AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #21 Skrevet 16. juni 2024 Dojakitty skrev (14 minutter siden): Alltid like rart å lese sånne tråder. Det er alltid biomor som er «vanskelig» men aldri mannen. Rart det der🤦🏻♀️ Hvorfor skulle ts mene at mannen er vanskelig i de eksemplene hun lister opp? Om det var moren til barna som derimot hadde opprettet tråden med samme type tema, ville vi jo fått hørt alt hun irriterte seg over med far og stemor. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener er rart med denne tråden. Om noe har ts såpas til innsikt at hun er åpen for å høre om hun tenker feil. I de fleste av disse trådene som omhandler foreldre som ikke lengre bor sammen, er jo enten foreldre eller steforeldre kun ute etter støtte. Anonymkode: 623dd...934 2
Hmmmmmm Skrevet 16. juni 2024 #22 Skrevet 16. juni 2024 Hvis jeg hadde vært stemor, så hadde jeg ikke involvert meg i det dramaen der. La han finne ut av det. Det er ikke du som må endevende livet ditt, han må. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #23 Skrevet 16. juni 2024 Jeg ser ei dame som bruker far som hverdagsbuffer, for manglende evne/lyst til å løse egne utfordringer. Ja, 100% far selv om 50/50 - men det er nå allikevel noe med å ha ordna forhold og en oppdragelsespartner som evner å stå i egen situasjon. Anonymkode: 0700a...0c0 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #24 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei Jeg trenger litt råd og tips, og gå er ikke et alternativ men jeg vil høre om jeg tenker helt feil. Min samboer har tre barn med en annen, la oss kalle henne Frida. Frida bor i en leilighet alene, ikke noe ny mann og svært få venner/nettverk. Vi stiller opp når det trengs med ting som angår barna, mens andre ting har vi sagt at hun må finne andre til og ordne for seg selv. Her kommer et par scenarioer som jeg gjerne vil høre hvordan andre hadde løst. 1. Frida får problemer med bilen sin og den må på verksted. Hun har ikke råd til leiebil i mellomtiden, men det er god kollektivtrafikk mellom hjemme/jobb/skole. Hun spør oss om hjelp med henting/levering fordi det krever så mye planlegging, vårt forslag var at vi kunne ta barna frem til bilen var i orden da det var enklere for vår egen planlegging, dette var uaktuelt for henne. 2. En lørdag i hennes uke blir et av barna syke og må på legevakta. Vi er 1,5 time unna og hennes lille nettverk er også bortreist. Hun ber oss kjøre tilbake fordi hun ikke vil ta med seg tre unger på legevakta. Samboer har flere ganger sagt at hun må skaffe seg litt større nettverk så hun ikke blir sittende i sånne situasjoner. 3. Hun er høflig mot meg i sosiale sammenhenger, men merker at hun helst ville hatt meg bort. Hun inviterer min samboer stadig på ting for å være en familie, og samboer er ganske rådvill om hva han skal svare. Han har svart en gang at: Vi var en familie, nå er vi kun foreldre sammen. 4. 50% av ukene hvor Frida har barnefri så trenger hun hjelp av oss for noe, om det enten er at en av ungene skal i bursdag, hentes/leveres, mangler noe etter ungene har sovnet etc. Jeg begynner og bli sliten av dette, selvom jeg gjerne hjelper til. Men samboer og jeg føler vi ikke lenger kan planlegge noenting de ukene Frida har barna fordi noe kan oppstå. Anonymkode: b388c...3f6 1. hadde sagt at enten kan dere ta barna til hun har bil igjen, eller så får hun ta buss med dem. Uaktuelt å være taxi for henne. 2. Ok og naturlig at hun spør dere i denne situasjonen, men om dere var i bryllup må hun jo bare fikse det selv, og evt ta med alle tre barna. 3. Så lenge hun er høflig får det være bra nok. 4. Det får være opp til din mann om han ønsker å hjelpe her. Men jeg hadde neppe giddet å gjøre ærend for eksen. Som i punkt 1; klarer hun ikke logistikken ved å ha tre barn må hun kanskje heller ha dem mindre og dere mer. Anonymkode: edbeb...25e 3
Dojakitty Skrevet 16. juni 2024 #25 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor skulle ts mene at mannen er vanskelig i de eksemplene hun lister opp? Om det var moren til barna som derimot hadde opprettet tråden med samme type tema, ville vi jo fått hørt alt hun irriterte seg over med far og stemor. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener er rart med denne tråden. Om noe har ts såpas til innsikt at hun er åpen for å høre om hun tenker feil. I de fleste av disse trådene som omhandler foreldre som ikke lengre bor sammen, er jo enten foreldre eller steforeldre kun ute etter støtte. Anonymkode: 623dd...934 Hvorfor ikke la mannen ordne opp med mor? Hvorfor tar ikke mannen grep før stemor er såpass oppgitt at hun må skrive tråd på kvinneguiden? 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #26 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei Jeg trenger litt råd og tips, og gå er ikke et alternativ men jeg vil høre om jeg tenker helt feil. Min samboer har tre barn med en annen, la oss kalle henne Frida. Frida bor i en leilighet alene, ikke noe ny mann og svært få venner/nettverk. Vi stiller opp når det trengs med ting som angår barna, mens andre ting har vi sagt at hun må finne andre til og ordne for seg selv. Her kommer et par scenarioer som jeg gjerne vil høre hvordan andre hadde løst. 1. Frida får problemer med bilen sin og den må på verksted. Hun har ikke råd til leiebil i mellomtiden, men det er god kollektivtrafikk mellom hjemme/jobb/skole. Hun spør oss om hjelp med henting/levering fordi det krever så mye planlegging, vårt forslag var at vi kunne ta barna frem til bilen var i orden da det var enklere for vår egen planlegging, dette var uaktuelt for henne. 2. En lørdag i hennes uke blir et av barna syke og må på legevakta. Vi er 1,5 time unna og hennes lille nettverk er også bortreist. Hun ber oss kjøre tilbake fordi hun ikke vil ta med seg tre unger på legevakta. Samboer har flere ganger sagt at hun må skaffe seg litt større nettverk så hun ikke blir sittende i sånne situasjoner. 3. Hun er høflig mot meg i sosiale sammenhenger, men merker at hun helst ville hatt meg bort. Hun inviterer min samboer stadig på ting for å være en familie, og samboer er ganske rådvill om hva han skal svare. Han har svart en gang at: Vi var en familie, nå er vi kun foreldre sammen. 4. 50% av ukene hvor Frida har barnefri så trenger hun hjelp av oss for noe, om det enten er at en av ungene skal i bursdag, hentes/leveres, mangler noe etter ungene har sovnet etc. Jeg begynner og bli sliten av dette, selvom jeg gjerne hjelper til. Men samboer og jeg føler vi ikke lenger kan planlegge noenting de ukene Frida har barna fordi noe kan oppstå. Anonymkode: b388c...3f6 Her blir det jo litt blanding av alt. Og tenker noe er veldig bra, og andre ting der må dere sette litt grenser. 1. Det passer dere best å ha barna mens bilen er på verksted. Sier hun nei til det. Da må hun fikse selv iht kollektivtrafikk. Jeg vet egentlig ikke hvorfor barna må hentes på skolen. De har vel enten så kort vei å gå, at de går eller så har de vel skolebuss. Så her vil jeg si enten på deres premisser eller ingenting. 2. Her må mor ta med alle tre. Har hun ikke råd til drosje så spons det. Men siden det ikke var noe alvorlig, er det ingen grunn til at dere må dra fra et bryllup. Hadde det vært alvorlig, så hadde det vært noe annet. Men har man fått i seg litt alkohol ol så bør ma ikke passe barna uansett. Jeg har da vært på legevakt med unger når mannen min har vært på tur. Aldri bedt han om å komme hjem da. Enten tatt alle med eller fått noen andre til å passe de andre hjemme. 3. Hvis hun ekskluderer deg, så bør mannen din si nei. Og er bursdagen hos henne sier han vi kommer. Det er litt viktig at han markerer dette 4. Hvis det mangler ting, så mangler det ting. Man kan ikke kjøre med sånt hele tiden. Er det noe som MÅ være med på skolen dagen etter , så lever det på skolen. Fordi dette høres faktisk ut som litt oppmersomhets syk ut fra mor. Om hun kontakter om sånt hver uke. Så her er dere best tjent med å finne andre løsninger som fører til bedre planlegging. Og er dere borte på noe, så må dere si at det får vi ikke til nå, fordi vi er ikke hjemme. Ps: hun trenger ikke vite hvor dere er til enhver tid. Har dere tid og overskudd. Kan dere for all del bidra. Men ikke ellers, der må dere sette litt foten ned. Slik at hun også lærer nye rutiner Anonymkode: 89ecb...b03
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #27 Skrevet 16. juni 2024 Marimma skrev (1 time siden): Enig i at det bør rettes mot mannen, men det er jo stemorutfordringer likevel Poenget mitt er at innlegget da ville vært skrevet helt annerledes. Slik hun nå formulerer seg er stemor irritasjonselementet. Det betyr at mannen ikke setter klare grenser. Ikke kommuniserer direkte selv. Drar henne inn i beslutningstaking. Og så videre. Se for eksempel pkt 3. Han er rådvill, og spør henne om hva han skal svare. Min mann hadde helt enkelt sagt "nei". Eller ønsket å stille, så hørt med meg om det passet med andre planer og om jeg ville, for så å ha svart "ja, jeg kommer", eller "ja, vi kommer som familie". Anonymkode: b0b61...054 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #28 Skrevet 16. juni 2024 Jeg har stor forståelse for frustrasjonen, ts. Her holdt mannens eks også på sånn. Tok for gitt at han skulle stikke innom og fikse ting, bytte lyspære osv bare hun sendte en sms. Ville ha ham på middag og film. Det er kanskje vanskelig å sette seg inn i hvor mye slik friksjon kan tære på et forhold. Husk at på KG er du bare en stemor, du har ikke de samme rettighetene til å føle deg vel i eget hjem og parforhold som andre. Men jeg reagerer på punkt 3. Barn på legevakt. Da drar dere så klart! Hva skulle hun gjort da? Skaffet seg nettverk på sekundet? Ville ikke mannen dra og bære der med alvorlig sykt barn? Mannens eks har kalt meg hore (det var slutt lenge før jeg traff ham), dum, snakket stygt om hvor jeg er fra... Men jeg stilte opp da ett av barna ble alvorlig syk. Selv om det var hennes uke. Anonymkode: c4449...386 1
fru Alving Skrevet 16. juni 2024 #29 Skrevet 16. juni 2024 Tenker dere må sette mer grenser, dere kan ikke være taxi og støttekontakt for henne. Blir noen alvorlig syk eller skader seg så er det noe annet. Da stiller man opp.
lillevill Skrevet 16. juni 2024 #30 Skrevet 16. juni 2024 Hva med besteforeldre da? Synes det er egentlig litt rart det med legevakt. Når det gjelder et skadet barn kan man vel ta taxi eller i værste fall ringe ambulanse? At alle barna er med går vel greit. Og så er det vel alltids en snill mamma til et av vennene til de tre(!) barna som kan stille opp. Rart om ingen kan? 🤔
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #31 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 1. Frida får problemer med bilen sin og den må på verksted. Hun har ikke råd til leiebil i mellomtiden, men det er god kollektivtrafikk mellom hjemme/jobb/skole. Hun spør oss om hjelp med henting/levering fordi det krever så mye planlegging, vårt forslag var at vi kunne ta barna frem til bilen var i orden da det var enklere for vår egen planlegging, dette var uaktuelt for henne. 2. En lørdag i hennes uke blir et av barna syke og må på legevakta. Vi er 1,5 time unna og hennes lille nettverk er også bortreist. Hun ber oss kjøre tilbake fordi hun ikke vil ta med seg tre unger på legevakta. Samboer har flere ganger sagt at hun må skaffe seg litt større nettverk så hun ikke blir sittende i sånne situasjoner. 3. Hun er høflig mot meg i sosiale sammenhenger, men merker at hun helst ville hatt meg bort. Hun inviterer min samboer stadig på ting for å være en familie, og samboer er ganske rådvill om hva han skal svare. Han har svart en gang at: Vi var en familie, nå er vi kun foreldre sammen. 4. 50% av ukene hvor Frida har barnefri så trenger hun hjelp av oss for noe, om det enten er at en av ungene skal i bursdag, hentes/leveres, mangler noe etter ungene har sovnet etc. 1. Det får hun ordne opp i selv, evt kan de bytte uker 2. Her burde far stille opp, det er hans barn også. 3. Far kan fint stille opp til tider om det er aktiviteter med ungene, de som foreldre kan vel dukke opp sammen uten at du må være der hele tiden. Du er høflig tilbake når du først er der 4. hvordan trenger hun hjelp i fars uker med bursdager osv? Det meste her angår jo ikke deg som stemor... Anonymkode: c70c9...231 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #32 Skrevet 16. juni 2024 Jeg skjønner faktisk ikke hvordan dette er «stemorutfordinger». Det er vel bare å la mannen din ta alle sånne beslutninger. Ikke stress med det. Anonymkode: 2584a...f69 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #33 Skrevet 16. juni 2024 Fatter ikke hvor mange hjelpeløse damer det er der ute. Har vært alene med 2 barn fra de var små, far hadde ca 30% samvær. Aldri måtte ringe han for noe som helst utenom samvær. Ikke hatt han med på noe felles heller. Null interesse. En må skaffe seg nettverk når en har barn. Og hva er krisen med å ta med søsken på legevakt? Har jeg gjort flere ganger. En vet jo alvorlighetsgraden. Her bruker bio mor barnefar for alt hva det er verdt og skyver ungene foran seg. Når en har valgt å gå fra hverandre må en faktisk ta hensyn til og respektere at x partner går videre og får seg et annet liv. Slutte bruke barna som unnskyldning for kontakt. Hva om den ene forelderen døde, hva da? Da må en jo bare klare seg selv Anonymkode: a8425...e33
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #34 Skrevet 16. juni 2024 Det tærer allikevel på forholdet mellom stemor og far, derfor kaller hun det stemorutfordringer. Sånne ting skaper gnistring i forholdet. Så selv om det på en måte angår ikke stemor, så blir livet hennes påvirket av dette. Barnemødre må snart slutte å tro at de kan holde på mannen og forvente at dem skal hoppe når hun sier hopp. Slutt å tro at du er bedre enn noen andre eller har første rett på mannen hele tiden. Han hadde medt sannsynligvis aldri pratet elle sett deg igjen hvis dere ikke hadde hatt barn sammen. Men synes uansett at dessverre så er ikke dette forumet et sted hvor steforeldre kan ta opp ting. Man blir angrepet uansett hva man skriver. Er man engasjert så får man beskjed om å holde seg unna, er man ikke engasjert så skriver folk her stakkars barn, du valgte en pakke og må stille opp mer. Man føler seg faktisk uvel av kommentarene som kommer her. Snakk heller med en god venn du stoler på eller en psykolog/terapeut. Anonymkode: 89f2e...34c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #35 Skrevet 16. juni 2024 Litt av greia med å ha delt omsorg er jo at man har barna foreks annenhver uke, men, man er foreldre 100% av tiden uansett. Mitt barn ville ikke forstått at pappa ikke kan kjøre foreks til skole/ legevakt, fordi barnet er hos meg. Faren er jo pappaen hennes uansett hvor hun er. Anonymkode: e8dc8...511 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #36 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det tærer allikevel på forholdet mellom stemor og far, derfor kaller hun det stemorutfordringer. Sånne ting skaper gnistring i forholdet. Så selv om det på en måte angår ikke stemor, så blir livet hennes påvirket av dette. Barnemødre må snart slutte å tro at de kan holde på mannen og forvente at dem skal hoppe når hun sier hopp. Slutt å tro at du er bedre enn noen andre eller har første rett på mannen hele tiden. Han hadde medt sannsynligvis aldri pratet elle sett deg igjen hvis dere ikke hadde hatt barn sammen. Men synes uansett at dessverre så er ikke dette forumet et sted hvor steforeldre kan ta opp ting. Man blir angrepet uansett hva man skriver. Er man engasjert så får man beskjed om å holde seg unna, er man ikke engasjert så skriver folk her stakkars barn, du valgte en pakke og må stille opp mer. Man føler seg faktisk uvel av kommentarene som kommer her. Snakk heller med en god venn du stoler på eller en psykolog/terapeut. Anonymkode: 89f2e...34c 😂 Mulig gnisninger? Anonymkode: b0b61...054 1
fru Alving Skrevet 16. juni 2024 #37 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 Mulig gnisninger? Anonymkode: b0b61...054 Jeg tipper samarbeid mellom ekser gnistrer som det reneste stjerneskudd i mange hjem rundt om kring.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #38 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tærer allikevel på forholdet mellom stemor og far, derfor kaller hun det stemorutfordringer. Sånne ting skaper gnistring i forholdet. Så selv om det på en måte angår ikke stemor, så blir livet hennes påvirket av dette. Barnemødre må snart slutte å tro at de kan holde på mannen og forvente at dem skal hoppe når hun sier hopp. Slutt å tro at du er bedre enn noen andre eller har første rett på mannen hele tiden. Han hadde medt sannsynligvis aldri pratet elle sett deg igjen hvis dere ikke hadde hatt barn sammen. Men synes uansett at dessverre så er ikke dette forumet et sted hvor steforeldre kan ta opp ting. Man blir angrepet uansett hva man skriver. Er man engasjert så får man beskjed om å holde seg unna, er man ikke engasjert så skriver folk her stakkars barn, du valgte en pakke og må stille opp mer. Man føler seg faktisk uvel av kommentarene som kommer her. Snakk heller med en god venn du stoler på eller en psykolog/terapeut. Anonymkode: 89f2e...34c Men da er jo ts sine utfordringer med mannen, ikke noe annet. (Jeg som biomor har aldri kontakta far for hjelp av noe som helst slag) Anonymkode: c70c9...231 1
Aristoteles Skrevet 16. juni 2024 #39 Skrevet 16. juni 2024 Dere som tenker at dette ikke er stemorutfordinger: hallo!!! Det er jo akkurat det det er, enten det er far eller mor (eller begge) som bør skjerpe seg. Stemor har sine utfordringer uansett hvem som er "problemet" her. Til ts: dere trenger ikke bøye dere dobbelt for barnemor. Trenger hun ekstra-service, og ikke er fornøyd med deres løsning, da trenger hun det ikke så veldig. Mitt beste råd til deg er å la far styre dette som han vil/tør, og så lever du ditt liv uten å bry deg om nykker. Det får bli fars problem om han synes han skal legge til rette for tull fra barnemor.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #40 Skrevet 16. juni 2024 Aristoteles skrev (19 minutter siden): Dere som tenker at dette ikke er stemorutfordinger: hallo!!! Det er jo akkurat det det er, enten det er far eller mor (eller begge) som bør skjerpe seg. Stemor har sine utfordringer uansett hvem som er "problemet" her. Til ts: dere trenger ikke bøye dere dobbelt for barnemor. Trenger hun ekstra-service, og ikke er fornøyd med deres løsning, da trenger hun det ikke så veldig. Mitt beste råd til deg er å la far styre dette som han vil/tør, og så lever du ditt liv uten å bry deg om nykker. Det får bli fars problem om han synes han skal legge til rette for tull fra barnemor. Hallo, det er jo akkurat det vi sier. La far ta beslutningene og håndtere forespørsler. Ingen grunn til å blande seg. Tror ikke mange stefedre ville sett på slike ting som problemer. Anonymkode: 2584a...f69 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå