Gå til innhold

Feriedager tilgode under sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke om det er dette er rette forum,regner med at det iså fall blir flyttet....

Var nylig sykemeldt i 8 dager. I løpet av disse dagene hadde jeg for en måned siden avtalt å ta ut to feriedager.

Jeg var jo nå sykemeldt når disse to feriedagene var, så jeg lurte på om jeg har krav på å få de på nytt.

Har hørt noe om at er man sykemeldt i mer enn 6 dgaer kan man kreve ferien på nytt, men vet ikke hvor det står.... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner bestemmelsen i Ferielovens § 9 - Begge bestemmelsene kan gjelde for deg. Hvis du var sykemeldt før ferien startet så gjelder den første - ble du sykemeldt i ferien så gjelder den andre. Du må i begge tilfeller ha en 100 % sykemelding fra legen.

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Skrevet

Jeg mener også at du har krav på å få de feriedagene forskjøvet.

Skrevet (endret)

Jeg fikk i allefall forskjøvet mine feriedager for ett par år siden da mine 2 ukers ferie ble tilbrakt i sengen med en halsinfeksjon ikke en gang antibiotika klarte å ta knekken på.

Endret av villemo69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...