Gå til innhold

Finnes det folk som vil passe katt i flere måneder gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom jeg var deg, så ville jeg tenkt over det at katten kan forsvinne ifra et nytt hus,dersom de ikke har kompetanse nok. 

Det tar flere uker før en katt venner seg til et hus og en plass. Før den kan slippes ut på frihånd. Det er fort gjort at en dør står åpen...og da søker den ikke tilbake dit som en selvfølge. 

Det beste hadde vært om noen du stoler på, fikk nøkkel til bopælen din, og matet katten. Om ikke daglig,så hver annen eller tredje dag. Samt satt ut mat og vann ute i tillegg. 

Det er ikke vinter nå, så katten kan være ute. Men MÅ ha tilgang til VANN og mat. Jeg reiser aldri bort. Men kjøpte et lite kaninhus til pusen min. Det står på trappa. Supert om det er regnvær om natta. Det kostet under 2000 kr. Super investering. 

Folk flest gjør slike tjenester uten lønn. Siden det er 3 mnd det er snakk om, kanskje fordele oppgaven på 2 stk.?  Men som du stoler på. ❤ 

Anonymkode: 2502b...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var på vinteren ja...😅🙈,,, så det nå. 

Da kan ikke pus gå ute ,mer enn for å gjøre seg rein. 

Nei - da må noen få nøkkel til hjemmet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, det finnes folk som kunne tenke seg å bo gratis mot å passe en katt gratis. Sjekk nettsider for den type kattepass😊

Anonymkode: c3285...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville faktisk vurdert å tilby bopælen til en voksen student " den perioden " 

Sykepleier/ politistudent... slike som holder seg på den smale sti .🧘‍♀️🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men,eier du eller leier du ? Det er også et hensyn å ta. 

Dersom du leier,så er det ikke direkte " fremleie" ...men noe som de fleste leiekontrakter ikke godtar. Da må du avklare med huseier. Siden du er ansvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kattepus som trenger pass når jeg skal være borte i drøyt tre måneder.

Jeg står for mat, kattesand og dyrlegeutgifter hvis det skulle skje noe med katten (den er forsikret, vaksinert og chippet)

Har ikke råd til å betale over 20 000,- for kattepass.

Har skjønt at mange passere tar 6-7000,- pr måned.

Anonymkode: bc7a6...70b

Jeg var innlagt en del måneder på sykehus for et par år siden og jeg fant flere på finn som hadde lyst på katt men som av en eller annen grunn ikke hadde mulighet til å ha en katt på fast basis eller som ville finne ut om de var klare for å skaffe seg en katt og de ønsket derfor å kunne låne en katt i perioder. De ville ikke ha betaling for dette så lenge jeg sto for de nødvendige utgiftene. Så mitt tips er å se om du finner noen sånne annonser på Finn eller legge inn egen annonse 😊

Anonymkode: cee1f...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dette burde du ta fra feriebudsjettet. Drøyt å be noen om gratis, selv naboer burde få noe om de gidder stikke innom hver dag, alternativt gjengi stor tjeneste.

Anonymkode: 6b234...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men,eier du eller leier du ? Det er også et hensyn å ta. 

Dersom du leier,så er det ikke direkte " fremleie" ...men noe som de fleste leiekontrakter ikke godtar. Da må du avklare med huseier. Siden du er ansvarlig. 

Jeg leier i en bygård i 3 etasje

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg leier i en bygård i 3 etasje

ts

Vil tro at det beste er å få noen til å bo hos deg i tre måneder (enten pålitelige studenter eller som noen andre nevnte noen fra Trusted Housesitters eller lignende grupper), men det er klart du må avklare det med huseieren først. Men er det virkelig ingen av naboene som kan gjøre deg denne tjenesten? Du kunne jo ha tilbudt deg å betale en symbolsk sum eller hjelpe dem med noe til gjengjeld?

Eventuelt at du setter den bort til på en slags fôravtale, men de må i så fall for all del ikke slippe den ut der den er, for katter bruker lang tid på å venne seg til nye steder. Selv om den er utekatt, er det bedre at den er litt grinete i tre måneder enn at den forsvinner ute på det nye stedet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk familie og venner til å passe så lenge for oss. Men gav de forsikring om at de ikke skulle ha eller kjenne på noe ansvar dersom det skjedde noe eller den stakk av, så lenge de passet den som avtalt. Det gikk jo helt fint, men tenker at mange kvier seg for akkurat det ansvaret om eier skulle bli hysterisk. 

Anonymkode: e6ed7...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud!

TS kan da ikke mene at denne stakkars katten skal ut på et nytt sted!?

Midt på vinteren ...?

Nei, her ser en slett kattehold fra TS side! 

Katten er ikke en gang verdt å betale noen for å ta godt vare på??!

Anonymkode: 6be85...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/15/2024 at 11:19 AM, AnonymBruker said:

Trusted Housesitters, så lenge du har et hus de kan bo i. Blir nok vanskelig å finne noen som tar katten hjem til seg i så mange måneder gratis.

Anonymkode: 70323...3d2

Støtter denne. Har brukt tjenesten mange ganger selv og kan virkelig anbefale det. Koster litt å bli medlem men da kan man bruke det så mye man vil. Der er det mange man kan stole på som gjerne bor hos deg og passer katten. For katt er det en mye bedre løsning at noen kommer og bor hos deg enn at katten må flytte midlertidig.

Anonymkode: 78b61...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 1.10):

Nei jeg har ikke venner som vurderer å skaffe seg katt, og katten min er utekatt så det beste for den er å få være ute når den bor hos kattepasseren.

Dette er i januar, februar og mars neste år.

Ts

Jeg har også Utekatt men dessverre har jeg en alvorlig sykdom som gjør at jeg innimellom kan være innlagt over litt lengre perioder og det er selvsagt helt uaktuelt at hun da skal være ute. Det ville vært totalt uansvarlig fra min side, men hun klarer seg faktisk veldig fint med å være inne de månedene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 22.41):

Herregud!

TS kan da ikke mene at denne stakkars katten skal ut på et nytt sted!?

Midt på vinteren ...?

Nei, her ser en slett kattehold fra TS side! 

Katten er ikke en gang verdt å betale noen for å ta godt vare på??!

Anonymkode: 6be85...fb8

Jeg er helt enig at det er fullstendig uansvarlig å slippe katten ut når man selv er borte i flere måneder, men det å si at det er slett kattehold fordi TSprøver å finne andre løsninger enn å betale 20.000 i kattepass blir for drøyt.

Jeg har selv en katt som er ute og dessverre har jeg fått en alvorlig sykdom som gjør at jeg i perioder er innlagt på sykehus og som oftest har jeg familie/venner som har hjulpet meg, men det har vært et par ganger hvor dette ikke har latt seg gjøre og på grunn av min sykdom så er ikke min økonomi den sterkeste så en utgift på rundt 20.000 til kattepass til ville ha bygd på store problemer. Men på annonser på finn.no kan man finne flere annonser hvor mennesker som av den ene eller den andre grunnen ikke kan ha katt på fast basis, men de ønsker å ha en katt for en periode og de vil ikke ha noe for det,men jeg dekker selvfølgelig alt av utgifter. Og at jeg et par ganger har gått for denne løsningen sier ingenting om min evne til et godt kattehold. Min frøken får absolutt alt det hun trenger og gjerne litt mer og det at jeg har litt dårligere økonomi enn gjennomsnittet går aldri over henne. Å nei hun er selvsagt ikke ute når jeg er på sykehus og hadde det ikke funnet noen annen løsning enn å betale for kattepass så hadde jeg selvsagt tatt opp noe lån eller lignende for å få betalt det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 1.10):

Nei jeg har ikke venner som vurderer å skaffe seg katt, og katten min er utekatt så det beste for den er å få være ute når den bor hos kattepasseren.

Dette er i januar, februar og mars neste år.

Ts

Den må uansett være inne i flere uker, og ikke bare må du finne noen som vil passe en katt gratis/billig noen måneder, men også noen som bor slik at de har lov til å ha utekatt, og bor ett sted det er trygt for pus... Da begynner det bli mye krav...

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 9.32):

Kanskje du kan annonsere etter en student, eller noe, som ønsker seg en ferie fra kollektivet sitt og da kan bo hos deg for å passe katten. Men du bør fortsatt betale noe for det.

Eller at du hører med en nabo (ungdom i nabolaget) som man se etter katten, slippe den inn og ut (montere katteluke i forkant av reisen din?), gi mat, kos osv. Men det bør du også betale noe for. 

Anonymkode: 8d32a...489

Å la en katt være alene i tre måneder for bare å bli sluppet inn og ut og få lutt kos av en nabo er særdeles dårlig gjort mot katten. Katter er sosiale dyr, og har absolutt behov for mer sosialisering over en så lang periode! Selv redde og sky katter har mer sosialiseringsbehov enn det... Greit nok å ha en nabo som stikker innom når man er borte en uke eller to, men det gjør man ikke når man er borte tre måneder! Da får man heller omplassere katten.....

Anonymkode: 70cfa...47a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjort det så lenge utgiftene ble dekket. Har gjort det før, ikke så lenge, men.. Hadde også en katt der jeg betalte utgiftene selv et år.. men tja.. så lenge utgiftene er dekt er det ikke noe problem selv om jeg har en sær katt fra før 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/16/2024 at 6:40 PM, AnonymBruker said:

Støtter denne. Har brukt tjenesten mange ganger selv og kan virkelig anbefale det. Koster litt å bli medlem men da kan man bruke det så mye man vil. Der er det mange man kan stole på som gjerne bor hos deg og passer katten. For katt er det en mye bedre løsning at noen kommer og bor hos deg enn at katten må flytte midlertidig.

Anonymkode: 78b61...d3f

Jepp, jeg har brukt det fire ganger med hunden min og har fått helt nydelige folk hver gang.

Anonymkode: 70323...3d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis katten skal gå ute når den blir passet av en fremmed må dette skje der den er kjent. Hvis katten skal fllytte vil jo halvparten av disse tre månedene forsvinne til å bli kjent med nytt menneske og nye omgivelser. I tillegg må du holde den inne i minst fire uker når du får den hjem igjen. Det vanlige i slike situasjoner er å låne ut leiligheten sin gratis, mot at de passer katten. Da kan noen som er på ferie, pendler eller trenger korttids bolig dra nok nytte av det til at de gidder å gjøre det.

Anonymkode: 73aea...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis katten skal gå ute når den blir passet av en fremmed må dette skje der den er kjent. Hvis katten skal fllytte vil jo halvparten av disse tre månedene forsvinne til å bli kjent med nytt menneske og nye omgivelser. I tillegg må du holde den inne i minst fire uker når du får den hjem igjen. Det vanlige i slike situasjoner er å låne ut leiligheten sin gratis, mot at de passer katten. Da kan noen som er på ferie, pendler eller trenger korttids bolig dra nok nytte av det til at de gidder å gjøre det.

Anonymkode: 73aea...3b1

Han bodde hos en venn av meg i 6 uker i fjor, og allerede dagen etter ville han ut, og da gikk jeg ut sammen med han, og det gikk veldig fint men vi var ikke lenge ute.

Dagen etter var han ute alene og alt gikk fint.

Han trengte ikke å være inne i fire uker før jeg slapp han ut i hans kjente revir.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...