Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Er det vanlig med høyere hvilepuls allerde de første ukene av graviditeten (typ 30-40) slag??

Anonymkode: 35a3b...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er vanlig ja, fordi kroppen må pumpe mer blod til morkaken og fosteret. Men hvis du er usikker på om hvilepulsen din er for høy er det nok bedre å snakke med fastlege/jordmor enn her på KG.

Anonymkode: 3faad...b3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, Er det vanlig med høyere hvilepuls allerde de første ukene av graviditeten (typ 30-40) slag??

Ja, det er vanlig. Det stiger ganske mye de første ukene, for så å gjerne stabilisere seg eller gå litt ned rundt uke 6 (og så stiger det mer igjen utover i graviditeten). Har skjedd hver gang jeg har vært gravid, og har derfor lest en del om det. 30-40 slag hørtes veldig mye ut da, er dette hvilepuls om natta eller på dagtid? For meg steg hvilepulsen om natta rundt 12 slag frem til uka 6 før den gikk litt ned igjen. Men på dagtid skyter pulsen i været av ingenting. 

Ser det godt i dette instainnlegget;

https://www.instagram.com/p/CvrSX0eKubW/?igsh=ZDYwMDJqcjVxMXh5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Venterpåregnbuen skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanlig. Det stiger ganske mye de første ukene, for så å gjerne stabilisere seg eller gå litt ned rundt uke 6 (og så stiger det mer igjen utover i graviditeten). Har skjedd hver gang jeg har vært gravid, og har derfor lest en del om det. 30-40 slag hørtes veldig mye ut da, er dette hvilepuls om natta eller på dagtid? For meg steg hvilepulsen om natta rundt 12 slag frem til uka 6 før den gikk litt ned igjen. Men på dagtid skyter pulsen i været av ingenting. 

Ser det godt i dette instainnlegget;

https://www.instagram.com/p/CvrSX0eKubW/?igsh=ZDYwMDJqcjVxMXh5

På dagtid, ikke sjekket om natta. Pulsen på dag varier fra 60-90 slag. Normalt har jeg 45-55 kanskje. Ble litt småstressa 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På dagtid, ikke sjekket om natta. Pulsen på dag varier fra 60-90 slag. Normalt har jeg 45-55 kanskje. Ble litt småstressa 

Det er veldig vanlig. Blodmengden i kroppen øker og hjertet må jobbe hardere. Vanligvis tilpasser hjertet og kroppen seg det etterhvert, så det roer seg litt. Men høy puls (jeg kan f eks ha 100 i puls når jeg står på kjøkkenet og lager mat), anpustenhet, hjertebank osv er helt vanlige ting å kjenne på fra tidlig i graviditeten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Venterpåregnbuen skrev (18 minutter siden):

Det er veldig vanlig. Blodmengden i kroppen øker og hjertet må jobbe hardere. Vanligvis tilpasser hjertet og kroppen seg det etterhvert, så det roer seg litt. Men høy puls (jeg kan f eks ha 100 i puls når jeg står på kjøkkenet og lager mat), anpustenhet, hjertebank osv er helt vanlige ting å kjenne på fra tidlig i graviditeten. 

Takk for betryggende svar🥰

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det var påfallende hvor fort det endret seg. Nesten så jeg vil kalle det et graviditetstegn, hadde jeg ikke tatt test så kunne jeg oppdaget det på den måten😅

Anonymkode: 580d0...d67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det. Men ikke så mye økning som deg. Men jeg startet med veldig høy hvilepuls før graviditet da, jeg vil si du hadde veldig lav før? Om du har gått opp for mye eller passe mye er kanskje lurt å høre med lege/jordmor om? :)

Anonymkode: 38935...d0e

AnonymBruker
Skrevet

hvilepulsen min økte med ca 10 slag. Var et av de første symptomene jeg opplevde av graviditeten.

Anonymkode: 07f6f...92a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...