AndreaE Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Lurer på hvordan siste ukene av graviditeten var for deg! Jeg selv har vondt i ledd og hofter, hovne og vonde føtter. Oppe 6+ ganger om nettene pga toalettbesøk eller halsbrann. Får vondt i hoftene når jeg sover og må snu meg fra side til side, sånn går det rundt i loop! Merker jeg er ekstremt lav på energi men føler et behov for å bevege meg og trene selv om jeg ikke klarer det når jeg setter i gang. Tungpustet. Nå går det saktere og saktere her! Hvordan var/er det for deg? Noen tips til førstegangsfødende rundt forberedelser fysisk og psykisk de siste ukene? ☺️
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #2 Skrevet 15. juni 2024 Alt var vondt. Hater å gå gravid. Vi skal nå få et søsken til den første, å da er det stopp. Anonymkode: 9d707...92f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 Alt var vondt. Måtte sove i sittende stilling for å få puste skikkelig. Veldig klaustrofobisk. Bekkenet knirket og knaste. Jeg prompa og lagde snorte lyder bare jeg skulle gå noen få meter. Var ikke overvektig heller, men jeg er liten og magen var stooor. Jeg var hoven i føtter, legger, hender og lepper. Det var kanskje for det beste at det ble en tung avslutning. Jeg hadde tidligere i graviditeten hatt sterk fødselsangst. På slutten ga jeg faen. Ville bare ha unge ut, samme hvordan. Vi kom oss i mål, og jeg er lykkelig for å ha kroppen min tilbake. Undervurdert hvor deilig det er å få puste skikkelig. Aldri igjen, så her blir det enebarn. Anonymkode: 0c41f...996
sisini Skrevet 15. juni 2024 #4 Skrevet 15. juni 2024 Uke 38 med første her, så det kan fortsatt bli verre, men har det egentlig ganske greit. Har ikke halsbrann eller behov for å tisse om natten, så det eneste som forstyrrer søvnen er litt vondt i ryggen og følelsen av at huden på magen strekkes hvis ikke bbhugme ligger riktig under magen. Vond rygg gjør det også slitsomt å sitte stille over for lang tid, men det motiverer meg til bevegelse og styrketrening flere ganger i uka 😊
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Skrevet 15. juni 2024 Vondt bekken, sov ekstremt dårlig, dårlig matlyst. Hadde heldigvis et svangerskap som var 3-4 uker kortere enn det første denne gangen pga planlagt keisersnitt. På slutten av det første svangerskapet gråt jeg hver dag de siste to ukene fordi jeg var så utslitt. Skal ikke ha flere barn enn to, så slipper det der noe mer 😁 Anonymkode: 19f07...7d5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Skrevet 15. juni 2024 Er i uke 40+0 i dag (har altså termin om et par dager). Er sliten og kroppen er tung, og har vanligvis to tisseturer i løpet av natten. Tror likevel jeg har vært heldig med svangerskapet. Har heldigvis ikke bekkenplager, og kan gå relativt lange avstander i rolig tempo (men setter pris på å ha toalett relativt tilgjengelig). Føler tidvis på mye nedpress. Er ikke spesielt hoven, men bruker støttestrømper forebyggende. Har gått opp en del i vekt. Anonymkode: 64f3d...918
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Skrevet 15. juni 2024 Formen var tipp topp i begge svangerskap, både siste måneden og 14 dager overtid (begge ganger). Eneste plagen var halsbrann (det hjalp å drikke helmelk) og noen episoder med leggkramper. Anonymkode: d7d0c...f42
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #8 Skrevet 15. juni 2024 Sov dårlig fordi jeg hadde noe i klem når jeg lå på siden (nerver, muskler eller noe, jeg vet ikke hva…) pga økt kroppsvekt, våknet hele natten av smerter fra hofta og hele veien ned foten🙈 hemmet meg litt på dagtid også, var vondt å gå… så var mildt sagt trøtt og sliten på slutten😅 Anonymkode: 01c8d...c11
urenluren Skrevet 15. juni 2024 #9 Skrevet 15. juni 2024 Er rimelig lei nå! Skikkelig intens halsbrann, og gaviscon gir ingen effekt lengre. Bekkenleddssmerter som gjør det veldig vondt å snu seg i senga, og får så vondt i hoftene når jeg ligger og må derfor snu meg hele tiden. Livmoren presser på ribbeina og lungene. Fått magen dekket med strekkmerker. Klør som en gal over hele kroppen. Vond og stiv i alt av ledd. Hemoroider. Kviseutbrudd på rumpe og bryst/hals. Skikkelig trøtt og sliten. Som jeg misunner de som føler seg freshe og fine! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 Fødte juli i fjor. Var i god form, gikk flere turer daglig, selv om jeg var langsom. Anonymkode: c3553...918
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 Gravid uke 37 halsbran, oppe 2-3ganger og tisser. Ekstremt vondt i hoftene. Veldig dårlig med energi og sover ekstremt mye. Anonymkode: 958f2...e1b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Skrevet 15. juni 2024 Fødte i uke 37, så slapp de tyngste ukene til slutt hvor man i tillegg har det mentale med å bare gå og vente på at noe skal skje. Men min siste måned var helt super. Måtte opp og tisse noen ganger om nettene, men det var det verste. Ellers var jeg i full jobb, gikk en time om dagen, dro på båttur, var ute med venner på kveldene osv. Sikkert ikke det du vil høre når du har det tungt på tampen av svangerskapet, men syns det er greit i en sånn tråd at det kommer fram at graviditet kan oppleves veldig ulikt fra person til person. Anonymkode: 4dced...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 Fødte i uke 39 med andre, syns der var slisomt men ikke krise Anonymkode: c4f9b...ed7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #14 Skrevet 16. juni 2024 Tungt! Halsbrann, noe bekkensmerter, veldig trøtt, sov mye men dårlig. Ellers ok form. Anonymkode: 48100...728
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #15 Skrevet 16. juni 2024 1 graviditet var jeg i jobb som stuepike helt til 3 uker før fødselen 2 graviditet var jeg nesten sykemeldt hele tiden Anonymkode: c874d...cc6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #16 Skrevet 16. juni 2024 Med de to første var livet en lek hele graviditetene. Hadde noe vondt i bekkenet, men sov godt og var fornøyd. har nå 8 uker til termin, og har fått tidenes influensa. Bekkensmerter uansett hva jeg gjør. Halsbrann uansety hva jeg spiser, og med en gang jeg legger med ned. Har et barn som enda ikke sover natta gjennom så sover svææært lite (oppe et par ganger på do, våkner hver gang jeg må snu meg, våkner av tett nese, våkner av barnet som våkner, våkner av at jeg blir kvalm av å ligge på ryggen osv osv osv) jeg er dødssliten nå, og kan ikke forstå hvordan jeg skal overleve kanskje opp til 10 uker til med dette Anonymkode: e65ec...915
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #17 Skrevet 17. juni 2024 God fysisk form, gikk lange turer og ryddet masse. Slet MYE med halsbrann, hadde konstant halsbrann🥲 en del vann i kroppen så hadde litt smerter i ledd, spesielt i fingrene. Følte meg gedigen og tung, men samtidig veldig sterk. Den psykiske formen var elendig. Sov kjempedårlig, var depressiv og hadde mye angst. Utrolig hva dårlig søvn gjør med psyken, sov elendig pga halsbrann. Hører mange sier «bare vent til babyen kommer, da blir du trøtt og sover lite», bare tull i mitt tilfelle, sover kjempegodt med baby. Men som gravid derimot…….😴🥱😮💨 Anonymkode: ec7f9...7ad 1 1
Trolltunge Skrevet 17. juni 2024 #18 Skrevet 17. juni 2024 Hadde to svært ulike svangerskap. Første var jeg dårlig på alle måter man kan slite med, fra kvalme og oppkast til sug etter rare ting å spise, til leggkramper og smerter i bekken. Tror ikke jeg slapp unna noen av de vanligste plager ved svangerskap. Hud, hår og energi var også helt elendig. Jeg var gusten og det var tungt på alle mulige måter fra start til slutt. Andre svangerskap var jeg så frisk og sprek helt til slutten at det var helt merkelig. Jeg regelrett strålte og var full av energi. Ingen plager før jeg synes det ble litt tungt helt på slutten. Noe som ikke var rart, siden det var tvillinger. Ingen andre plager da heller enn at magen var litt tung og "i veien".
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #19 Skrevet 17. juni 2024 1 hour ago, Trolltunge said: Hadde to svært ulike svangerskap. Første var jeg dårlig på alle måter man kan slite med, fra kvalme og oppkast til sug etter rare ting å spise, til leggkramper og smerter i bekken. Tror ikke jeg slapp unna noen av de vanligste plager ved svangerskap. Hud, hår og energi var også helt elendig. Jeg var gusten og det var tungt på alle mulige måter fra start til slutt. Andre svangerskap var jeg så frisk og sprek helt til slutten at det var helt merkelig. Jeg regelrett strålte og var full av energi. Ingen plager før jeg synes det ble litt tungt helt på slutten. Noe som ikke var rart, siden det var tvillinger. Ingen andre plager da heller enn at magen var litt tung og "i veien". Fascinerende med to så ulike svangerskap! Var det samme kjønn begge gangene? Anonymkode: 64f3d...918
Trolltunge Skrevet 17. juni 2024 #20 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fascinerende med to så ulike svangerskap! Var det samme kjønn begge gangene? Anonymkode: 64f3d...918 Gutt første gang. Gutt og jente siste gang. Ja ganske merkelig. Etter første svangerskap var jeg ganske innstilt på at jeg hadde en kropp som ikke taklet slikt godt. Veldig herlig å bli så positiv overrasket ved neste svangerskap. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå