Gå til innhold

Dere som har vært utbrent, var dette starten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små barn og mye nattevåk. Ofte får jeg kanskje kun 3-4 timer søvn. Jeg har en enkel kontorjobb uten fysisk tunge tak, men sliter ofte med prikking i fingre og tær, vondt i nakke og skuldre og er (i følge flere leger og fysioterapeut) veldig stram i muskulaturen. Har tatt blodprøver og intet unormalt er funnet. Har ingen mangler av vitaminer/mineraler og normalt stoffskifte.

Har i år gått ned i 80 % stilling, og har da 1 dag fri hver uke. Trodde dette ville hjelpe. Men den ene dagen jeg har fri skjer alltid det samme: Kroppen «lukker» ned på en måte…enten ved at jeg blir utrolig trøtt og faller sammen på sofaen hele dagen tiltaksløs, eller så får jeg et voldsomt migreneanfall som varer 1-2 dager. Jeg kan nesten ikke stå oppreist når denne migrenen slår inn. Jeg får ikke slappet av noe særlig selv om jeg hår tidlig til sengs. Klarer ikke sove eller hvile skikkelig selv på den dagen jeg vet jeg har fri. Blir bare liggende å bekymre meg for ting. Er redd dette vil bli verre. 

Leder mener jeg kanskje bør snakke med legen min om dette, men vet ikke helt hva forskjell det vil utgjøre og hvordan jeg i det hele tatt skal legge det fram? Jeg er jo ikke syk? Har vært sykmeldt i noen uker i fjor høst på utmattelse. Men følte ikke dette hjalp stort. Tilbake på jobb tok det ikke lang tid før plagene kom tilbake. Også selv om jeg like etter reduserte til 80%. 

Håper noen med erfaring kan komne med innspill på hva jeg kan gjøre…

Anonymkode: e7576...6c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det ganske likt som deg, gikk på kurs i medisinsk yoga, det hjalp veldig! Ellers brukte jeg fri-dagen min til å ha FRI! Helt uten krav. Gi en rolig tur. Malte litt akvarell. Rolige aktiviteter som fikk ned pulsen og stresset i hodet. 

Anonymkode: 4956c...032

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde det ganske likt som deg, gikk på kurs i medisinsk yoga, det hjalp veldig! Ellers brukte jeg fri-dagen min til å ha FRI! Helt uten krav. Gi en rolig tur. Malte litt akvarell. Rolige aktiviteter som fikk ned pulsen og stresset i hodet. 

Anonymkode: 4956c...032

Takk for tips!

Elsker både maling og yoga, skal teste ut medisinsk yoga som du anbefaler. 

ts

Anonymkode: e7576...6c8

AnonymBruker
Skrevet

For meg går det ofte i økende somatiske plager, første varselet som jeg selv legger merke til, er antall oppvåkninger om natten. Jeg kan sovne lett, men våkner 4-6 ganger i løpet av natten og sliter med å sovne igjen. Så merker jeg det med hyppigere migreneanfall, gnisser tenner, høyere puls, blodtrykksfall og at jeg trenger lenger tid på å komme meg til hektene. Det som hjelper mest er jo en langvarig sykemelding, noen få uker vil ikke hjelpe om du først har blitt utbrent. 

Anonymkode: 7285a...55e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det at du våkner (av deg selv) etter 3-4 timer er typisk. Jeg våknet (og gjør det fortsatt) med kraftig hjertebank. Jo mer stresset desto tidligere på natten.

Anonymkode: 31dc1...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov dårlig, våknet mye, og ble stadig oftere kvalm og hadde nedsatt matlyst.

Men spørsmålet er om du er på vei til å faktisk bli utbrent eller om du bare er utslitt fordi du har små barn og dermed ikke får sovet og aldri helt har fri...?

For min del hadde ikke noen uker sykemelding hjulpet, jeg trengte nesten tre år før jeg kom meg opp på beina igjen.

Anonymkode: 183d4...5e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg, og andre jeg kjenner som var nære på, eller har opplevd utbrenthet, var det ikke slik det artet seg.

Tvert i mot følte man at man mestret alt, hadde kontroll på alt, og fortsatte i full fart fremover. Til man en dag bare satt og så tomt ut i lufta. Derfra går det år før man er tilbake. Ikke bare en kort sykemeldingsperiode eller hvil. 

Dette høres mer ut som at du "bare" er utslitt. Da er det enklere å ta grep, finne teknikker, og øve på mental mestring. 

Anonymkode: 819f2...614

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg, og andre jeg kjenner som var nære på, eller har opplevd utbrenthet, var det ikke slik det artet seg.

Tvert i mot følte man at man mestret alt, hadde kontroll på alt, og fortsatte i full fart fremover. Til man en dag bare satt og så tomt ut i lufta. Derfra går det år før man er tilbake. Ikke bare en kort sykemeldingsperiode eller hvil. 

Dette høres mer ut som at du "bare" er utslitt. Da er det enklere å ta grep, finne teknikker, og øve på mental mestring. 

Anonymkode: 819f2...614

Slik var det for meg også. Full fart - helt til det sa fullstendig stopp. Hjernen virket ikke, motivasjonen var borte og kroppen var fullstendig kjørt. Legg på litt dårlig arbeidsmiljø, fraværende ledelse, stort arbeidspress samt at jobben var i tankene 24/7. Hodepine hadde jeg, men det var av stress. Høres ut som du kun er sliten ts. Heldigvis for deg! Prøv å reduser «alt» en periode, og prioriter søvn. 

Anonymkode: a79f7...72d

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo uansett snakke med legen din om migrenen.

Forklar når det inntreffer. Kanskje er det tegn på utbrenthet, kanskje ikke, men han kan da i det minste tilby deg å teste ut anfallsmedisin på migrene slik at du slipper å ha disse anfallene på fridagen din, eller prøve noe annet som kan stoppe deg fra å ha migrene i det hele tatt.

Så jo, legen han absolutt gjøre noe med tanke på migrenen.

Anonymkode: b7147...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Slik var det for meg også. Full fart - helt til det sa fullstendig stopp. Hjernen virket ikke, motivasjonen var borte og kroppen var fullstendig kjørt. Legg på litt dårlig arbeidsmiljø, fraværende ledelse, stort arbeidspress samt at jobben var i tankene 24/7. Hodepine hadde jeg, men det var av stress. Høres ut som du kun er sliten ts. Heldigvis for deg! Prøv å reduser «alt» en periode, og prioriter søvn. 

Anonymkode: a79f7...72d

Nei og nei. Dette blir litt feilaktig. Det finnes flere måter å merke utbrenthet på, det du beskriver er helt klart en av dem, men om du enten hadde hatt egen erfaring med utbrenthet fra tidligere, eller var litt mer oppmerksom på kroppens signaler, så ville du nok lagt merke til en del kroppslige faresignaler, for som du skriver selv, så var kroppen fullstendig kjørt. For min del har jeg vært utbrent en gang tidligere, da merket jeg omtrent ingenting (rent fysisk). Men pga min erfaring fra tidligere utbrenthet, så klarte jeg denne gangen å observere de fysiske tegnene som kom før jeg møtte veggen i 120 km/t. Man kan være utbrent, men likevel klare å oppdage det før man møter veggen i full fart, det betyr ikke nødvendigvis at man "kun" er sliten. 

Anonymkode: 7285a...55e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...