv om jeg vanner dem nøyaktig slik som mamma gjør, som har en hel blomstrende orkidehage i stuen (hun spyler dem med lunkent vann i springen hver uke, lar dem renne godt av). Mine bare dør. Til slutt leste jeg på en orkideside, og der sto det at de ikke tåler kulde og trekk. Under 15 grader, så er det over og ut. Vi bor i et kaldt og trekkfullt hus. Så nå lar jeg de siste dø og har bare forsonet meg med at jeg må klare meg uten orkideer!!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er ikke sånn at orkideen dauer etter å ha fått vann en gang for ofte, de dør forholdsvis sakte og tåler faktisk en trøkk selv om det ikke virker sånn bestandig ;)

Det kan hende at det er en ganske stor klimaendring fra gartner til butikk til deg, og at den trenger litt tid for å komme seg, rett og slett. Vann den jevnlig, og vær veldig nøye på at det IKKE står vann i potteskjuleren.

Skrevet
Skal man ikke bare vanne dem en gang i uka da? 1 dl for uka sa ihvertfall hun blomsterdama som jeg kjøpte sånn blomster hos..

Har hørt at den skal ha ett eggeglass med vann en gang i uka.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Har hørt at den skal ha ett eggeglass med vann en gang i uka.

Les artikkelen min. Det er linket til den lenger opp. VÆR SÅ SNILL!

Skrevet

Har lest den. Kjempebra! Takk skal du ha Bjørnsdatter.

Gjest gjest 0
Skrevet

Men hvordan har det seg at min plutselig har blitt myk i bladene? Den har hatt kjempeflotte blader i over et halvt år. Nå har den ikke fått vann på snart en uke, men bladene er fremdeles like myke.. (den fikk vann max to ganger i mnd før)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det kan ta en stund før de blir normale igjen. Av og til blir de det aldri, men det kommer jo nye blader på den etter hvert, og de gamle dør og faller av/klippes av.

Den har ikke stått i trekk eller litt kaldt? Har du potta den om i det siste?

Gjest gjest 0
Skrevet
Det kan ta en stund før de blir normale igjen. Av og til blir de det aldri, men det kommer jo nye blader på den etter hvert, og de gamle dør og faller av/klippes av.

Den har ikke stått i trekk eller litt kaldt? Har du potta den om i det siste?

Nei ingen ompotting (teller å bytte potteskjuler?), den står i vinduet men det er alltid veldig varmt i stua så den burde ikke stå kaldt. Dessuten har den jo stått på samme sted hele tiden.... Kanskje kulda den siste tiden kan være synderen?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det kan hende, for vindusruta blir jo veldig kald selv om det er doble glass og tjo og hei. Da "stråler" det jo litt kaldt fra den. Og når det nærmer seg -20 så blir det jo kaldt nok...

Bare vær snill mot den du, og håp at den klarer seg :) Har du åpen ventil over vinduet, forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...