Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2002 #1 Skrevet 12. november 2002 Hei, Er gravid 7+5 Har vært på mange festeligheter den siste tiden,og flere blir det nå når det nærmer seg jul. Sist-sist helg sa jeg at jeg skulle på jobb åtte neste morgen og derfor ikke kunne drikke(måtte lyve,uff...skulle ikke på jobb) Sist helg sa jeg at jeg ikke ville drikke for det har vært så mye festing i det siste og at 'nå er det nok'. I helgen drakk jeg et halvt halvt glass rødvin bare for ikke å få kommentarer osv. Nå til helgen skal vi i en 30 års-dag,men alle vennene våre.Hva i alle dager skal jeg si? Går snart tom for ide'er. Er liksom "obligatorisk" å drikke i en 30-års dag. Kan ikke si jeg kjører og derfor ikke drikker...blir så opplagt.Vil jo ikke at noen skal få mistanke....ting kan jo fortsatt skje med fosteret..ikke sant? Har en plan med samboer om å liksom late at jeg drikker..Er ok nok det, men ikke alltid like lett. Neste helg skal vi på julebord og det skal vi også 6 desember.. Vil ikke være hjemme heller for at ingen skal få mistanke. Det jeg lurer på er: Er det for tidlig å si det når en er 9-10 uker på vei. Hadde jo selvsagt tenkt å vente til uke 12,men..... Skjer det mange spontanaborter etter uke 10 ? Noen som vet? Kristin
tvillingmamma´n Skrevet 12. november 2002 #2 Skrevet 12. november 2002 Hadde vel ventet med å si noe til uke 12. Det er liksom den "magiske" grensen det. De fleste spontanaborter skjer før uke 12. Hva skal du si på fest??? Kanskje du kan være sjåfør? Hvis du føler at du må "lyve" så hva med en Penicillinkur på grunn av Urinveisinfeksjon? :-? Eller noe sånt. Kanskje ingen legger merke til at du ikke drikker heller. Eller ha et glass med alkoholfri vin eller øl hele tiden. Ingen som vil merke forskjellen tror jeg.
Gjest Cruella Skrevet 12. november 2002 #3 Skrevet 12. november 2002 Jeg har aldri deklamert mine graviditeter, men har heller aldri forsøkt å skjule dem. Hvis situasjonen var relevant for å forklare det, f.eks avholdenhet mht. alkohol, fortalte jeg at jeg var gravid. Hvis man skulle spontanabortere, er det ikke like greit at omgivelsene er klar over det da og? Lisa-Beth
Gjest sexysadie Skrevet 12. november 2002 #4 Skrevet 12. november 2002 Kan du ikke si at du går på pencillin da?? Ellers da så ligner d ikke noe å fortelle om en graviditet før etter d første trimestert.Dette fordi d er lett å kaste fosteret før den tid.
Gjest Qlio Skrevet 12. november 2002 #5 Skrevet 12. november 2002 Jeg har sagt det til dem jeg naturlig ville informert en evt. SA til, og jeg er bare 5+2 i dag. Noen på jobben (fordi jeg er så trøtt og ukonsentrert på jobb), noen utvalgte venner (de som har visst at vi har vært prøvere) og den nærmeste familien. Det er ett valg bare du tar, i følge min jordmor er det størst fare for SA i uke 8 og 9, det er visstnok da morkaken overtar jobben kroppen din har gjort inntil da..... Gjør det du synes er rett.
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2002 #6 Skrevet 12. november 2002 Hei, Var på en avskjedsfest for et vennepar som skal flytte til England forrige torsdag. Da sa jeg faktisk nettopp at jeg hadde urinveisinfeksjon og gikk på pencilin og ikke kunne drikke. Hadde vært helt UMULIG å late som jeg hadde drikket siden vi satt 10 stk.rundt et langbord, koselig og intimt. Skal jeg bruke den ynskyldningen igjen da:-) ?? Men skal nok finne på noe...er bare nødt til det. Enten; -late som jeg drikker el. -at jeg går på pencilin Jeg får se... Kristin
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #7 Skrevet 13. november 2002 Jeg har samme problemet, men føler nå at jeg har blitt ganske god til å lyve. Mine unnskyldninger har vært urinveisinfeksjon, fyllesyke (var på DEN festen med jobben igår og er så sliten i dag!), krise på jobben som gjør at jeg muligens på møte opp på kort varsel og selvfølgelig sjåfør. Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg ser hvor godtroende folk er! I disse dager går det omgangssyke og en vet jo selv hvor lite lyst en har til å drikke hvis en har et snev av det, så det er også en god unnskyldning. Jeg er 8+2 og har kun fortalt den gode nyheten til nær familie og to venner. Alle andre får pent vente til det har gått 12 uker. Skal på julebord på jobben, men kommer til å be om å få skjenket lettøl i glass i baren, så slipper jeg noe mas om at jeg ikke drikker. På en fest jeg var fikk jeg bartenderen til å skjenke Farrris i et glass med masse is, sitron, rørepinne og sugerør - så akkurat ut som en gin & tonic! Det går jo også an å ta med seg alkoholfri vin på fest, som regel kikker ikke folk så nøye på flaskene en tar med seg........... Det er ett valg bare du tar, i følge min jordmor er det størst fare for SA i uke 8 og 9, det er visstnok da morkaken overtar jobben kroppen din har gjort inntil da..... Merkelig - min lege sa at nå som det var gått 8 uker så var den største risikoen for SA over. De lærde strides visst!
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #8 Skrevet 13. november 2002 Hei ! Jeg syns du skal si det som det er. Gjør det så mye om de vet at du er gravid? Det er jo en gledelig nyhet, og skulle du ikke være i form eller være så uheldig å miste, så vil alle skjønne hvorfor du ikke er helt på topp. Det er så mye lettere å si det som det er. Med min første graviditet sa jeg det etter en måned. Jeg var så lykkelig at jeg bare måtte dele det. Nå i min andre graviditet så fant jeg det ikke ut før halvveis i svangerskapet. Og det var godt å kunne gi en god forklaring i etterkant hvorfor jeg "sovnet" på jobb. Nei, si det som der er og nyt tiden fremover. Fish
Snuppa Skrevet 13. november 2002 #9 Skrevet 13. november 2002 Den siste gjesten var meg. Ikke helt riktig, for en annen gjest klarte å snike seg inn før jeg oppdaget at innlegget mitt var uten signatur. Nestsiste gjest blir det vel da!
Gjest Qlio Skrevet 13. november 2002 #10 Skrevet 13. november 2002 Jeg er så enig med Snuppa, og håper siste Gjest har rett ang. faren for SA som er mindre etter 8 uker. Ha en fin dag, alle sammen!
Gjest 12+3 Skrevet 13. november 2002 #11 Skrevet 13. november 2002 SI DET SOM DET ER! VÆR STOLT AV KROPPEN DIN OG DET SOM SKJER INNI DEG. VI KVINNER HAR IKKE GODT AV Å SKAL GÅ Å HOLDE EN GRAVIDITET SKJULT I ALL EVIGHET. HVIS DU ER FRISK OG RASK ELLERS, SKAL DU IKKE BEKYMRE DEG, FOR OM DU SKULLE KOMME TIL Å ABORTERE, SÅ MÅ DU TENKE PÅ AT DET ER NATUREN SOM ORDNER OPP... MEN JEG VET HVORDAN DET ER Å VÆRE ENGSTELIG FOR AT DET SKAL GÅ GALT. JEG ER GRAVID MED MITT TREDJE BARN, OG JEG HAR ALDRI GREID Å VENTE MED Å SI DET HELT TIL JEG VAR I UKE 7... MEN JEG HAR TENKT SOM SÅ AT GÅR DET GALT, SÅ ER DET LIKE GREIT AT OMGIVELSENE VET OM DET, OG JEG KAN DA HELT SIKKERT VENTE MEG EN DEL STØTTE OG OMSORG FRA DE SOM VET DET. MEN DU SKAL SE AT DETTE GÅR SÅ BRA SÅ! LYKKE TIL MED ALT FRAMOVER. KLEM FRA LINE 12+3
Gjest sexysadie Skrevet 13. november 2002 #12 Skrevet 13. november 2002 Går d galt før d trimester så husk da på; D er en grunn til at kroppen kvitter seg av m d; den lille hadde ikke nok håndbagasje til å leve opp. Vær heller lettet over at SA skjer før man går over i 2 trimester for da har man fått ett helt annet forhold til den.
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #13 Skrevet 13. november 2002 SexySadie: Hvordan vet du hvilket forhold man har til den lille i 1 trimester? Det er sant det som blir sagt om at en spontan abort skjer for en grunn - vanligvis kromosonfeil, men det betyr ikke at det ikke er vondt når en SA eller en MA skjer uansett. Vi har valgt å vente til 1 Desember med å fortelle nyheten til vår familie. Da er vi 13 uker på vei ca om jeg ikke tar helt feil. Men dersom det skulle gå galt så har jeg ingen grunn til å holde det skjult. Akuratt nå er det kun meg og min manns lille hemmelighet som bare vi to har sammen og ingen andre. 10+4
Gjest Zalomine Skrevet 13. november 2002 #14 Skrevet 13. november 2002 Vil nå tru at man har et "forhold til" den lille spiren før man kommer til 2 trimester ja. Jeg kan ikke se at følelsene MAGISK skulle endre seg bare fordi man kommer til uke 12. Når jeg en gang i fremtiden blir gravid, så kommer en god del mennesker, kanskje til og med "alle" til å vite det før 12. uke. Jeg vil fortelle det når vi føler det er rett. Siden vi (i alle fall nå) bor langt vekke fra våre foreldre og annen familie, vil det for meg være mer naturlig å velge et eventuelt besøk (jul, nyttår, sommer, påske, eller noe annet) der vi traff dem, og fortelle det da, enten det da var uke 4 eller 14. (tilfeldig valgte tall, uke 4 er vel omtrent da jeg ville oppdaget en eventuell graviditet.. men om jeg oppdaget det hjemme på påskebesøk er de meget mulig at mine foreldre ville fått vite det svært tidelig ja. Hvordan skulle jeg klare å holde en så overraskende glede skjult?) Mitt poeng med alt dette her er nok rett og slett "hver og en får gjøre det som de føler er rett". Noen velger en "begivenhet" der mange er samlet (en bursdag, eller faktisk nyttårsaften klokka 12 er benyttet i min slekt) selvsagt pået passende tidspunkt. Man venter ikke til nyttår, om terminen er i mars.... Men vente til slutten av januar når man ikke er nær NOEN, når man er sammen med MANGE ved nyttår? Ser jeg liten grunn til dersom man ønsker å fortelle det). Andre vil bare fortelle det når det passer dem. Ønsker man å si det tidelig, så kan man det. vil man vente kan man det. Dette bør avgjøres av de to kommende foreldre, ikke utenforsående som mener at "uke 12 er RETT!" Gjør det du/dere mener er rett for deg/dere!
Kristin75 Skrevet 13. november 2002 #15 Skrevet 13. november 2002 Hei, Jeg er kristin men har regisrert meg som medlem og er nå Kristin75. Vel,føler IKKE for å si det enda. Har ikke lyst at folk skal vite at jeg evt. har mistet. Siden dette er vanlig,så hadde jeg nok ikke deppet så veldig mye av den grunn. Men det at ALLE andre hadde visst om min SA hadde jeg ikke synest var så særlig. Det angår mitt privatliv,og så lenge ungen bare er noen uker føler jeg ikke at jeg har fått et skikkelig "forhold" til barnet i magen enda.Hadde vært helt noe annet å miste i 5 mnd. el noe. De eneste som vet det nå er min bror,min søster og selvfølgelig min samboer.Tenkte å si det til min beste veninne foreldre/svigerforeldre 6 desember(dette pga. da skal jeg si det til min beste veninne,og vil at svigerfamilien skal få vite det før) De andre veninnene mine kommer nok til å få vite det den helgen også(siden vi har planlagt stor jentefest). Så regner nok med at fra og med den helgen og utover "sprer ryktene seg". 12 desember er jeg 12 uker.
Gjest sola Skrevet 13. november 2002 #16 Skrevet 13. november 2002 HEI... det er jo praktisk talt ingen som har noe med hvorfor du ikke drikker, men jeg skjønner jo problemet ditt... tror jeg ville ha sagt det som det var jeg, hvis det skulle gå galt så er det jo likevel greit å ha noen rundt seg som vet da og , er det ikke det da ? lykke til og kos deg med graviditeten :D sola
Gjest hufsa Skrevet 13. november 2002 #17 Skrevet 13. november 2002 :D Siden jeg selv er blitt gravid for 2 gang, jippi!!!!!!!!!! så klarer ikke jeg å ikke si noe til de rundt meg, tror at det er en mening med alt som skjer. Det å være gravid er for meg fantastisk-mitt lille mirakel... hvorfor skal man ikke kunne dele det med folk rundt seg?? første gang for meg her inne!
Håper Skrevet 14. november 2002 #18 Skrevet 14. november 2002 Heisann. Har tenkt en del på det samme selv. Er ikke gravid enda (så vidt jeg vet). Men jeg er av den typen som vil vente med å si det. Jeg tror jeg ville velge å drikke alkoholfritt, eller som noen andre nevnte, skylle på en penicillin kur. Men gjør nå det som føles riktig for deg. Klem fra Håper :D
Kristin75 Skrevet 21. november 2002 #19 Skrevet 21. november 2002 hei, Jeg har kun fortalt det til min søster og bror.Mine beste veninner og resten av familien vet ingenting. Skal i 30 års dag i helgen,så spørs hvordan jeg skal late som jeg drikker...tar det som det kommer tror jeg. Men "MÅ" nok si det når jeg er 11 uker på vei. Da begynner det å skje sååå masse festligheter med veninner osv. slik at jeg ikke kan unngå det.Hadde egentlig tenkt å si det til de aller nærmeste venner og familie før,men synes nesten det er litt spennende å vente. Men 6 desember sier jeg det.... da er jeg 11 uker på vei. Leste foressten en plass(lommlegen el.noe)at 1 av 5 har spontanabort. Litt skremmende.... Kristin , nå registrert som Kristin75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå