Gå til innhold

Høylytt lek i vår hage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg klager aldri på bråk, og i hvertfall ikke hvis "bråket" er barnelatter og barn som koser seg. Vi er tre hus på rekke, hvor alle har hver sin hage. Man kan løpe gjennom hagene, og det er fri flyt gjennom. Naboene har hhv sandkasse og huskestativ, mens vi har trampoline, og alle barna kan leke fritt uten å spørre. Våre barn er et par år yngre enn de andre sine, og legger seg tidligere. Nå når vi har så fine sommerkvelder herjer nabobarna på trampolinen vår til langt på kveld (med langt på kveld mener jeg til 20:30 så hehe ikke etter 23-grensen). Soverommene til barna våre er vendt mot hagen, så dette går utover legging. Synes det er så kjedelig at bråk i vår egen hage skaper vanskeligheter for oss, samtidig som jeg synes det er en krevende situasjon siden vi trives så godt ellers med naboene våre og "kulturen" i hagene våre...... Noen synspunkt? Må vi kanskje bare stå i dette? hva ville dere gjort?

Anonymkode: e0f40...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare gå ut og si at barna deres har lagt seg og da kan de ikke lengre leke i deres hage? Selv om dere har en avtale om at barna kan leke i alles hager, må det jo være lov å ha noen grenser, spesielt når deres barn ikke får sove. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noen synspunkt? Må vi kanskje bare stå i dette? hva ville dere gjort?

Jeg hadde snakket med naboene og bedt om felles regel på at etter klokka xx legger dine unger seg, og da er det ikke mer lek i deres hage. 

Anonymkode: 50432...15a

• Liker 4
Skrevet

Da sier du bare til ungene : nå har Per og Ivar lagt seg , - så dere får hoppe i morgen etter skolen i stedet . 

Så byr du på boller og saft i sommer. 🙂 Unger er greie slik. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott dere har det!! Men, makan til konglikskyhet hos dere voksne da

Anonymkode: d2e7e...fce

Skrevet

Dette det mest tafatte jeg har lest.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (6 minutter siden):

Dette det mest tafatte jeg har lest.

Er det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det? 

Ja

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi... snakke om det?

Altså, si ifra til ungene og også foreldrene om at de er hjertelig velkomne frem til kl xx, da det er leggetid for deres.

Det er vel ikke verre enn det??

Anonymkode: b0fed...c91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så flott dere har det!! Men, makan til konglikskyhet hos dere voksne da

Det hjalp nok ts

Anonymkode: c484b...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Bare si at deres barn legger seg kl 19.30 feks og etter set kan de ikke hoppe der

Anonymkode: c484b...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt overraskende at folk synes dette var så uproblematisk. Grensen for når det skal være stille i nabolaget er 23:00. Jeg synes det er ukomfortabelt å klage på at barn ler, koser seg og har det gøy. Men problemet her er jo selvfølgelig at moroa skjer i vår hage (som ellers bare er koselig) etter barna våre har lagt seg. Føler meg kjerring for å si i fra, fordi det strider i mot det fine vi har

Skrevet (endret)

Det er helt uproblematisk å sette grenser for leking på deres hage. Dere legger jo allerede til rette for det ved å la dem bruke trampolinen hele dagen. Hvis naboer blir fornærmet for at dere også sette grenser for kvelden er det de som har et problem. Nemlig at dere gir hånden men de vil ta hele armen. 

Endret av Grevling
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes faktisk det er litt overraskende at folk synes dette var så uproblematisk. Grensen for når det skal være stille i nabolaget er 23:00. Jeg synes det er ukomfortabelt å klage på at barn ler, koser seg og har det gøy. Men problemet her er jo selvfølgelig at moroa skjer i vår hage (som ellers bare er koselig) etter barna våre har lagt seg. Føler meg kjerring for å si i fra, fordi det strider i mot det fine vi har

Du er ikke kjerring 🙂 Men har mindre barn. Det er kjempefint at dere har et godt naboforhold og åpne hager ❤ Tenker foreldrene og de andre barna er glade for at de får bruke trampolina . Så det burde ikke bli dårlig stemning av at du innskrenker tilgang en time pga leggetid. 

Det er vel mest i din hage de leker også, ikke sant ? 

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor, tomannsbolig ,så har naboen trampoline. De har yngre barn enn meg. De har sagt at trampolina kan benyttes. Jeg har takket nei . Jeg har en sønn som er ca 5 år eldre enn deres 2 små . Han har kamerater som er her flere ganger i uka. Det er ikke aktuelt at han og kameratene er bajaser der ,med deres to små døtre 😅

Og det skjønner guttene. For det er ikke vår trampoline. Null problem. 

Kanskje jeg bør skaffe en trampoline ? 🙃❤Skal tenke på det.. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det? 

Det kommer ihvertfall med på listen.

Ingenting forundrer meg lengre. Det man leser her inne, viser at det ikke finnes noen grenser for hvor konfliksky og selvutslettende og tafatte folk kan bli. 

Aner ikke om det er genersjonsgreie?

Noe er det ihvetrtfall med unge småbarsforeldre nå, hvis jeg ikke klarer relatere til. Jeg har selv  småbarn, men denne unnvikenheten, usikkerheten og tafattheten, både mtp. på egen barneoppdragelse, men også dette med å ikke klare sette grenser for seg og sin famile. Virker som om folk ikke klarar å stole på egne evner til omsorgsevne lenger. Redd for ikke å kle på sine egne barn riktig klær, eller finner seg i å være "dagmamma" for andres unger, da de ikke tør så sende de hjem.  

Hilsen gamla på 40.

Endret av Perle
leifer
  • Nyttig 1
Skrevet
Perle skrev (39 minutter siden):

Det kommer ihvertfall med på listen.

Ingenting forundrer meg lengre. Det man leser her inne, viser at det ikke finnes noen grenser for hvor konfliksky og selvutslettende og tafatte folk kan bli. 

Aner ikke om det er genersjonsgreie?

Noe er det ihvetrtfall med unge småbarsforeldre nå, hvis jeg ikke klarer relatere til. Jeg har selv  småbarn, men denne unnvikenheten, usikkerheten og tafattheten, både mtp. på egen barneoppdragelse, men også dette med å ikke klare sette grenser for seg og sin famile. Virker som om folk ikke klarar å stole på egne evner til omsorgsevne lenger. Redd for ikke å kle på sine egne barn riktig klær, eller finner seg i å være "dagmamma" for andres unger, da de ikke tør så sende de hjem.  

Hilsen gamla på 40.

Omsorgsevne passer ikke inn her.. men du har nok et poeng med at generasjonen etter oss ( jeg er snart 50 ) , har et annet forhold til å si ifra direkte. Og det tror jeg er fordi at relasjoner nå er annerledes enn for 25 år siden. De er mere innskrenkede. 

Så TS er egentlig heldig stilt ❤ Da naboskap har endret seg drastisk siden vi var barn. For ikke å snakke om våre foreldre/besteforeldre. 

I 2024,så går ikke engang familie til hverandre uten en telefon i forkant. Slik var det ikke før. 

Mindre tid,flere rammer- og halve livet digitalt og utenfor hjemmet.  Hamsterhjulet. 

Jeg har bodd i min gate i 8 år. Vet kun navnet på halvparten. 

Skrevet
Havspeil skrev (12 minutter siden):

Omsorgsevne passer ikke inn her.. men du har nok et poeng med at generasjonen etter oss ( jeg er snart 50 ) , har et annet forhold til å si ifra direkte. Og det tror jeg er fordi at relasjoner nå er annerledes enn for 25 år siden. De er mere innskrenkede. 

Så TS er egentlig heldig stilt ❤ Da naboskap har endret seg drastisk siden vi var barn. For ikke å snakke om våre foreldre/besteforeldre. 

I 2024,så går ikke engang familie til hverandre uten en telefon i forkant. Slik var det ikke før. 

Mindre tid,flere rammer- og halve livet digitalt og utenfor hjemmet.  Hamsterhjulet. 

Jeg har bodd i min gate i 8 år. Vet kun navnet på halvparten. 

Det jeg mener med "tvil på egen omsorgsevne" er alle disse trådene om: "Når skal jeg kle på ungen ull", eller kan barnet som er kronisk bilsyk vendes til en fremoverlent bilstol for all spyingen ødelgger hverdagen osv.osv.

Forhold til tidligre, er vel at det ikke finnes noen hjemmeværende mor eller halvtarbeidene mor lenger, og at hverdangen er så stram og det finnes ingen plass "pusterom" og/eller spontan kontakt. Tenker at det må man bare respektere. 

Poenget med innlegget mitt var at før fungerte det med "frittgående" barn, da vokse hadde såpass intergritet at de bare sa, "Nei, det passer ikke", hvis noen ringte på da det ikke passet, eller "Nå skal vi spise middag så nå du gå hjem", eller "Gå ut hvis dere skal leke" , osv osv. 

Det er dette jeg regerer så veldig på og finner så merklig. Folk her inne som skriver, at de har nabonbarn som de i reliteten "før opp". At de de ikke klarer å sette grenser for seg selv som voksen forelder, eller for sine egne barn, ved å sine egne barn måtte "leke" med barn som overkjører de, fordi de er for ikke å være  "inkluderende".  Dette for meg er absurd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dette er jo i deres hage! Du kan ikke sammenligne det med at man ikke kan forvente stillhet i nabolaget før kl 23. Dere kan fint lage regler for bruk av deres hage, inkl trampolinen. Dette tenker jeg er helt uproblematisk å si til de voksne også. At du syns det er kjempekoselig med felles lek, men at det blir vanskelig for deres barn å sovne når de hører at andre barn leker i deres hage rett utenfor. Siden de har eldre barn, glemmer de sikkert å tenke på dette og at yngre barn ofte legger seg tidligere. 

• 2 uker senere...
Skrevet
Perle skrev (På 15.6.2024 den 17.28):

Det jeg mener med "tvil på egen omsorgsevne" er alle disse trådene om: "Når skal jeg kle på ungen ull", eller kan barnet som er kronisk bilsyk vendes til en fremoverlent bilstol for all spyingen ødelgger hverdagen osv.osv.

Forhold til tidligre, er vel at det ikke finnes noen hjemmeværende mor eller halvtarbeidene mor lenger, og at hverdangen er så stram og det finnes ingen plass "pusterom" og/eller spontan kontakt. Tenker at det må man bare respektere. 

Poenget med innlegget mitt var at før fungerte det med "frittgående" barn, da vokse hadde såpass intergritet at de bare sa, "Nei, det passer ikke", hvis noen ringte på da det ikke passet, eller "Nå skal vi spise middag så nå du gå hjem", eller "Gå ut hvis dere skal leke" , osv osv. 

Det er dette jeg regerer så veldig på og finner så merklig. Folk her inne som skriver, at de har nabonbarn som de i reliteten "før opp". At de de ikke klarer å sette grenser for seg selv som voksen forelder, eller for sine egne barn, ved å sine egne barn måtte "leke" med barn som overkjører de, fordi de er for ikke å være  "inkluderende".  Dette for meg er absurd. 

Enig. Jeg har null problem med grensesetting og å si ifra ifht lydnivå , frimodighet o .l . Det som er vanskelig til tider,er å limitere middagsbesøk og lange besøk . Men jeg prøver. Lykkes ikke særlig. 

Har 4-5 kamerater som kommer etter skolen ,2-3 ganger i uka, og ikke drar hjem før kl 20-21. ( på rundgang/ 1-3 om gangen ) 

De kommer hit. Det er langt mindre andre veien. Er alenemor.( uten bidrag )  Så jeg merker det økonomisk. Glad for at de kommer,men skulle ønske ikke alt falt på meg . 

Jeg kan ikke sende hjem unger eller ikke tilby middag. ❤ Men bare nevner det. For å bevisstgjøre foreldre med midler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...