Gå til innhold

Ferdig å studere, har ikke fått jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde søkt på "alt", også butikkjobber. Så fortsetter du å søke på jobber som er relatert til utdanningen din. Hva er du utdannet som? 

Dersom du ikke har tjent nok til å kvalifisere til dagpenger, så er det sosialhjelp som er eneste stønad du kan søke om. Men da krever nav at du ikke har noe formue/sparepenger. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialen eller foreldre. 
Søk på alt, samme hvor det er. Dette inkluderer også vikariater og jobber som bare er måtelig relevante. Det er ikke spesielt vanlig å få drømmejobben på første forsøk. De fleste må flytte på seg, ta vikariater og bygge erfaring. Sånn var det før, og sånn er det nå. 

Anonymkode: f394a...373

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg som arbeidssøker og be om å få delta på digital jobbklubb. Da kan du i det minste få litt tiltakspenger i en kort periode. Ellers er det økonomisk sosialhjelp du kan søke om, hvis du ikke har egne midler.

Søker du jobber over hele landet?

 

Ser forresten ikke problemet med å ta en butikkjobb. Måtte selv jobbe noen måneder i butikk som nyutdannet.

Anonymkode: 6dd33...b0f

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på alt tilgjengelig, ikke bare faglig relevante jobber. 

Anonymkode: dd7c9...796

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Søk på jobber der firma har ikke utlyste stillinger. Ofte er det sånn at de kunne trengt folk men gidder ikke lyse ut stillingen. Og når du gjør det sånn, så er du alene om jobben og de kommer faktisk til å se på cven din. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke en eneste jobb å vise til som nyutdannet? 

 

Anonymkode: 3b04f...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er å tjene penger for å ha et sted og bo, så butikkjobb er bra. Du får søke samtidig som du jobber, det gjør de fleste. 

Anonymkode: 302a0...c0c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Registrer deg som arbeidssøker og be om å få delta på digital jobbklubb. Da kan du i det minste få litt tiltakspenger i en kort periode. Ellers er det økonomisk sosialhjelp du kan søke om, hvis du ikke har egne midler.

Søker du jobber over hele landet?

 

Ser forresten ikke problemet med å ta en butikkjobb. Måtte selv jobbe noen måneder i butikk som nyutdannet.

Anonymkode: 6dd33...b0f

Man «tar» ikke en butikkjobb, eller andre ufaglærte jobber. Man konkurrerer mot hundrevis av studenter, skoleungdom, innvandrere og andre ufaglærte (med mindre man bor i en liten bygd).

Som nyutdannet vil man som regel ikke bli vurdert engang, fordi arb.giver vet at man kommer til å slutte snart.

Anonymkode: 85b6e...3f1

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke på alt. Å når du får en jobb så begynner du jakten på noe relevant. Du kan ikke gå å være kresen som nyutdannet. 

Anonymkode: e6e27...9de

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man «tar» ikke en butikkjobb, eller andre ufaglærte jobber. Man konkurrerer mot hundrevis av studenter, skoleungdom, innvandrere og andre ufaglærte (med mindre man bor i en liten bygd).

Som nyutdannet vil man som regel ikke bli vurdert engang, fordi arb.giver vet at man kommer til å slutte snart.

Anonymkode: 85b6e...3f1

Hva hindrer TS i å ta seg jobb i en liten bygd? Det er ingen som sier at man kun er bundet fast til de største byene. Trenger ikke å reise så veldig langt ut av byene før det er langt færre konkurrenter. Nå var det TS som nevnte butikkjobb selv, men det kunne like gjerne vært snakk om en jobb  som pleiemedarbeider eller barnehageassistent.

 

Det er mange nyutdannede som ikke får seg relevant jobb like etter studiene, men som klarer å finne seg andre jobber likevel. Selv om arbeidsgiverne forstår at de kommer til å slutte snart. 

Anonymkode: 6dd33...b0f

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikle gi opp.

Utdannet meg selv i en bransje jeg etterhvert fant ut var begrenset med jobbtilbud.

Sende e-post til alle kontakter.

Kom meg omsider inn på en underleverandør. Kombinert med jobb utenom faget.

Ett år senere får jeg et kort vikariat der jeg ønsket å jobbe.

Klort meg fast der med alt for lite jobb.

Nå, fire år etter har jeg fast stilling på 1. valget av steder jeg vil jobbe.

Ikke gi opp!

Anonymkode: 75551...a86

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ferdig utdannet gikk jeg til et vikarbyrå. De fant en jobb til meg med varighet på 6 måneder i første omgang. Så søkte jeg andre jobber samtidig og fikk fast jobb innen 6 måneder. 

Anonymkode: 7d49b...1fc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når var du ferdig med studier, nå i vår?

De fleste må søke en stund før de får napp, og i mellomtiden må du tjene penger for å leve, så ta en hvilken som helst jobb du får tak i. Barnehageassistent trengs mange steder, det samme med vikar i helsevesenet. 
 

Å få til å søke relevante jobber samtidig som du jobber med noe annet bør ikke være så vanskelig? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette føles litt absurd å måtte fortelle deg, men evner  du ikke forsørge deg selv, og betale leien din må du flytte. Hjem, ut i skogen eller i telt.

Ingen er skyldig deg en jobb pga noen papirer du har. Du får ta de jobbene du får. 

Blir flau på din generations vegner. Noe har gått seriøst feil.

 

:snapoutofit:

 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du ikke en eneste jobb å vise til som nyutdannet? 

 

Anonymkode: 3b04f...b39

Det er vel ikke så uvanlig. Det kan være helt latterlig vanskelig å finne relevante sommer- og deltidsjobber som student, enormt mange om beinet. Og andre jobber som hvem som helst kan ta er det også stor konkurranse om.

Da jeg var nyutdannet hadde jeg mye jobberfaring men det var jo typ sommervikar på sykehjem og sånt, det er ikke akkurat noe som selger deg inn som nyutdannet ingeniør.

Anonymkode: 38c26...b9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man «tar» ikke en butikkjobb, eller andre ufaglærte jobber. Man konkurrerer mot hundrevis av studenter, skoleungdom, innvandrere og andre ufaglærte (med mindre man bor i en liten bygd).

Som nyutdannet vil man som regel ikke bli vurdert engang, fordi arb.giver vet at man kommer til å slutte snart.

Anonymkode: 85b6e...3f1

Dette. Markedet er hardt nå, lett å se at mange på KG henger igjen på 90-tallet.

Anonymkode: cbb07...dd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Hvorfor i alle dager tror du det skal bli problematisk å finne en relevant jobb hvis du har en butikkjobb?

De aller fleste som søker jobb, har en annen jobb mens de søker. Det du bør fokusere på nå, er å skaffe en inntekt, så du har penger til husleie. Søk på jobber i butikk, helsevesen, hotell/restaurant, renhold, lager, hva som helst. Får du ikke fast jobb, så går du for vikarbyrå. Når man er i din situasjon, så tar man det man får. Enkelt og greit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Markedet er hardt nå, lett å se at mange på KG henger igjen på 90-tallet.

Anonymkode: cbb07...dd2

Arbeidsledigheten er veldig lav i enkelte landsdeler, og bedrifter sliter med å få tak i folk. Det er også vanskelig å finne nok arbeidskraft til ufaglærte stillinger. Hvis man vil ha jobb i dag, så får man jobb.

Anonymkode: 6dd33...b0f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var ferdig utdannet gikk jeg til et vikarbyrå. De fant en jobb til meg med varighet på 6 måneder i første omgang. Så søkte jeg andre jobber samtidig og fikk fast jobb innen 6 måneder. 

Anonymkode: 7d49b...1fc

Koster det noe å bruke vikarbyrå? 

Anonymkode: 89233...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...