Gå til innhold

Lydisolering mot nabo, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sier du nå at det egentlig ikke er mulig?

Anonymkode: d458d...b2e

Nei, alt er mulig. Men det kan være omfattende å få til en løsning som virker. 

Du legger ut altfor lite informasjon til at man kan finne en løsning.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (53 minutter siden):

Nei, alt er mulig. Men det kan være omfattende å få til en løsning som virker. 

Du legger ut altfor lite informasjon til at man kan finne en løsning.

Hva slags informasjon ville vært nødvendig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men jeg vil isolere! Jeg vil ha det så lydtett som det går an, min egen lille hule hvor jeg kan danse, synge, ikke høre noe fra naboen! Være fri! 

Er det mulig å gjøre her jeg bor? Hvis ja, hvordan? Hvis nei, jeg vil flytte! 

JA, det er mulig, og ikke sikkert det blir så dyrt. Jeg fikk en snekker på befaring her, jeg bor i blokk og hører til og med naboene når de dekker på til middag.. så lytt er det. Fikk en pris på 25.000 kr, det er kun en lang vegg på stua + litt på gangen. Du sier du har rekkehus, da blir det nok litt mer. Skal du lydisolere tak så mister du litt takhøyde. Men det er kanskje veggene som er mest problematisk? 

De jeg kjenner som har lydisolert i blokk her i Oslo har vært veldig fornøyde etterpå. Billigere enn å flytte er det og :) 

Anonymkode: c01e1...f96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

JA, det er mulig, og ikke sikkert det blir så dyrt. Jeg fikk en snekker på befaring her, jeg bor i blokk og hører til og med naboene når de dekker på til middag.. så lytt er det. Fikk en pris på 25.000 kr, det er kun en lang vegg på stua + litt på gangen. Du sier du har rekkehus, da blir det nok litt mer. Skal du lydisolere tak så mister du litt takhøyde. Men det er kanskje veggene som er mest problematisk? 

De jeg kjenner som har lydisolert i blokk her i Oslo har vært veldig fornøyde etterpå. Billigere enn å flytte er det og :) 

Jeg har også en lang vegg på stua :) Har bare en etasje + loft, og loftet haster ikke. Tar du taket også? 

Er det en spesialsnekker eller en helt vanlig? Skulle gjerne hørt fra deg etter at det er gjennomført!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også en lang vegg på stua :) Har bare en etasje + loft, og loftet haster ikke. Tar du taket også? 

Er det en spesialsnekker eller en helt vanlig? Skulle gjerne hørt fra deg etter at det er gjennomført!

Jeg tar ikke taket nei, er ikke noe særlig trinnlyd og støy fra de over. Men av en eller annen grunn er det ekstremt lytt fra de som bor vegg i vegg. Jeg hører når de nyser og ler. Og jeg klager jo ikke på det, de må jo få lov å leve. De bråker overhodet ikke og er veldig bra folk. Tenker også at det er en investering å ha lydisolert. Hadde vært flott om naboen gjorde det samme, men det må de nesten bestemme selv. 

Jeg spurte bare en vanlig snekker jeg hadde innom som hjalp meg å legge gulv, han sa han har drevet mye med lydisolering så det er ikke noe som tar lang tid. Kan si fra når jeg har gjort det, må spare litt penger først bare :P 

Anbefaler å sjekke med ulike snekkere, håper det blir bedre hos deg! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lydisolert i naboen sin leilighet. Det demper veldig godt musikk, og jeg har knapt hørt stemmer derfra på de årene jeg har bodd her. Jeg vet at det er en del festing der.

Det demper selvsagt ikke absolutt alt, men med tre ulike naboer som alle har vært glad i fester, så kan jeg si at drt har hjulpet veldig her!!

Anonymkode: 04957...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

https://www.stillhet.com/

Anonymkode: f71b5...503

Jeg har sett denne lenka før, men den hjalp meg ikke så mye. Hjelper disse platene man kan bare lime på veggen? Hvor får jeg tak i de? Tenker du at jeg burde kontakte dette firmaet, eller hva er grunnen til at du bare poster lenke?

Skrevet

Beste er nok å lage en dobbelt stendervegg. Disse har de beste støydempende egenskapene av "normale" veggkonstruksjoner. Du har allerede den ene veggen. Her åpner man bare litt for å fuge glipper langs gulv og tak, kanskje kappe gulvet om det er i kontakt med eksisterende vegg. Lydbølger som spres gjennom kontinuerlige konstruksjoner er ikke bra. Så lager man en ny vegg med gips, 73mm stender fylt med rockwool og ny gipsplate. Fuger langs gulv og tak. Da har du fått en ganske bra lyddemping, og det stikker av med ca. 10-11cm av rommet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Beste er nok å lage en dobbelt stendervegg. Disse har de beste støydempende egenskapene av "normale" veggkonstruksjoner. Du har allerede den ene veggen. Her åpner man bare litt for å fuge glipper langs gulv og tak, kanskje kappe gulvet om det er i kontakt med eksisterende vegg. Lydbølger som spres gjennom kontinuerlige konstruksjoner er ikke bra. Så lager man en ny vegg med gips, 73mm stender fylt med rockwool og ny gipsplate. Fuger langs gulv og tak. Da har du fått en ganske bra lyddemping, og det stikker av med ca. 10-11cm av rommet ditt. 

Dette er det beste, sett opp nytt stenderverk minst 1cm fra gamle vegg...isoler som vanlig(ikke dytt den inntil gamle veggen)...så dobbelt gips med omskjøt. Fugemasse rundt alle kanter.

Anonymkode: 0577c...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har sett denne lenka før, men den hjalp meg ikke så mye. Hjelper disse platene man kan bare lime på veggen? Hvor får jeg tak i de? Tenker du at jeg burde kontakte dette firmaet, eller hva er grunnen til at du bare poster lenke?

Jeg ville kontaktete snekker som gir anbud op jobben sp ville jeg bedt han bestille materialer og få løsninger fra dette firmaet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville kontaktete snekker som gir anbud op jobben sp ville jeg bedt han bestille materialer og få løsninger fra dette firmaet. 

Litt vanskelig å skjønne hva du skriver, sier du at du mener jeg bør kontakte det firmaet? Men de er i Oslo? Jeg er ikke i Oslo. Hva mener du?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men man må ha en formening om hva som bør/skal gjøres, samt kostnadene det bør koste. 
Velger man billigste tilbud kan man ende opp med et tykt teppe på veggen og en regning på 4000kr, uten at problemet er løst

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Men man må ha en formening om hva som bør/skal gjøres, samt kostnadene det bør koste. 

Hva bør det koste?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva bør det koste?

https://lydisolere.no/ kan gjøre hele jobben. Alt etter kvm så kan man vel beregne fra noen ti-tusner til noen hundre tusen. Hvert hver krone spør du meg, mulighet å ha hjemmekino og musikk som ikke plager naboen eller ikke høre støy fra andre er uvurderlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldre bygård i Oslo. Skitet dører og dørkarm, hjalp veldig mot støy fra trappoppgang.

Anonymkode: 37d78...b11

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 13.12):

Jeg bor i gammelt rekkehus og ønsker å isolere vegg (og evt tak) mot nabo på en billigst og mest mulig effektiv måte. Hva kan jeg gjøre?

Det gjelder først og fremst snakking, roping, tv, musikk, men også trinnlyd (løping i trapper, smelling med dører og vinduer). 

Blir det billigere å bare flytte….? 

Sett opp en vegg mot veggen til naboen, 2-3 cm fra eksisterende vegg, 2X7’’ stendere, 70mm isolasjon og 2 lag med gips i forbandt og fug langs kantene med akryl, sparkle og mal

Problem løst, fiks det selv til 10-15 000,-

Endret av Loff77
Skrevet

Trenger nok ikke 2x7… det spiser nok unødvendig mye plass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...