Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det er greit at en mor reiser fra en 2 mnd gammel baby i 3 dager? Enkelte influencere antyder at det er helt innafor… Men er det egentlig det? Hadde dere gjort det? 

Anonymkode: 51851...c18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men så lenge babyen er med far, så går det nok greit 😊

Anonymkode: c1455...e4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke gjort det. Men så kommer det jo helt an på babyens tilknytning til far, at de bruker mme osv. jeg gidder ikke å sitte her å dømme andres valg. Ingen løfter et øyenbryn om far gjør sånt, å ved mme så kan babyen få en like trygg tilknytning til far siden begge kan ta seg av den kosen og bondingen. Vårt barn har fra dag 1 hatt det like fint hos far som hos meg, nettop fordi vi har vært like delaktige i alt fra stell, kos og mating fra start. 

Anonymkode: 3dda1...f56

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort det selv med mindre det var tvingende nødvendig. Av typ helsemessige årsaker eller andre tungtveiende årsaker.

Men rent praktisk så hadde det vært mulig med min første baby fordi hun godtok flaske og var knyttet til far også.

Min andre baby derimot, nektet flaske og kunne være hos far bare korte perioder (så jeg akkurat rakk en dusj) før hun hylte. Så hun var jeg ikke borte fra mer enn en time før hun var over 4mnd.

Anonymkode: 33d70...579

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg ikke er greit. Det er vel ganske bevist at det ikke er bra for tilknytning og relasjon å være lenge borte fra små babyer?

Og jeg løfter definitivt på øyebryna om fedre drar fra sin lille baby og nybakte mor i 3 dager også.

Den samme influenceren har vel sagt at baby allerede har vært på overnatting uten både far og mor også. Så da faller jo argumentet om at far kanskje er primær omsorgsperson bort. (Pluss at man vet at det er moren som har vært hjemme med baby på dagtid iallfall 4 av de første 6 ukene pga permisjon)

Anonymkode: dc64c...6b6

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det synes jeg ikke er greit. Det er vel ganske bevist at det ikke er bra for tilknytning og relasjon å være lenge borte fra små babyer?

Og jeg løfter definitivt på øyebryna om fedre drar fra sin lille baby og nybakte mor i 3 dager også.

Den samme influenceren har vel sagt at baby allerede har vært på overnatting uten både far og mor også. Så da faller jo argumentet om at far kanskje er primær omsorgsperson bort. (Pluss at man vet at det er moren som har vært hjemme med baby på dagtid iallfall 4 av de første 6 ukene pga permisjon)

Jeg har vokst opp med far som hadde reise-jobb. Og også i en tid der fedrekvote ikke var en ting. 

Vi har alltid hatt et veldig nært og tett bånd. 

Om du har en personlig overbevisning, ok. Men ikke generaliser det på denne måten. 

Anonymkode: 4243d...48e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vokst opp med far som hadde reise-jobb. Og også i en tid der fedrekvote ikke var en ting. 

Vi har alltid hatt et veldig nært og tett bånd. 

Om du har en personlig overbevisning, ok. Men ikke generaliser det på denne måten. 

Tilknytningsteori er ikke min personlige overbevisning.

Jeg synes nå uannsett at begge foreldre bør tilstrebe å reise lite bort når barna deres er under 1 år. Det er alltid argument i disse trådene om at mor må få reise fordi ingen bryr seg om at fedre reiser. Og jeg ville bare påpeke at jo det gjør jeg. Så akkurat det er kanskje en personlig meninge da, for tilknytningsteori er vel mest opptatt av primær omsorgsperson.

Også, at noe er anbefalt og at noe kan gi skader på relasjon til baby/barn betyr heller ikke at det vil gjøre det hos absolutt alle. Men hvorfor ta risikoen? Så fint at du fikk et godt forhold til din far :) Man kan såklart få gode relasjoner til de som ikke er der alltid når man er baby heller, det sier seg selv. Men det handler mye om babys trygghet +++ Du hadde sannsynligvis en annen forelder som var der hele tiden når far reiste bort?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med andre land? Ikke alle har slik permisjonsordninger som i Norge. Synes folk må få lov å bestemme dette selv uten innblanding fra andre. 

Anonymkode: a3821...b5f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit hvis mor er primær omsorgsperson. 

Anonymkode: 488d7...8de

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 4a7d3...26f

AnonymBruker
Skrevet

3 dager er lenge for en baby. Ville ikke gjort det om det ikke var helt nødvendig. 

Anonymkode: 0bb3e...a05

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3 dager er lenge for en baby. Ville ikke gjort det om det ikke var helt nødvendig. 

Er det for lenge at far er borte også da? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt individuelt - og de som er foreldrene til barnet kjenner seg selv, partner og barnet best. 

Det som er dobbeltmoralen i denne debatten er at den går på at MOR reiser vekk 3 dager - og at det er galt. Men det er helt ok at far gjør det. Far kan være en like god omsorgsperson for sitt barn som mor er. 

Hva med andre land som ikke har permisjonsordninger som vi har? Mødre må tilbake i jobb nesten med en gang, babyer levers til barnepassere etc. 

Vi er priviligerte i Norge med den permisjonsordningen vi har - og alle - uavhengig av kjønn bør få velge hva som er best for seg, sitt barn og sin familie. 

De som mener det er ok at far reiser, men ikke mor - tenker ikke på barnets beste og omsorgsevne - de dømmer basert på egne preferanser og meninger og er dobbeltmoralske. 

La foreldre gjøre som de ønsker. Det angår ingen andre hva eller hvordan andre velger å leve livene sine. Barnet tar ikke skade av 3 dager med far. 

Anonymkode: 3914b...939

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gjort det selv, men så lenge babyen er med far har den jo en omsorgsperson. 

Synes det er en ganske bakvendt tankegang at mor MÅ være tilstede 24/7, mens far kan komme og gå som han vil. Amming er jo selvfølgelig en ting, men akkurat denne babyen får jo flaske, og da spiller det egentlig ingen rolle. 

Hadde mor og far reist fra baby samtidig ville jeg reagert mer. 

Anonymkode: 492aa...446

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Synes dere det er greit at en mor reiser fra en 2 mnd gammel baby i 3 dager? Enkelte influencere antyder at det er helt innafor… Men er det egentlig det? Hadde dere gjort det? 

Anonymkode: 51851...c18

Nei.

Babyen har bodd inne i mor i 9 måneder. Jeg vil faktisk påstå at dette stort sett ville være tre dager med traume for en mor og baby med «normal» tilknytning. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt individuelt - og de som er foreldrene til barnet kjenner seg selv, partner og barnet best. 

Det som er dobbeltmoralen i denne debatten er at den går på at MOR reiser vekk 3 dager - og at det er galt. Men det er helt ok at far gjør det. Far kan være en like god omsorgsperson for sitt barn som mor er. 

Hva med andre land som ikke har permisjonsordninger som vi har? Mødre må tilbake i jobb nesten med en gang, babyer levers til barnepassere etc. 

Vi er priviligerte i Norge med den permisjonsordningen vi har - og alle - uavhengig av kjønn bør få velge hva som er best for seg, sitt barn og sin familie. 

De som mener det er ok at far reiser, men ikke mor - tenker ikke på barnets beste og omsorgsevne - de dømmer basert på egne preferanser og meninger og er dobbeltmoralske. 

La foreldre gjøre som de ønsker. Det angår ingen andre hva eller hvordan andre velger å leve livene sine. Barnet tar ikke skade av 3 dager med far. 

Anonymkode: 3914b...939

Jeg er litt uenig med deg her. Det er ikke likegyldig for barnet om det er primær eller sekundær omsorgsperson som reiser bort. Så hvis det er mor som er hjemme og er primær omsorgsperson, er faktisk hun viktigere for babyen enn far, og dermed er det verre for babyen at hun reiser.  Er far hjemme og er primær omsorgsperson er det ikke greit at han reiser heller, men i de fleste tilfeller er han sekundær. 

Og andre land med dårlige permisjonsordninger er ikke bra og ikke noe å strekke seg etter. 

Anonymkode: 488d7...8de

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det for lenge at far er borte også da? 

Synes faktisk ingen bør gjøre det. Men den som er mest med baby, og det er oftest mor,dersom hun ammer, bør unngå det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Gud bedre, la meg gjette, er det S.E vi snakker om? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tilknytningsteori er ikke min personlige overbevisning.

Jeg synes nå uannsett at begge foreldre bør tilstrebe å reise lite bort når barna deres er under 1 år. Det er alltid argument i disse trådene om at mor må få reise fordi ingen bryr seg om at fedre reiser. Og jeg ville bare påpeke at jo det gjør jeg. Så akkurat det er kanskje en personlig meninge da, for tilknytningsteori er vel mest opptatt av primær omsorgsperson.

Også, at noe er anbefalt og at noe kan gi skader på relasjon til baby/barn betyr heller ikke at det vil gjøre det hos absolutt alle. Men hvorfor ta risikoen? Så fint at du fikk et godt forhold til din far :) Man kan såklart få gode relasjoner til de som ikke er der alltid når man er baby heller, det sier seg selv. Men det handler mye om babys trygghet +++ Du hadde sannsynligvis en annen forelder som var der hele tiden når far reiste bort?

De reiste også sammen litt. Jeg var hos besteforeldre. Godt og nært forhold til alle. Kan ikke huske en eneste dag gjennom barndom og oppvekst jeg følte meg utrygg.

Tvert i mot tror jeg barn som opplever nevrotiske mødre/fedre som tror de er de eneste som er gode nok, og at de må være der hele tiden, gir veldig utrygge barn. De overfører egen redsel til barna. Og barna erfarer heller ikke fra veldig ung alder at andre personer og miljøer også kan gi trygghet, og det vil sitte i videre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De reiste også sammen litt. Jeg var hos besteforeldre. Godt og nært forhold til alle. Kan ikke huske en eneste dag gjennom barndom og oppvekst jeg følte meg utrygg.

Tvert i mot tror jeg barn som opplever nevrotiske mødre/fedre som tror de er de eneste som er gode nok, og at de må være der hele tiden, gir veldig utrygge barn. De overfører egen redsel til barna. Og barna erfarer heller ikke fra veldig ung alder at andre personer og miljøer også kan gi trygghet, og det vil sitte i videre. 

Du mener alle mødre som ikke er komfortabel med å forlate en 2 mnd baby i tre dager er «nevrotiske»…?! Slutt å sykeliggjør det normale for å rettferdiggjøre noe helt annet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...