Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en "enkel" fyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig truffet en fantastisk flott fyr, etter 4 år på Tinder dukket han opp. Vi har truffet hverandre og vi har en helt fantastisk kjemi. Det er nesten elektrisk og sexen er helt vanvittig god. Han er verdens snilleste fyr og jeg har allerede blitt så glad i han. Han er oppmerksom, rett frem, følsom og ærlig. Han har fast jobb og jobber mye og hardt.

Det eneste jeg har tenkt, (som jeg får dårlig samvittighet av å tenke) er at han kan være litt "enkel". Ikke som at han er dum, han er veldig god på de tingene han holder på med og jobber med. Men noen ganger når vi prater om f.eks samfunnet, problemstillinger ifm det og andre dypere tema merker jeg at han ikke kan en del ting som jeg tenker er allmennkunnskap. Han kan også formulere seg veldig dårlig skriftlig men det kan jo skyldes f.eks dysleksi (jeg har ikke spurt han om det). Jeg kan sende en sms hvor jeg spør om noe konkret og han svarer på noe helt annet, eller skriver noe rart som ikke er relevant. Uansett syntes jeg han er den flotteste fyren i verden, og jeg vil ikke miste han for alt i verden. Han er så fantastisk.

Men jeg lurer jo litt på hva andre tenker om dette? Kunne dere vært sammen med en som ikke er like samfunnsengasjert eller "klok" som deg selv? 

Anonymkode: 402ba...fa1

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har endelig truffet en fantastisk flott fyr, etter 4 år på Tinder dukket han opp. Vi har truffet hverandre og vi har en helt fantastisk kjemi. Det er nesten elektrisk og sexen er helt vanvittig god. Han er verdens snilleste fyr og jeg har allerede blitt så glad i han. Han er oppmerksom, rett frem, følsom og ærlig. Han har fast jobb og jobber mye og hardt.

Det eneste jeg har tenkt, (som jeg får dårlig samvittighet av å tenke) er at han kan være litt "enkel". Ikke som at han er dum, han er veldig god på de tingene han holder på med og jobber med. Men noen ganger når vi prater om f.eks samfunnet, problemstillinger ifm det og andre dypere tema merker jeg at han ikke kan en del ting som jeg tenker er allmennkunnskap. Han kan også formulere seg veldig dårlig skriftlig men det kan jo skyldes f.eks dysleksi (jeg har ikke spurt han om det). Jeg kan sende en sms hvor jeg spør om noe konkret og han svarer på noe helt annet, eller skriver noe rart som ikke er relevant. Uansett syntes jeg han er den flotteste fyren i verden, og jeg vil ikke miste han for alt i verden. Han er så fantastisk.

Men jeg lurer jo litt på hva andre tenker om dette? Kunne dere vært sammen med en som ikke er like samfunnsengasjert eller "klok" som deg selv? 

Anonymkode: 402ba...fa1

Begynner han på J og bor i Oslo?

Anonymkode: a46e9...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Han jeg er sammen med var akkurat på grensen.

Men har blitt mer komplisert etter noen år med meg 🤓

Anonymkode: b213b...678

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket. Men jeg er sapioseksuell, og blir dermed først og fremst tiltrukket av menn basert på deres intelligens/kunnskap/vitebegjær. En skikkelig nerd er det som tenner meg mest. 

Anonymkode: 27b02...de2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er han i kontakt med sine følelser, ikke konfliktsky, klarer å diskutere forhold og behov, ikke voldelig, snill, truer ikke med å gjøre det slutt for å få viljen, og er emosjonellt moden, har noe lunde koll på eget liv og økonomi,

Så driter jeg i om han har 50 i iq ellers. Tar en sånn mann any day. 

Anonymkode: 1df2f...a80

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med noen menn som har vært litt "enklere" enn meg. Det største problemet har egentlig vært at de etter en stund har fått mindreverdighetskomplekser fordi jeg har så mye mer kunnskap og utdannelse enn dem. 

Det er også slitsomt å skulle dempe og skjule sin egen kunnskap hele tiden. 

Det er selvfølgelig mer interessant når man er like kunnskapsrike, men så lenge han er skjønn, snill og interessant ellers, hadde jeg aldri gjort det slutt på grunn av noe sånt.

Anonymkode: fb448...2fc

• Liker 11
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja det kunne jeg vært 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du eksempler på ting han ikke kan som han burde kunnet? 

Anonymkode: ca34d...d5f

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på dette selv, og datet en "enkel" mann som jeg hadde ekstremt god kjemi med. Han var ikke så bra på de andre områdene du nevner, så det ble ikke oss. 

Men etter ham lagde jeg en lister over hva det viktigste ved en fremtidig partner er. Og for meg havner "stimulerende samtaler" helt på topp, i tillegg til kanskje emosjonelt tilgjengelig, og at jeg er tiltrukket av ham. Altså er disse helt nødvendige for meg, men det betyr ikke at de er like nødvendige for alle! 

Og kanskje kan man ha stimulerende samtaler med "enkle" folk også! Eksen min visste f.eks. ganske lite om samfunnet, men han var ganske smart likevel og lærte meg masse om andre ting. 

Hva er det viktigste hos en samtalepartner for deg? Kan han reflektere og se flere sider av en sak, eller er han en svart-hvitt fyr? Jeg tenker at det sier mer om noens hode, enn hvor mye kunnskap de har om samfunnet eller politikk og sånn.

Anonymkode: 30be4...130

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han er selvstendig, hva er problemet?

Jeg kan love deg at du kjenner ikke en eneste person som kan noe som helst om politikk eller samfunnsøkonomi, selv de som har det som karriere vet bare en brøkdel av kompleksiteten, du burde være glad han ikke er pretensiøs.

Utdanning gjør ikke deg smart, bøker gjør ikke deg smart, den 0,000000001% du kan politikk og økonomi gjør ikke deg smart...

Slutt å være så høy på pæra og nyt livet.

Anonymkode: ed2c9...b1b

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er han i kontakt med sine følelser, ikke konfliktsky, klarer å diskutere forhold og behov, ikke voldelig, snill, truer ikke med å gjøre det slutt for å få viljen, og er emosjonellt moden, har noe lunde koll på eget liv og økonomi,

Så driter jeg i om han har 50 i iq ellers. Tar en sånn mann any day. 

Du vil ikke ha barn med en som har «50 i IQ». Ikke under 80. Evnenivå er gjerne arvelig. 

Anonymkode: 3d2d8...0a7

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært sammen med noen menn som har vært litt "enklere" enn meg. Det største problemet har egentlig vært at de etter en stund har fått mindreverdighetskomplekser fordi jeg har så mye mer kunnskap og utdannelse enn dem. 

Det er også slitsomt å skulle dempe og skjule sin egen kunnskap hele tiden. 

Det er selvfølgelig mer interessant når man er like kunnskapsrike, men så lenge han er skjønn, snill og interessant ellers, hadde jeg aldri gjort det slutt på grunn av noe sånt.

Anonymkode: fb448...2fc

Enig. Ble så ofte beskyldt for at jeg "alltid skulle ha rett" fordi jeg ikke kunne si meg enig i alt han sa som var rivruskende feil. Det var slitsomt og irriterende, sikkert for ham også, og det var en av grunnene til at jeg gjorde det slutt. Har ikke dette problemet nå som jeg har en samboer som er på samme nivå som meg.

Anonymkode: 508cb...27f

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil ikke ha barn med en som har «50 i IQ». Ikke under 80. Evnenivå er gjerne arvelig. 

Anonymkode: 3d2d8...0a7

Det går bra, planlegger ikke barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det kunne jeg ikke vært.  Hadde nok gått greit i begynnelsen,  men så hadde jeg begynt å irritere meg.  

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det viktigste i en tidlig fase er at han er fantastisk på det aller viktigste. Vær så forsiktig med å overtenke "bagateller" for tidlig. 

For dere vil forme dere etter hverandre med tiden. Greia med kunnskap/innsikt/interesser er at det er lett å øke, forme og tilpasse når det er snakk om dagligdags nivå. Kanskje han ikke er helt der på ting nå, men så fremt du er opptatt av det så er sjansen for at han vil "komme etter" til et visst nivå stor.

Så hold nå fast og se hvordan ting utspinner seg. 

For øvrig er det mange fordeler med en "enkel" mann også. Dere trenger jo ikke være på bølgelengde på absolutt alle plan. Ofte er det bra at du kan ditt og han kan sitt også.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Nå ser jeg ikke helt for meg at jeg hadde forelsket meg i en slik, ettersom jeg primært tenner på intelligens, men om jeg så hadde så tror jeg ikke det forholdet hadde overlevd lengre enn nyforelskelsen. 
Jeg hadde dog aldri dømt andre kvinner for å være sammen med enkle menn, så fremt de ellers var på plussiden. 

Anonymkode: 3f6f4...a43

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Ble så ofte beskyldt for at jeg "alltid skulle ha rett" fordi jeg ikke kunne si meg enig i alt han sa som var rivruskende feil. Det var slitsomt og irriterende, sikkert for ham også, og det var en av grunnene til at jeg gjorde det slutt. Har ikke dette problemet nå som jeg har en samboer som er på samme nivå som meg.

Det er ofte problemet med de selvutnevnte "enkle greie mannfolka", de takler ikke ar noen kan og vet mer enn dem, selv om det bare kommer frem i en vanlig samtale. Deres usikkerhet og mindreverdighetskonplekser ødelegger alt. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

godt mulig du er en person som alltid skal ha rett 🤷 kanskje flere tenker det om deg. 

Anonymkode: 56e2a...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

godt mulig du er en person som alltid skal ha rett 🤷 kanskje flere tenker det om deg. 

Anonymkode: 56e2a...d1a

Hehe, man vet jo aldri. Pleier normalt sett ikke å rette på folk jeg møter på, så sjansene er nok ikke så store for det. Det blir noe annet når man er så tett på noen som blant annet trodde at bare menn kunne ta opp huslån, da MÅ man jo nesten si noe.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter min erfaring er det å være " samfunnsengasjert" et ganske merkelig begrep folk bruker om seg selv. Det er ikke slik at mer komplekse mennesker tiltrekkes av å lese og prate overfladisk om aktuelle nyheter i forhold til personer som prioriterer å bruke energien på andre ting.

I min bok er det å dyrke en identitet på å være smartere enn andre definisjonen av å være "enkel".

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...