AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Dersom man har hatt lav boevne i hele sitt voksne liv og nå nærmer seg 50 år - er det håp om at det kan bli bedre? Jeg rydder og rydder og vasker etter min rotete og grisete samboer, men gir til slutt opp, for det er da ikke mitt gris og rot. Selv trenger jeg å ha det ryddig og rent rundt meg. Rot og gris gjør meg rett og slett uvel. Hadde jeg ikke gjort noe i hjemmet, hadde vi så og si bodd på en søppeldynge. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor noen kan holde så dårlig orden. Jeg har hele tiden tenkt at han bare er lat og ikke gidder, men det ligger kanskje noe annet bak? Jeg vurderer å gå etter mange år sammen, for orker snart ikke mer. Finnes det noen form for behandling for de med lav boevne, og kan det egentlig bli bedre når det har vart så lenge? Anonymkode: b68be...49c 1 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Det er alltid håp 😊 Jeg tror du må sette han ned og få han til å innse at det er alvor! At du faktisk går dersom det ikke blir bedre…. Problemet er npk også at han oppriktig ikke ser rotet på samme måte som deg, og akkuratt det tror jeg ikke du klarer å snu. Hva med å gi han konkrete oppgaver? Hver dag må han ta ut søpla kl 22, uansett om han tror han klarer å stappe mer oppi eller ikke. Det er ikke lov å gå ut av badet derom noe ligger på gulvet. Jeg vet dette høres tåpelig ut, men jeg regner med gubben din har andre gode egenskaper og du er glad i han? Da må man av og til tenke utenfor boksen for å snu mønster 😊 Anonymkode: 399af...980 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 Nei det er ikke håp. Han blir aldri bedre. Bodde han alene måtte nok kommunen hjulpet han. Anonymkode: efb75...77f 12 4
TomSawyer Skrevet 15. juni 2024 #4 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom man har hatt lav boevne i hele sitt voksne liv og nå nærmer seg 50 år - er det håp om at det kan bli bedre? Jeg rydder og rydder og vasker etter min rotete og grisete samboer, men gir til slutt opp, for det er da ikke mitt gris og rot. Selv trenger jeg å ha det ryddig og rent rundt meg. Rot og gris gjør meg rett og slett uvel. Hadde jeg ikke gjort noe i hjemmet, hadde vi så og si bodd på en søppeldynge. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor noen kan holde så dårlig orden. Jeg har hele tiden tenkt at han bare er lat og ikke gidder, men det ligger kanskje noe annet bak? Jeg vurderer å gå etter mange år sammen, for orker snart ikke mer. Finnes det noen form for behandling for de med lav boevne, og kan det egentlig bli bedre når det har vart så lenge? Anonymkode: b68be...49c Det finnes håp..for deg. Begynn å pakk for det her kommer aldri til å endre seg. 11 1 7
AnonymBrukerNeida Skrevet 15. juni 2024 #5 Skrevet 15. juni 2024 Få han til å forstå at om det ikke blir bedre, så blir han enslig. Da får du se om det er viktig nok for han og om han strammer inn. Hvis ikke er det bare å dra 4 1
Paneera Skrevet 15. juni 2024 #6 Skrevet 15. juni 2024 Fatter ikke at folk kan klare å bo i så mye rot/kaos. Han plages jo tydeligvis ikke av det selv, så sannsynligheten for at han plutselig endrer kurs er vel ikke så stor… 6
Dried Mangoliano Skrevet 15. juni 2024 #7 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selv trenger jeg å ha det ryddig og rent rundt meg. Det er mange som ikke ser noe verdi i å ha det ryddig og rent overalt. Lurt, egentlig, for det går jo veldig med tid hvis man skal gå å vaske og rydde hele tiden. Kan tvert imot si det er *høy* boevne å tolerere litt rot, så man ikke kaster bort så mye tid. Og så blir det jo naturligvis sånn at den med lavest toleranse for rot rydder først, før den andre rekker å oppdage behovet. Og så blir førstnevnte irritert. Lykke til, det er noe dritt å bo med rotekopper! 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #8 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er alltid håp 😊 Jeg tror du må sette han ned og få han til å innse at det er alvor! At du faktisk går dersom det ikke blir bedre…. Problemet er npk også at han oppriktig ikke ser rotet på samme måte som deg, og akkuratt det tror jeg ikke du klarer å snu. Hva med å gi han konkrete oppgaver? Hver dag må han ta ut søpla kl 22, uansett om han tror han klarer å stappe mer oppi eller ikke. Det er ikke lov å gå ut av badet derom noe ligger på gulvet. Jeg vet dette høres tåpelig ut, men jeg regner med gubben din har andre gode egenskaper og du er glad i han? Da må man av og til tenke utenfor boksen for å snu mønster 😊 Anonymkode: 399af...980 Jeg vil avbefale, altså fraråde, dette. Du kommer til å slite deg fullstendig ut, ts, som mor til trassig tenåringssønn som «glemte», «ikke orket» og «tar det i morgen». Ikke lag lister, ikke deleger oppgaver, ikke overvåk. Ta en prat, fortell hvordan du opplever det, hør hvordan han opplever det. Be han komme med forlag til løsning. Er den akseptabel, test den ut. Er den ikke akseptabel, avslutt forholdet. Alternativet er å fortsette som nå. Husk at du bestemmer hva du vil bruke livet ditt på. Anonymkode: bcd56...6f0 12 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Skrevet 15. juni 2024 Han merker ikke dette når du rydder og vasker så voldsomt etter han. Anonymkode: 8807a...b85 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 Jeg hadde lav boevne, kom dessverre fra et hjem som hadde råtnet på rot om det fikk. Jeg måtte lære meg å vaske og rydde selv, det er ikke 100% i dag heller, litt rot er det, men ikke skitt, og jeg har lister jeg følger med dager på. Han må jo ville bli bedre selv, han må se det som et problem, det hjelper nok at du skriver lister og hjelper han med det som må gjøres, men hvis han ikke ser behovet eller nødvendigheten selv, så ser han ikke vitsen med handlingen. Er han tilstede ellers? Er han ofte i egne tanker? Hvis han sliter med å være i nåtiden og alltid er betenkt eller langt borte, eller opptatt med noe, så ser han det ikke like mye. Og i allefall ikke hvis du ordner opp. Mitt råd er egentlig å slutte å fikse det, holde ut til han ser det, for når han våkner opp og ser det, så vil han aldri lukke øynene igjen. Men det kan ta en stund kanskje. Anonymkode: 5b965...303 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er alltid håp 😊 Jeg tror du må sette han ned og få han til å innse at det er alvor! At du faktisk går dersom det ikke blir bedre…. Problemet er npk også at han oppriktig ikke ser rotet på samme måte som deg, og akkuratt det tror jeg ikke du klarer å snu. Hva med å gi han konkrete oppgaver? Hver dag må han ta ut søpla kl 22, uansett om han tror han klarer å stappe mer oppi eller ikke. Det er ikke lov å gå ut av badet derom noe ligger på gulvet. Jeg vet dette høres tåpelig ut, men jeg regner med gubben din har andre gode egenskaper og du er glad i han? Da må man av og til tenke utenfor boksen for å snu mønster 😊 Anonymkode: 399af...980 Jeg ville ikke gjort dette, det er oppskriften på medavhengighet, kontrollere noen andres liv, nei takk.. han må se det selv. Anonymkode: 5b965...303 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Skrevet 15. juni 2024 Reis bort på ferie. Gi et ultimatum på at huset skal være strøkent når du kommer hjem, ellers går du. Og det er IKKE greit å hyre inn noen til å vaske. Anonymkode: bc300...908
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #13 Skrevet 15. juni 2024 Når man er 50 år og fortsatt ikke evner grunnleggende boevne så tror jeg dessverre ikke det er håp. At han skal endre seg ved bruk av ultimatum, eller lignende, er like sannsynlig som at du skal kunne klare å fange månen. Du må nesten velge: Leve med det. Gå videre i livet, uten ham. Og så får kommunen og bistandsavdelingen bistå ham i ny bopel. Anonymkode: 9b992...262 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #14 Skrevet 15. juni 2024 Lav boevne er misbrukte ord tror jeg. Av og til har folk forskjellig syn på hva som er ryddig og rent NOK og om ikke det stemmer med partner sitt syn så har man ikke automatisk lav boevne. Av og til må man bare møtes på midten og inngå kompromiss. Anonymkode: 7e2cb...64a 4 1
Merlin Skrevet 15. juni 2024 #15 Skrevet 15. juni 2024 Personer med lav boevne har vel som regel mange utfordringer i livet sitt. Overdriver du eller så du ikke problemene hans da du inngikk forholdet ? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #16 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lav boevne er misbrukte ord tror jeg. Av og til har folk forskjellig syn på hva som er ryddig og rent NOK og om ikke det stemmer med partner sitt syn så har man ikke automatisk lav boevne. Av og til må man bare møtes på midten og inngå kompromiss. Anonymkode: 7e2cb...64a Men siden TS bruker ordet lav boevne, så må vi faktisk akseptere at det er dette nivået mannen hennes er på. Hun sier selv at det blir en søppeldynge, og at hun blir uvel av å bo i dette. Ærlig talt, dette er forbi "møtes på midten". Mannen har et stort problem, og TS sliter seg ut på å dekke over problemet hans. Anonymkode: b06ad...de2 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #17 Skrevet 15. juni 2024 Livet er for kort til å slite seg ut på et mannebarn med lav boevne. Flytt for deg selv og nyt å ha det ryddig og rent rundt deg, jeg garanterer deg at du vil få økt livskvalitet. Anonymkode: e24fb...a27 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #18 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bodde han alene måtte nok kommunen hjulpet han. Det er visst ingen grenser for hva folk i dette landet, alternativt folk på KG, tror staten skal ta ansvaret for. I går var det en tråd der ei stilte et spørsmål omtrent slik: Jeg skal skilles hvor mye får jeg i stønad fra NAV. Nei, kommunen kommer ikke og vasker og rydder for folk som ikke evner det selv og NAV gir ikke skilsmissestøtte, det er meningen folk skal forsørge seg selv og de barna de har valgt å sette til verden. TS, du må bort. Jeg bodde med en som ikke hadde lav boevne, men rotete, ganske grisete og sprang rundt og lette etter ting og beskylte meg for å ha gjemt det med vilje. Jeg klarte ikke å holde tritt med husarbeidet og var redd det skulle ringe på døra og noen fikk vite hvordan det så ut hos oss. Jeg fant en annen mann, ryddig, renslig, velorganisert og pertentlig - jeg følte jeg hadde kommet til himmelen. Eneste håpet her er at du kommer deg vekk og kan leve resten av livet i et pent og ryddig hjem. Anonymkode: 9e7a2...8d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #19 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men siden TS bruker ordet lav boevne, så må vi faktisk akseptere at det er dette nivået mannen hennes er på. Hun sier selv at det blir en søppeldynge, og at hun blir uvel av å bo i dette. Ærlig talt, dette er forbi "møtes på midten". Mannen har et stort problem, og TS sliter seg ut på å dekke over problemet hans. Anonymkode: b06ad...de2 Det vet vi jo ingenting om når det ikke er beskrevet mer i detalj. Anonymkode: 7e2cb...64a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #20 Skrevet 15. juni 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Lav boevne er misbrukte ord tror jeg. Av og til har folk forskjellig syn på hva som er ryddig og rent NOK og om ikke det stemmer med partner sitt syn så har man ikke automatisk lav boevne. Av og til må man bare møtes på midten og inngå kompromiss. Anonymkode: 7e2cb...64a Lav boevne et ofte menn av en viss alder, oppdratt av mødre som aldri lærte dem vanlig husarbeid samtidig som det ble stilt betydelige krav til deres søstre. disse mennene skjønner ikke hva som skal til. De tror at det å gjøre rent = støvsuge litt midt på stuegulvet. At å rydde kjøkkenet =putte ting inn og ut av oppvaskmaskinen. Eller at helgevakt betyr at man skifter på sengene, men glemmer alt det andre. De har aldri luftet i hele sitt liv og klærne de har vasket har de sirkulert fra kropp til vaskemaskin til tørkestativ og så tilbake til kropp. jeg har vært sammen med 2 menn i langvarige forhold som begge har vært helt slik når det gjelder husarbeid. Han første skilte jeg meg fra, mens nummer to nå fortsatt er i opplæring. Han måtte rett og slett lære hva man gjør, i hvilken rekkefølge og hvorfor. Men det tok lang tid før jeg skjønte at det kommer av totalt manglende forståelse. Anonymkode: 6f883...339 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå