AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Skrevet 15. juni 2024 Under legetime så blir det bestemt at jeg må ta blodprøve. Jeg har sånn frykt for blodprøver. Det oppleves smertefullt å ta. Hvordan kommuniserer legen med sekretæren om en redd pasient? Jeg later som ingenting, med er på besvimelse rand. Skriver de en notat som sekretæren leder på laben? For jeg opplevde at nesten sekretæren hadde fått mld. Om dette. Da gikk jeg ti skritt fra legekontoret å til naborommet til blodprøver. Enda en ting spurte legen hvor mange rør blod jeg skulle ta. Et rør sa han. Da jeg satt der ble det 3 rør. Jeg kommenterte at legen sa et rør. Sekretæren unnskyldte seg med at legen ikke visste. Men det er ikke sant. For legen en turnuskandidat satt og skrøyt til meg at han hadde som oppgave å ta blodprøver på et sykehus han var utplassert på. Heretter doper jeg meg ned med emla plaster før hver legetime. Blir dyrt men har sånn angst. Anonymkode: 5cfdd...21f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #2 Skrevet 15. juni 2024 Legen vet ikke hvor mange glass som skal tas, nei. Det er ikke det samme å ta blodprøver på et legekontor, som på feks sykehuset. Anonymkode: 51ca5...d9a 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legen vet ikke hvor mange glass som skal tas, nei. Det er ikke det samme å ta blodprøver på et legekontor, som på feks sykehuset. Anonymkode: 51ca5...d9a Det er de samme glass man bruker på sykehuset, og rekvisisjonen om hvilke prøver kan tas fra samme glass. Noen prøver krevet et glass alene. Sånn er det uansett. For blodprøver blir sendt til nettopp sykehuset, for analysering. Anonymkode: aa4b5...196
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Skrevet 15. juni 2024 Er som nevnt over, legen har ikke oversikt over hvor mange glass som skal tas. Det kommer først opp på lab. Jeg spør alltid pasienten om det går fint å ta blodprøver. Forventer faktisk at de svarer ærlig på det. Det er ikke noe problem at du tar på bedøvelsesplaster/krem. Det er det mange voksne som gjør. Anonymkode: d82fc...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er de samme glass man bruker på sykehuset, og rekvisisjonen om hvilke prøver kan tas fra samme glass. Noen prøver krevet et glass alene. Sånn er det uansett. For blodprøver blir sendt til nettopp sykehuset, for analysering. Anonymkode: aa4b5...196 Ikke alle prøver sendes til sykehus. De fleste sendes til andre laboratorium Anonymkode: d82fc...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er de samme glass man bruker på sykehuset, og rekvisisjonen om hvilke prøver kan tas fra samme glass. Noen prøver krevet et glass alene. Sånn er det uansett. For blodprøver blir sendt til nettopp sykehuset, for analysering. Anonymkode: aa4b5...196 Nei, om du har jobbet ved både legekontor og sykehus så bør du vite at feks SR tas på et eget glass på legekontoret, men på sykehuset så tas den fra EDTA. Det er ikke alltid like glass ved legekontor som ved sykehuset, og mange legekontor bruker fürst, da skriver sekretæren ut antall etiketter til glassene, uten at legen på forhånd har et ark hvor hen kan se antall glass som skal brukes. Anonymkode: 51ca5...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Skrevet 15. juni 2024 Du må si i fra. Både til legen og de som skal ta prøven. Len stolen godt bakover så du får slappet av så godt det går. Jeg er vanskelig å ta prøver av - blodårene ruller og jeg blir nålepute. Med en tendens til å besvime i tillegg, kan det bli «festlig». Jeg tar bare prøver på labben på sykehuset, de er flinkere til å stikke enn de på legekontoret. Anonymkode: bf38f...13b
Memorangen Skrevet 15. juni 2024 #8 Skrevet 15. juni 2024 Om du er veldig redd for å ta blodprøver, er det sikkert en mulighet for å ta på emblakrem og ta blodprøvene når den har funket en stund. Sånn at du ikke trenger å ta det på før hver legetime.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå