Gå til innhold

hvilke er dine favoritter innen klassisk musikk?

Anne Liese Braun

Anbefalte innlegg

I denne youtube-snurten dreier det seg riktignok ikke bare om musikken, men likevel.. Jeg setter denne på full guffe og får helt frysninger 

Endret av Anne Liese Braun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

ja, og så kan jeg jo nevne at stykket er av J.S. Bach,  Mass in b minor 

Endret av Anne Liese Braun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så denne da: 

Vivaldi. Winter 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenstemning av Edward Grieg- blir aldri lei, synes den er så nydelig ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bachs Goldbergvariasjoner, Brahms sonate for fiolin og klaver i G-dur, Chopin balladene for klaver.. 🤩

Anonymkode: 9da05...2c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker denne, ikke av de mest "emosjonelle", men så utrolig musikalsk! Fantastiske kontraster, overganger og temposkifter...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

likestilling skrev (58 minutter siden):

Elsker denne, ikke av de mest "emosjonelle", men så utrolig musikalsk! Fantastiske kontraster, overganger og temposkifter...

Stykket blir enda mer imponerende når man betrakter klaviaturet ovenfra og ser hva en pianist faktisk spiller her; kanskje dette er litt i vanskeligste laget for nybegynnere, men både Beethoven og kvalitetsmusikk generelt burde likevel være en god grunn til å sette av tid til å lære seg å spille et instrument - én ting er å lytte til musikken; noe annet er opplevelsen av å kunne gjengi den selv.

Anonymkode: cb615...aa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 25.6.2024 den 2.05):

Elsker denne, ikke av de mest "emosjonelle", men så utrolig musikalsk! Fantastiske kontraster, overganger og temposkifter.

oi, ja det er et fantastik stykke! Hadde en periode i min ungdom hvor jeg prøvde å få til nettopp dette stykket på piano. Kom nok aldri opp på det nivået som kunstneren her har kan vi trygt si 😁

Ha en god dag alle sammen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Große Fuge regnes for å være Beethovens aller mest radikale komposisjon. Selv for dagens lyttere, som er vant til langt krassere disharmonier, kan stykket være en håndfull, så vi kan jo tenke oss hvordan publikum i 1820-årene må ha oppfattet denne musikken. Absolutt plingplong? Kanskje ikke, men utvilsomt sjokkerende. Uansett er det en uhyre ekspressiv fuge med dybde, skjønnhet og ikke så rent lite humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lissepasning Tusen takk! 

Jeg spør meg hvorfor jeg aldri har hørt om Henryk Szeryng før!  Snakker om talent 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke hele balletten, men Vårofferet av Stravinskij med Nizjinskijs koreografi er noe av det mest rystende jeg har vært borti. Ikke rart det ble skandale i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Bela Bartok.

Anonymkode: 8e02a...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...