Gå til innhold

Om å være usync med venner om barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi er en vennegjeng på fem. Jeg fikk barn tidlig, og har to fine hvor yngste er to år. Nå er alle de fire andre i gang med prøvefase, og selv om jeg er så glad på deres vegne blir jeg også så lei meg for at de fire skal gå gjennom dette sammen. Jeg vet jo hvor mye glede jeg har hatt av de venneparene vi har med jevngamle barn, og føler meg bare så utenfor nå som de får oppleve baby- og egentlig alle andre faser sammen. Noen som har opplevd liknende og kan fortelle litt om hvordan det var? Selvfølgelig ikke sikkert at alle klarer å få det til å sitte med en gang, men ja.... Jeg får bare så fomo av at barna deres vil bære jevngamle mens mine da er eldre..

Anonymkode: 49995...714

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok... 

Anonymkode: 97f23...746

AnonymBruker
Skrevet

Da kan jo dere prøve på en til da..

Anonymkode: bab40...a82

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Vi er en vennegjeng på fem. Jeg fikk barn tidlig, og har to fine hvor yngste er to år. Nå er alle de fire andre i gang med prøvefase, og selv om jeg er så glad på deres vegne blir jeg også så lei meg for at de fire skal gå gjennom dette sammen. Jeg vet jo hvor mye glede jeg har hatt av de venneparene vi har med jevngamle barn, og føler meg bare så utenfor nå som de får oppleve baby- og egentlig alle andre faser sammen. Noen som har opplevd liknende og kan fortelle litt om hvordan det var? Selvfølgelig ikke sikkert at alle klarer å få det til å sitte med en gang, men ja.... Jeg får bare så fomo av at barna deres vil bære jevngamle mens mine da er eldre..

Slå til med nr 3 da vel

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på den motsatte siden. Alle rundt meg fikk barn lenge før meg, og har sann 8-12 åringer mens jeg har en 4 mnd gammel baby nå.
Kanskje prøve å utvide vennesirkelen til folk som har barn i din alder? Jeg er i gang med å møte nye venner via barselstreff etc.

Anonymkode: 05571...bd5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en problemstilling jeg aldri har tenkt på. 

Anonymkode: d456e...6c0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Få et barn til ❣️

Anonymkode: a12de...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, etter eldste begynte i bhg, fått flere venner med barn på samme alder. Men jeg er ikke interessert i å redusere kontakt med mine beste venner fordi vi har barn i ulik alder. Og det er jo kanskje dette siste jeg lurer litt på: jeg ser utrolig stor verdi i å også ha venner med barn på samme alder, og vi trekker ofte mot disse når vi skal finne på ting (spesielt på dagtid) fordi vi får "mye gratis" ved at barna leker godt sammen. Min frykt nå er jo at resten av gjengen vil få denne tiltrekningen mot hverandre pga barn på samme alder, mens mine er eldre og mindre aktuelle som lekekamerater (går selvfølgelig begge veier). Det mååå jo være andre som har vært i liknende situasjon og kan dele erfaringer: en etablert gjeng hvor alle unntatt en har barn i samme alder. Forandrer ikke dette dynamikken?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og siden så mange foreslår å få et barn til: noen som har erfaring med å få et barn til "fordi alle andre fikk det"? Jeg synes babytid er tøft og føler jeg må være ganske så motivert for det for å gjøre det igjen. Tanken har slått meg, men er redd for "hva i alle dager har jeg gjort"-følelsen når jeg sitter i det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og siden så mange foreslår å få et barn til: noen som har erfaring med å få et barn til "fordi alle andre fikk det"? Jeg synes babytid er tøft og føler jeg må være ganske så motivert for det for å gjøre det igjen. Tanken har slått meg, men er redd for "hva i alle dager har jeg gjort"-følelsen når jeg sitter i det

Jeg har to nå, og selv om flere rundt meg får baby nå, så kunne det aldri ha slått meg å få en til, enda jeg og barna ikke er for gammel for det. Det handler jo ikke kun om fomo og være en del av gjengen. Et barn er så mye mer. Har dere råd, plass, og mulighet til å følge opp ett ekstra barn?

Anonymkode: 85589...355

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har to nå, og selv om flere rundt meg får baby nå, så kunne det aldri ha slått meg å få en til, enda jeg og barna ikke er for gammel for det. Det handler jo ikke kun om fomo og være en del av gjengen. Et barn er så mye mer. Har dere råd, plass, og mulighet til å følge opp ett ekstra barn?

Det er nettopp derfor jeg spør om dette, siden så mange foreslår det på bakgrunn av innlegget mitt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp derfor jeg spør om dette, siden så mange foreslår det på bakgrunn av innlegget mitt

Det er et enkelt svar, for å tilfredsstille din lyst til å være i sync med gjengen.

Du og dere må tenke på deres egen situasjon. Har dere plass i huset/bilen? Har dere råd med alt som skal handles inn for alle barna av utstyr, klær, sko og elektroniske enheter? Ikke minst mat, ferieturer osv.

Ville gått mange runder med meg selv før en slik avgjørelse.

Selv om man har venner på ulikt sted i livet nå, så betyr ikke det at man kan ha mye mer tid sammen når barna vokser til. Vennskapene er mulig å pleie uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To-tre års aldersforskjell er ikke så mye. Dere kan henge sammen for det. 

Selv har jeg barn hvor minste er 6 nå. Skulle mine venner få babyer nå ville jeg vært lite interessert i masse kontakt med barn tilstede, hvis jeg skal være ærlig. Å omgås småbarn er kun ok hvis jeg har småbarn selv. 

Anonymkode: 77e27...2a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dette blir et så stort problem som du skisserer.

Her er det mottsatt. To av mine nærmeste venninner fikk barn med 2 ukers mellomrom, mens jeg strevde lenge med å bli gravid. Det blir 2,5 års aldersforskjell, og jeg har ikke tenkt så mye på det. Vi får henge sammen og mens min fortsatt er veldig liten så får de 2-åringene herje litt mer sammen. Etter hvert kan nok min bli med, men man har jo ingen garanti for at barn faktisk leker fint sammen selv om de er jevngamle.

Tenker det lureste du gjør nå er å si at du håper dere fortsatt kan henge sammen med barn selv om dine er litt eldre, så vet de at det er viktig for deg å bli inkludert. Og du kan jo gi dem råd hvis de ønsker det, det er jo gull verdt med en venninne som har erfaring.

Anonymkode: 39587...366

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er et enkelt svar, for å tilfredsstille din lyst til å være i sync med gjengen.

Du og dere må tenke på deres egen situasjon. Har dere plass i huset/bilen? Har dere råd med alt som skal handles inn for alle barna av utstyr, klær, sko og elektroniske enheter? Ikke minst mat, ferieturer osv.

Ville gått mange runder med meg selv før en slik avgjørelse.

Selv om man har venner på ulikt sted i livet nå, så betyr ikke det at man kan ha mye mer tid sammen når barna vokser til. Vennskapene er mulig å pleie uansett. 

Men guri, som jeg nevner i mitt eget svar er jeg ikke interessert i få et til barn for å "være med". Helt ærlig, hvis det hadde vært noe vi vurderte (tatt vår egen situasjon i betraktning), hadde ikke dette vært noe jeg bekymret meg for (da ville jo jeg vært like mye i prøve-fase som resten av gjengen. 

Mulig jeg et eller annet sted har vært utydelig, men jeg spør om erfaringer fra folk som har fått barn i ulik alder enn flertallet i en etablert vennegjeng. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke dette blir et så stort problem som du skisserer.

Her er det mottsatt. To av mine nærmeste venninner fikk barn med 2 ukers mellomrom, mens jeg strevde lenge med å bli gravid. Det blir 2,5 års aldersforskjell, og jeg har ikke tenkt så mye på det. Vi får henge sammen og mens min fortsatt er veldig liten så får de 2-åringene herje litt mer sammen. Etter hvert kan nok min bli med, men man har jo ingen garanti for at barn faktisk leker fint sammen selv om de er jevngamle.

Tenker det lureste du gjør nå er å si at du håper dere fortsatt kan henge sammen med barn selv om dine er litt eldre, så vet de at det er viktig for deg å bli inkludert. Og du kan jo gi dem råd hvis de ønsker det, det er jo gull verdt med en venninne som har erfaring.

Anonymkode: 39587...366

Takk for erfaringsutveksling. Håper du har rett :)

AnonymBruker
Skrevet

Å få enda et barn samtidig med de andre, hva skal det hjelpe for de barna dere har nå. De har den alderen de har uansett hvordan man snur og vender på det. 

Anonymkode: 121fd...cfe

Skrevet

I og med at ikke alle blir gravide like lett, er det grunn til å tro at de ikke kommer til å bli gravide samtidig. Og det skal ikke mer enn seks måneder forskjell til før man er i helt forskjellige faser når barna er veldig små.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et problem jeg aldri har tenkt på. Mine nærmeste venner (5-6 stykker) har barn mellom 5 og 25 år, noen ingen. Våre er mellom 10 og 15. Ulik alder på barn har aldri vært et problem. Vi omgås med og uten barn. Fordelen er alt av barneutstyr- og klær som arves :D

Vi har også omgang med andre, som naboer, kolleger, foreldre til barnas venner, og min manns venner. Mange på ulike stadier i livet.

Anonymkode: 1c6b1...02a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men du sier jo du har andre venner med jevngamle barn og... Hva er problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...