AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Skrevet 15. juni 2024 Hei jeg og eksmannen skilte oss for 5 år siden, vi har 3 barn sammen, han fikk fort ny kjæreste og fikk barn med henne raskt ( tvillinger på snart 3 nå ) , våre barn er 7,9 og 11. Far lover hele tiden at han skal ta med alle 5 på morsomme ting,men når det kommer til den dagen blir det ikke noe likevel, vert sånn helt siden vi ble skilt, i sommeren lovte han de 2 største en Hellas tur, det er noe de har ønsket lenge, nå kan ikke far likevel for han må jobbe. Helt greit at det ikke blir Hellas tur og skjønner far må jobbe,men skulle ønske han ikke lovet ting. De blir så lei seg hver gang. De er hos far og bonusmor 50 % av tiden, Bonusmor har lovet de noen ting opp gjennom årene,men hun holder de i alle fall hver gang, noe faren ikke gjør. Hadde dere sagt fra? Anonymkode: 8baec...3f1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #2 Skrevet 15. juni 2024 Ville snakket med bonusmor faktisk. Hun synes sikkert han er like udugelig Anonymkode: 60f5b...f6f 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei jeg og eksmannen skilte oss for 5 år siden, vi har 3 barn sammen, han fikk fort ny kjæreste og fikk barn med henne raskt ( tvillinger på snart 3 nå ) , våre barn er 7,9 og 11. Far lover hele tiden at han skal ta med alle 5 på morsomme ting,men når det kommer til den dagen blir det ikke noe likevel, vert sånn helt siden vi ble skilt, i sommeren lovte han de 2 største en Hellas tur, det er noe de har ønsket lenge, nå kan ikke far likevel for han må jobbe. Helt greit at det ikke blir Hellas tur og skjønner far må jobbe,men skulle ønske han ikke lovet ting. De blir så lei seg hver gang. De er hos far og bonusmor 50 % av tiden, Bonusmor har lovet de noen ting opp gjennom årene,men hun holder de i alle fall hver gang, noe faren ikke gjør. Hadde dere sagt fra? Anonymkode: 8baec...3f1 Man får vel ikke gjort stort med det. Her har far lovet en spesiell tur i 2 år, blir utsatt hver eneste gang dagen kommer. Skulle skje sommer 2022, utsatt til sommer 2023, deretter til hlst 2023, så våren 2024, så er det utsatt på ubestemt tid nå. Jeg kan ikke beskytte barnet mitt mot at andre kan svikte barnet. Det eneste jeg kan gjøre er å være den som holder det jeg lover. Har forsøkt ved å gi beskjeder til faren rundt dette gjentatte ganger. Sommer 2022 så sa jeg at nå håper jeg han følger opp det han lovet, barnet snakket ikke om annet i flere uker. Men skjedde ikke. Så snakket jeg med barnet flere ganger gjennom 2023 at barnet bør være forsiktig med å glede seg for mye. Barnet ble sint på meg for pappa hadde jo lovet. Så snakket jeg til far igjen i år om at enten får han slutte å prate om den turen eller bare få gjennomført det. Han sa da at det blir nok en tur i løpet av sommeren 2024, jeg svarte bare "jaha." Barnet fortalte meg at i 2024 blir det bare hyttetur som ferie, så nå håper jeg at far slutter med slikt, men jeg har lært at mine ord ikke teller. Derimot ser barnet at jeg følger opp. Anonymkode: e2fd5...872
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #4 Skrevet 16. juni 2024 Er stemor i tilfelle som likner ditt. Jeg sliter også med det at mannen ikke alltid holder ting han lover sine særkullsbarn. Problemstillingen er vel stengt tatt heller at han lover ting hele tiden. Barna maser, og for å få slutt på maset, lover han noe i fremtiden. De har i utgangspunktet veldig høye forventninger, og er blitt litt skjemt bort tidligere, spesielt mtp utenlandsturer o.l. Når han skal overholde det han har lovet hender det at det ikke går opp, eller om han får det til, at det blir svært kostbart/upraktisk for oss. Mødre sier jo ofte «vi får se». Barn lærer seg at det ofte betyr «nei», så blir de heller positivt overrasket om det skjer. Jeg har tatt opp med ham mange ganger at han må snakke til barna på en annen måte og heller forklare hvorfor X eller Y kanskje ikke går, enn å love noe i fremtiden for å få slutt på maset idag. Han er blitt noe bedre på dette. Anonymkode: 932fb...638
Snublefot62 Skrevet 16. juni 2024 #5 Skrevet 16. juni 2024 Typsik adferd når en ikke forstår en av to ting, eller en kombinasjon: - man er den voksne foresatte til barnet, ikke en kompis - man er ikke snill når man lover noe, man er snill når man gjennomfører Resultatet er at en ikke forstår at å si nei ikke er å være slem, men å sette grenser og forventninger. Og når man lover noe som ikke blir gjennomført så skaper det en større skuffelse enn nei med en gang. "Får se" er en tidlig ting barna lærer seg at betyr "nei", men kan bli til et ja senere. Jeg synes kanskje "få se" brukes litt vel ofte om ting som åpenbart aldri blir noe av og kanskje når poden foreslår tur til mars på sommerferie i år så er det rette svaret "nei" og ikke "får se". Sier man ja hele tiden så ødelegger man tillit og skaper forventninger. Det går ut over relasjonen. Men de som gjør dette tror ofte de er snille og unngår skuffelser, men i realiteten legger man opp til en større skuffelse frem i tid enn nødvendig. Jeg hadde absolutt tatt dette opp med far, men det er ingen selvfølge at han forstår eller bryr seg om hva du sier. Ovenfor barna ville jeg vært den som de kunne stole på. Ikke snakk ned far men planlegg ting som normalt og gjennomfør det du lover. Det vil de leve på lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå