AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Del Skrevet 15. juni 2024 Hei Jeg trenger litt råd og tips, og gå er ikke et alternativ men jeg vil høre om jeg tenker helt feil. Min samboer har tre barn med en annen, la oss kalle henne Frida. Frida bor i en leilighet alene, ikke noe ny mann og svært få venner/nettverk. Vi stiller opp når det trengs med ting som angår barna, mens andre ting har vi sagt at hun må finne andre til og ordne for seg selv. Her kommer et par scenarioer som jeg gjerne vil høre hvordan andre hadde løst. 1. Frida får problemer med bilen sin og den må på verksted. Hun har ikke råd til leiebil i mellomtiden, men det er god kollektivtrafikk mellom hjemme/jobb/skole. Hun spør oss om hjelp med henting/levering fordi det krever så mye planlegging, vårt forslag var at vi kunne ta barna frem til bilen var i orden da det var enklere for vår egen planlegging, dette var uaktuelt for henne. 2. En lørdag i hennes uke blir et av barna syke og må på legevakta. Vi er 1,5 time unna og hennes lille nettverk er også bortreist. Hun ber oss kjøre tilbake fordi hun ikke vil ta med seg tre unger på legevakta. Samboer har flere ganger sagt at hun må skaffe seg litt større nettverk så hun ikke blir sittende i sånne situasjoner. 3. Hun er høflig mot meg i sosiale sammenhenger, men merker at hun helst ville hatt meg bort. Hun inviterer min samboer stadig på ting for å være en familie, og samboer er ganske rådvill om hva han skal svare. Han har svart en gang at: Vi var en familie, nå er vi kun foreldre sammen. 4. 50% av ukene hvor Frida har barnefri så trenger hun hjelp av oss for noe, om det enten er at en av ungene skal i bursdag, hentes/leveres, mangler noe etter ungene har sovnet etc. Jeg begynner og bli sliten av dette, selvom jeg gjerne hjelper til. Men samboer og jeg føler vi ikke lenger kan planlegge noenting de ukene Frida har barna fordi noe kan oppstå. Anonymkode: b388c...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #2 Del Skrevet 15. juni 2024 Rettelse: 4. 50% av ukene Frida har barna*** Anonymkode: b388c...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Del Skrevet 15. juni 2024 Mine svar er litt avhengig av hvordan dere bor i forhold til hverandre. 1. Dersom det var praktiske mulig ville jeg hentet barn i barnehage, eller levert hvis det var enklere. Ville aldri foreslått at barna skulle biæo hos oss. 2. Ville nok reist tilbake. Også fordi jeg ville vært bekymret for barnet som måtte på legevakt. 3. Ingen problem med at de gjør ting som familie, men hva, hvor ofte, osv ville vært avgjørende for mitt syn på det. Det ville uansett vært.min manns beslutning. 4. Skjønte ikke problemstillingen. Tolker derfor spørsmålet som uker hun har barna. Hvis det skjer noe.vil jeg at mannen min.tar ansvar for gata sine og stller opp. Anonymkode: 7acf3...65e 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Del Skrevet 15. juni 2024 Har barna ingen ressurs-sterke besteforeldre som kan bidra litt? Eller tanter/onkler? Skjønner egentlig godt at hun ikke vil sende fra seg barna når bilen er på verksted, da. Men hun burde jo klare å ta en buss. Det er ikke bare bare å skaffe seg større nettverk, da, det tar tid. Anonymkode: 30ee7...0e2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Del Skrevet 15. juni 2024 Tenker dere er vrange både på den hentingen og leveringen, samt legevakt delen iallefall. Faren må jo stille opp for ungene sine når det er unntakstilstand eller så er han jo bare en ræva far. Det er også veldig godt for barna å se foreldrene sammen på aktivitet og at de har en god tone. Jeg synes det virker som om du ikke helt skjønner at barna faktisk går først. Å være litt på nå men hjelpsomhet med barna når det er unntakstilstand med den bilen er da virkelig forventet. Så her er det dere som er de vrange. Ikke hun. Anonymkode: 093cd...f7a 8 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Del Skrevet 15. juni 2024 Her har jeg hatt to helse-tilfeller med barna dette året, og det «passet ikke» den andre faren. Ene gang ble jeg innlagt med ett barn, de andre var hjemme. Skjedde relativt sent, heldigvis kunne moren min. Men følte meg ganske alene da. Så her ville jeg bidratt. Andre forelder har også bedt om hjelp til kjøring, og jeg har sagt på en ok måte at jeg stort sett jobber kveld når jeg har barnefri, så det må nesten løses uten meg. Her tenker jeg dere kan være litt bestemte. vi har ikke veldig behov for å omgås som familie, så her må barnefar kjenne hvor mye han skal delta på med moren Anonymkode: e5964...4a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Del Skrevet 15. juni 2024 Forstår at jeg tenker annerledes enn dere over her nå, og det var hele poenget med innlegget så takk for svar Det med bilen på verksted gir oss en ekstra kjøretur på 20 minutter hver vei to ganger om dagen i forbindelse med både levering og henting. Derfor ville det vært enklere for oss om vi den uken hadde ungene hos oss, når det uansett er vi som skal kjøre og hente de på skolen hver dag. Vi var i bryllup helgen barnet havnet på legevakta, som i utgangspunktet ikke var en alvorlig skade for da ville vi selvfølgelig betalt dyre dommer i taxi for å komme oss hjem uansett. Vi setter faktisk barna først, og Frida er alltid invitert i barnas bursdager som vi holder hos oss. Men hun klarer aldri og inkludere meg tilbake, kun min samboer. Anonymkode: b388c...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #8 Del Skrevet 15. juni 2024 Når Frida inviterer din mann til familieaktiviteter bør hun inkludere deg. Det kan din mann ta opp med henne. Neste gang ber du ham si til henne at du gjerne blir med på kino/tur/whatever. Du er også en del av familien. Anonymkode: 30ee7...0e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Del Skrevet 15. juni 2024 Jeg skjønner ikke helt hva du trenger råd om og hva spørsmålet ditt er? Dette høres ut som problemstillinger som du som stemor må regne med dukker opp, veldig vanlige ting. 1. Skjønner godt dere sier nei til ekstrakjøring med mindre det er snakk om få dager, og er det få dager kan jo barna være hos dere. Men hva gjorde dere da, eller hva spør du om? 2. Skjønner godt hun ikke ønsker ta med tre barn på legevakta, og skjønner hun spør faren først. Jeg syns også hun burde ha alternativer i slike situasjoner, men faren er jo førstevalget, det er klart. Men dere(faren) har vel andre alternativer i deres gode nettverk dere kan henvise til da? Gode venner og familie barna kjenner som stiller opp i en slik situasjon? Er det bare Frida som må ha det? Faren kan da bruke sine når det virkelig ikke passer? 3. Hva annet kan du forvente? Vær høflig tilbake. Dette er sa ikke noe problem eller utfordring? 4. Overlat det helt til faren. Det høres ikke uoverkommelig ut. 3 barn er mye logistikk, og han er alltid far. Hvis han syns det er et problem må han forsøke finne ordninger med Frida, feks at hun tar noe slikt i hans uker. Skjønner du irriterer deg over Frida, men..., 3 barn. Det er problematisk. Anonymkode: ac8c8...240 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Del Skrevet 15. juni 2024 1. Det var vel snakk om få dager, så jeg skjønner ikke at Frida ikke kunne være såpas fleksibel at barna kunne bodd hos dere disse dagene, for at situasjonen skulle bli enklere for alle. Så jeg syns Frida var vrang her. 2. Her er det greit at samboer drar til barna som er igjen, han er tross alt far 100% til tross for at barna bare bor hos dere 50%. Og når mor ikke har større nettverk (det er vanskelig å bare skaffe seg et godt og trygt nettverk som kan passe barna også), så blir dette ansvaret lagt på far. 3. Her må samboeren din si at du også blir med, om dere tenker det er aktiviteter som er gøy å delta på. Du er også en del av familien til barna nå. 4. Den skjønte jeg ikke helt? Hvorfor trenger Frida hjelp til dette, når faren har barna? Anonymkode: 623dd...934 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #11 Del Skrevet 16. juni 2024 1. Tilbudet hadde vært barna hos oss. Er det nei til det blir det ingen kjøring. 2. Ville kjørt hjem. Det er jo egne barn det er snakk om, og ene er på legevakt, de to andre mulig redde. Eventuelt brukt eget nettverk som jo kjenner barna deres godt. 3. Hun har rett til å spørre. Han kan si nei, ja jeg kommer, eller ja vi kommer. 4. Dette er da opp til mannen, han kan stille opp og hjelpe, eller ignorere. Oppsummert synes jeg du irriterer deg i overkant mye over dette, og drar inn alt for mye pirk i frustrasjonen din. Anonymkode: b0b61...054 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 16. juni 2024 #12 Del Skrevet 16. juni 2024 Jeg tror den utfordringen ts sitter i er en mor som heller enn å jobbe for å bli mer selvstendig og ressurssterk for seg selv, velger å bruke faren som om han fremdeles er hennes partner, til tross for at dette skaper friksjoner på flere arenaer. Det er to familier nå, barna trenger to funksjonelle familier og hver familie har ansvar for seg selv og sin egen drift. At mor må ha hjelp av far med diverse hver eneste samværsuke er et usunt tegn og kan godt være fordi hun aktivt vil skape friksjoner mellom ts og faren. Klart man skal hjelpe hverandre, men om mor ikke klarer å fungere selvstendig 50% av tiden så kanskje far bør ha mer omsorgsansvar enn henne - heller enn å måtte stå på pinne og aldri kunne planlegge fordi ingen ser at hun dytter barna foran seg for å få mer hjelp/tid med far. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #13 Del Skrevet 16. juni 2024 Marimma skrev (7 minutter siden): Jeg tror den utfordringen ts sitter i er en mor som heller enn å jobbe for å bli mer selvstendig og ressurssterk for seg selv, velger å bruke faren som om han fremdeles er hennes partner, til tross for at dette skaper friksjoner på flere arenaer. Det er to familier nå, barna trenger to funksjonelle familier og hver familie har ansvar for seg selv og sin egen drift. At mor må ha hjelp av far med diverse hver eneste samværsuke er et usunt tegn og kan godt være fordi hun aktivt vil skape friksjoner mellom ts og faren. Klart man skal hjelpe hverandre, men om mor ikke klarer å fungere selvstendig 50% av tiden så kanskje far bør ha mer omsorgsansvar enn henne - heller enn å måtte stå på pinne og aldri kunne planlegge fordi ingen ser at hun dytter barna foran seg for å få mer hjelp/tid med far. Da ville jeg rettet irritasjonen mot mannen, i stedet for å lage en tråd om stemorproblemer. Det er jo han som må ta stilling til alt dette, og sette ned foten når det trengs. Anonymkode: b0b61...054 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 16. juni 2024 #14 Del Skrevet 16. juni 2024 Alltid like rart å lese sånne tråder. Det er alltid biomor som er «vanskelig» men aldri mannen. Rart det der🤦🏻♀️ 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #15 Del Skrevet 16. juni 2024 Det er merkelig at ingen her ser at denne Frida bruker barna som våpen og prøver å skvise ut stemor ved å bruke barna som unnskyldning. Jeg klarte meg alle med to barn nesten 100%, hadde ikke råd til bil og ingen familie eller venner i nærheten. Men jeg var flink til å skaffe meg nettverk og hadde alltid noen som kunne hjelpe til i hastesituasjoner. Frida virker uansvarlig og er vant til at dere bare fikser ting for henne på hennes måte. Her må far sette ned foten og be henne bli mer selvstendig. Jeg skjønte at den legevakt episoden ikke var alvorlig heller, og mistenker at hun skulle ta med ungen dit rett og slett for å skape kvalme hos dere. Dere andre får si hva dere vil, men av egen erfaring så finnes det mange hevngjerrige, bitre mødre/fedrer der ute som lyver og gjør alt for å skape kvalme. Spesielt hvis den andre har gått videre, da tror dem at fordi man har barn sammen så kan de behandle andre som dritt. Hun ønsker at dere fikser ting for henne, men ekskluderer deg ut av situasjoner. Derfor ville jeg kanskje ta ting hun sier med en klype salt. Anonymkode: 89f2e...34c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #16 Del Skrevet 16. juni 2024 Hun klamrer seg til eksen og skyver barna foran seg. Det gjelder å holde ut til barna blir voksne. Hvis dere får barn sammen, blir det enda verre. Du kan ikke endre henne, men prøve å påvirke far til å manne seg opp til å si nei når det ikke er snakk om liv og helse, men kun noe praktisk hun bør kunne løse selv. Det er ikke barnemishandling å ikke på pinne og være tilgjengelig for alt mellom himmel og jord. Både mor og barn tåler avslag. Anonymkode: 9a960...a64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #17 Del Skrevet 16. juni 2024 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 89f2e...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 16. juni 2024 #18 Del Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da ville jeg rettet irritasjonen mot mannen, i stedet for å lage en tråd om stemorproblemer. Det er jo han som må ta stilling til alt dette, og sette ned foten når det trengs. Anonymkode: b0b61...054 Enig i at det bør rettes mot mannen, men det er jo stemorutfordringer likevel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apekatten Skrevet 16. juni 2024 #19 Del Skrevet 16. juni 2024 Minner meg om eksen til mannen min. Hun inviterte mannen min på familieaktiviteter «for barna sin skyld», jeg ble ikke invitert. Viste seg at hun ville ha mannen min tilbake. Hun holdtpå slik til hun fikk seg kjæreste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #20 Del Skrevet 16. juni 2024 1. Her hadde jeg vært trygg i min avgjørelse. Tilbudet til Frida er at barna er hos oss eller så fikser hun logistikken selv. 2. Ting skjer, og det passer ikke alltid. Her bør far stille opp. 3. Frida kan spørre. Far velger selv om han sier ja eller nei. 4. Kunne hjulpet med fast eller kanskje en bursdag om det ble planlagt i god tid. Ellers forventer jeg at man ordner hverdagslogistikken sin selv. Det er far som må sette grenser han er komfortabel med og som ikke går ut over barna. Han har 3 barn med denne hjelpeløse dama, og han er far 100% selv om de bor hos ham 50/50. Anonymkode: cc2ca...322 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå