Gå til innhold

Lydisolering mot nabo, noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i gammelt rekkehus og ønsker å isolere vegg (og evt tak) mot nabo på en billigst og mest mulig effektiv måte. Hva kan jeg gjøre?

Det gjelder først og fremst snakking, roping, tv, musikk, men også trinnlyd (løping i trapper, smelling med dører og vinduer). 

Blir det billigere å bare flytte….? 

Anonymkode: d458d...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Støyer de etter kl.23 ? 

Anonymkode: 481a5...10d

Les gjerne hi igjen om du er usikker på hva jeg lurer på :) 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde tatt opp det spørsmålet med et snekkerfirma, som har erfaring med hva som er best å bruke, mest effektivt, og hva det kan komme til å koste. Da får du i alle fall svar du kan stole på, hvis du har en fra firmaet på befaring hjemme hos deg for å se boligen du snakker om.

Anbefaler deg å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les gjerne hi igjen om du er usikker på hva jeg lurer på :) 

Da blir nok billigere å flytte 🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (22 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde tatt opp det spørsmålet med et snekkerfirma, som har erfaring med hva som er best å bruke, mest effektivt, og hva det kan komme til å koste. Da får du i alle fall svar du kan stole på, hvis du har en fra firmaet på befaring hjemme hos deg for å se boligen du snakker om.

Anbefaler deg å gjøre det.

Det kan jeg gjøre. Tror du at vanlige snekkerfirma har kompetanse på slikt? Eller må jeg finne noen som spesialiserer seg på støy? Bor på liten plass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da blir nok billigere å flytte 🙂

Støyisolering vil koste mer enn 100.000 altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau?

Det er komplisert og lite effektivt å støyisolere i eksisterende bygg. Støy kommer gjennom på flere måter. Isolerende konstruksjoner bygger og tar mye plass. Djevelen ligger i detaljene (fugene). Så her kan man bruke mye ressurser uten å løse noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan jeg gjøre. Tror du at vanlige snekkerfirma har kompetanse på slikt? Eller må jeg finne noen som spesialiserer seg på støy? Bor på liten plass. 

Jeg leste bare i denne artikkelen på Huseiernes nettsider at tv-snekkeren Otto Robsam uttalte seg om lydisolering.

Ellers fant jeg dette som du kanskje kan titte på:

Er gipsplater lyddempende?

Gipsplater er blant de beste støyisolerende byggematerialene, og ved valg av riktige konstruksjoner kan alle krav til lydisolering oppfylles. Norgips har utviklet gipsplater som er mer lyddempende enn vanlige gipsplater.
Hvor mye koster det å lydisolere en vegg?

Og dette:

Prisen vil variere fra prosjekt til prosjekt, men vi ser at de fleste betaler et sted mellom 2.000 kroner og 4.000 kroner per kvadratmeter veggflate. Dersom det er snakk om etterisolering med bytte av både tak og kledning, ligger prisen på omtrent 4.500 kroner per kvadratmeter vegg-/takflate.
Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Hvor langt er et tau?

Det er komplisert og lite effektivt å støyisolere i eksisterende bygg. Støy kommer gjennom på flere måter. Isolerende konstruksjoner bygger og tar mye plass. Djevelen ligger i detaljene (fugene). Så her kan man bruke mye ressurser uten å løse noe som helst.

Sier du nå at det egentlig ikke er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Støyisolering vil koste mer enn 100.000 altså? 

Men det koster da ikke 100 000 kr å flytte ? Er naboen så bråkete da ? 

Normalt støynivå må alle forholde seg til,dersom man ikke bor for seg selv. Det går jo ann å be de ta hensyn ,dersom de er utenfor normalen. Eventuelt spille kormusikk av ungarske Zoltan Kodaly . ❤, om de er vrange i vilja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Normalt støynivå må alle forholde seg til,dersom man ikke bor for seg selv. Det går jo ann å be de ta hensyn ,dersom de er utenfor normalen. Eventuelt spille kormusikk av ungarske Zoltan Kodaly . ❤, om de er vrange i vilja. 

Jo, det koster ofte mye å flytte dersom man eier det man flytter fra og skal eie/kjøpe der man flytter til. Meglergebyr der man selger (titusenvis av kroner) og div gebyrer (dokumentavgift f.eks er gjerne på flere hundre tusen kr) der man flytter til om man kjøper selveier (borettslag har ikke dok.avg, verdt å merke seg).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det vil nok koste mye mer. Megler, takstmann, dokumentasjonsavgift på ny bolig, flyttebyrå osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, det vil nok koste mye mer. Megler, takstmann, dokumentasjonsavgift på ny bolig, flyttebyrå osv. 

Da ville jeg snakket med naboen. ❤

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg snakket med naboen. ❤

Men jeg vil isolere! Jeg vil ha det så lydtett som det går an, min egen lille hule hvor jeg kan danse, synge, ikke høre noe fra naboen! Være fri! 

Er det mulig å gjøre her jeg bor? Hvis ja, hvordan? Hvis nei, jeg vil flytte! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer langt med dobbel gips limt med green glue, og lydbøyler i tak hvis takhøyden tillater det.

Anonymkode: 22a97...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer langt med dobbel gips limt med green glue, og lydbøyler i tak hvis takhøyden tillater det.

Anonymkode: 22a97...2cd

Vanlige gipsplater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanlige gipsplater?

I infoen jeg limte inn (linker) ovenfor mener jeg det sto noe om at ja, gipsplater isolerer mot lyd, men det sto også et sted (husker ikke om jeg limte inn link til den) at det finnes spesielle gipsplater laget for lydisolering også, som altså er enda mer lydisolerende enn vanlige.

Greia er at det er ting som ikke beveger seg når det kommer lydbølger som isolerer mot lyd. Det vil si ting som gips og betong og slikt. 

EDIT;

ET ROM FOR RO
Lyd er fremfor alle en uønsket gjest i dette rommet. Derfor har Norgips utviklet gipsplater som er enda mer lyddempende enn vanlige gips- plater. Norgips Standard gipsplate har i utgangspunktet meget gode lyddempende egenskaper. Men med spesialplaten Silentboard kan lyden dempes langt mer.
Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...