AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Skrevet 15. juni 2024 Et tankeeksperiment Hva tror dere hadde skjedd da? Hadde alle blitt positivt vurdert og fått støtte av nav økonomisk? Kan KI gjøre individuelle vurderinger? Anonymkode: c2eb6...b0d
Anywho Skrevet 15. juni 2024 #2 Skrevet 15. juni 2024 Tror det hadde blitt mye mer avslag. Om KI bruker regelverket vil det leses så strengt som loven sier. Varig Ufør til ett hvert arbeid er det mange som ikke er. 7 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 Absolutt mye mer avslag ja. NAV er for "snille" i dag om man skal følge regelverket uten skjønn. Anonymkode: 88d85...58d 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Skrevet 15. juni 2024 Umulig å si, men lol til de to første som svarer her. NAV gir jo avslag til folk som har vært på AAP i et tiår. Overprøver e søknad med 5 spesialisterklæringer pluss fastlege, med nav veileders godkjenning til søknad. Man kan se at de ofte har gått igjennom 20 sider for å finne én linje de kan bruke og gi avslag. Men personlig tror jeg aldri man kan bruke KI til noe sånt. Det er ikke noe fasitsvar den kan se etter. Anonymkode: dc816...036 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Skrevet 15. juni 2024 Pga GDPR kan man ikke helautomatisere slike prosesser. Anonymkode: d71d9...273 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Skrevet 15. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Umulig å si, men lol til de to første som svarer her. NAV gir jo avslag til folk som har vært på AAP i et tiår. Overprøver e søknad med 5 spesialisterklæringer pluss fastlege, med nav veileders godkjenning til søknad. Man kan se at de ofte har gått igjennom 20 sider for å finne én linje de kan bruke og gi avslag. Men personlig tror jeg aldri man kan bruke KI til noe sånt. Det er ikke noe fasitsvar den kan se etter. Anonymkode: dc816...036 Ja, det skjer nok med jevne mellomrom. Problemet er at de som avgjør søknaden, ikke ser eller snakker med bruker. Poenget er at det neppe blir mindre strengt med kunstig intelligens, da KI sannsynligvis i enda mindre grad vil bruke skjønn. For AAP skal jo arbeidsevnen være nedsatt med minst 50 for et hvert arbeid. Mange blir nok heller vurdert opp mot sitt tidligere arbeid, og det stilles ikke så strenge krav til mobilitet i praksis. Anonymkode: 88d85...58d 2
Brunello Skrevet 15. juni 2024 #7 Skrevet 15. juni 2024 Det ville høyst sannsynlig nesten bare blitt avslag. Det er svært mange uføre som kunne jobbet, men på grunn av at det er skjønn inne i bildet fra saksbehandler blir de ufør like vel. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #8 Skrevet 15. juni 2024 Brunello skrev (19 minutter siden): Det ville høyst sannsynlig nesten bare blitt avslag. Det er svært mange uføre som kunne jobbet, men på grunn av at det er skjønn inne i bildet fra saksbehandler blir de ufør like vel. Det er svært mange uføre som jobber litt, og flere som ikke har 100 % uføregrad. Det er bl.a. inntektsevne og ikke arbeidsevne som vurderes i en uføresøknad ifølge regelverket, så at noen uføre greier å jobbe litt betyr ikke at de har inntektsevne likevel. Jeg tror det hadde blitt omtrent som i dag. Anonymkode: d16c4...857 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Skrevet 15. juni 2024 Jeg tror ikke ki hadde gjort en bra jobb. I regelverket er det for mange om og hvis og men. Anonymkode: e1e65...e32
Brunello Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er svært mange uføre som jobber litt, og flere som ikke har 100 % uføregrad. Det er bl.a. inntektsevne og ikke arbeidsevne som vurderes i en uføresøknad ifølge regelverket, så at noen uføre greier å jobbe litt betyr ikke at de har inntektsevne likevel. Jeg tror det hadde blitt omtrent som i dag. Anonymkode: d16c4...857 Jeg tror ikke det. Mange uføre slitere som er for sliten i kroppen til å gjøre den jobben de har hatt i 30-40 år, men som helt fint kunne gjort kontorjobber. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 Brunello skrev (9 minutter siden): Jeg tror ikke det. Mange uføre slitere som er for sliten i kroppen til å gjøre den jobben de har hatt i 30-40 år, men som helt fint kunne gjort kontorjobber. Man skal jo vurderes til å ikke fungere i noen yrker da, det er et av kriteriene... - men det er jo greit at man har kompetansen til å jobbe på kontor. Så da må man først omskoleres evt kurses hvis det er snakk om lette kontorjobber. Hovedproblemet er muligens arbeidsgivere som ønsker folk som presterer 100 % og vel så det. Anonymkode: d16c4...857 2
Brunello Skrevet 15. juni 2024 #12 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal jo vurderes til å ikke fungere i noen yrker da, det er et av kriteriene... - men det er jo greit at man har kompetansen til å jobbe på kontor. Så da må man først omskoleres evt kurses hvis det er snakk om lette kontorjobber. Hovedproblemet er muligens arbeidsgivere som ønsker folk som presterer 100 % og vel så det. Anonymkode: d16c4...857 Det er mange kontorjobber en kan gjøre uten så mye kvalifikasjoner. Men arbeidsgiverne ønsker andre enn slitne, eldre mennesker. Så i realiteten er de arbeidsløse, mens man i Norge anser det som den beste og billigste løsningen for samfunnet å gi uføretrygd. I andre land er man arbeidsløs i samme situasjon. Det er mye av grunnen til at så mange er ufør i Norge. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er mange kontorjobber en kan gjøre uten så mye kvalifikasjoner. Men arbeidsgiverne ønsker andre enn slitne, eldre mennesker. Så i realiteten er de arbeidsløse, mens man i Norge anser det som den beste og billigste løsningen for samfunnet å gi uføretrygd. I andre land er man arbeidsløs i samme situasjon. Det er mye av grunnen til at så mange er ufør i Norge. Du har nok rett i dette. Anonymkode: d16c4...857
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #14 Skrevet 15. juni 2024 Brunello skrev (37 minutter siden): Jeg tror ikke det. Mange uføre slitere som er for sliten i kroppen til å gjøre den jobben de har hatt i 30-40 år, men som helt fint kunne gjort kontorjobber. Kontorjobber kan være vel så stressende som fysiske jobber. Bare tenk på de som jobber som saksbehandlere i ulike etater og hvor mye press de opplever. Jeg vet om flere som har gått fra slike kontorjobber til jobber med mer bevegelse. Anonymkode: c2eb6...b0d 2 1
Brunello Skrevet 15. juni 2024 #15 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kontorjobber kan være vel så stressende som fysiske jobber. Bare tenk på de som jobber som saksbehandlere i ulike etater og hvor mye press de opplever. Jeg vet om flere som har gått fra slike kontorjobber til jobber med mer bevegelse. Anonymkode: c2eb6...b0d Nå skrev jeg enkle kontorjobber.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #16 Skrevet 16. juni 2024 Brunello skrev (12 timer siden): Jeg tror ikke det. Mange uføre slitere som er for sliten i kroppen til å gjøre den jobben de har hatt i 30-40 år, men som helt fint kunne gjort kontorjobber. En av grunnene til at uføretrygdede er utenfor arbeidslivet, er jo at de ikke har inntekstevne. Da spiller det liten rolle om hvor høy eller liten arbeidsevne man har. Jeg er ikke uføretrygdet, fordi jeg ikke kan jobbe. Derimot fordi at jeg ikke har inntekstevne pga sykdom. Dagene mine er så uforutsigbare, at det ville vært vanskelig å si noe om jeg kan komme på jobb i morgen. Det ville da ha gått utover en eventuell arbeidsgiver, og jeg ville ha gått uten penger til livsopphold. Dessverre er ikke arbeidslivet tilrettelagt for oss. Det er en grunn for at så mange på spekteret og psykisk utviklingshemmede er uføretrygdet. De kan jobbe (mange går på dagsenter etc), men de vil aldri kunne tjene sine «egne» penger. Dermed er uføretrygd en økonomisk trygghet. Anonymkode: 8a1d6...741 1 2
Brunello Skrevet 16. juni 2024 #17 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En av grunnene til at uføretrygdede er utenfor arbeidslivet, er jo at de ikke har inntekstevne. Da spiller det liten rolle om hvor høy eller liten arbeidsevne man har. Jeg er ikke uføretrygdet, fordi jeg ikke kan jobbe. Derimot fordi at jeg ikke har inntekstevne pga sykdom. Dagene mine er så uforutsigbare, at det ville vært vanskelig å si noe om jeg kan komme på jobb i morgen. Det ville da ha gått utover en eventuell arbeidsgiver, og jeg ville ha gått uten penger til livsopphold. Dessverre er ikke arbeidslivet tilrettelagt for oss. Det er en grunn for at så mange på spekteret og psykisk utviklingshemmede er uføretrygdet. De kan jobbe (mange går på dagsenter etc), men de vil aldri kunne tjene sine «egne» penger. Dermed er uføretrygd en økonomisk trygghet. Anonymkode: 8a1d6...741 Det gjelder fortsatt det samme her. I Norge uføretrygd, mens i en del andre land må man på andre ytelser. Så AI ville antakelig gitt avslag.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #18 Skrevet 16. juni 2024 Brunello skrev (15 timer siden): Nå skrev jeg enkle kontorjobber. Hva er enkle kontorjobber? Anonymkode: c2eb6...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #19 Skrevet 16. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Et tankeeksperiment Hva tror dere hadde skjedd da? Hadde alle blitt positivt vurdert og fått støtte av nav økonomisk? Kan KI gjøre individuelle vurderinger? Anonymkode: c2eb6...b0d Med lovverk, forskrifter, dommer fra trygderett og lagmannsrett, NAV’s egne regler så tror jeg KI hadde konkludert med at det er for mye motstridene informasjon. Anonymkode: 73d1f...458 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #20 Skrevet 16. juni 2024 Er det ikke bare å gå inn på mitt nav og be om uføretrygd Anonymkode: 0f70c...167
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå